Kereskedők perlik a magyar államot

Információnk szerint ma nyújt be keresetet a magyar állam ellen a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesülete. Úgy látják, az elhibázott, hatástanulmányok nélkül bevezetett regisztrációs adó miatt az állam 17 milliárd forint bevételtől esett el, miközben 350 kereskedő közül háromszáz csődbe ment.

Csákó Attila
2005. 01. 31. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ma bepereli a magyar államot a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesülete (MGOE). Egy konkrét eset kapcsán nyújtanak be keresetet, amelyet ha megnyernek, valamennyi eddig behozott jármű után is jogorvoslatot kezdeményeznek. Álláspontjuk szerint ugyanis nem értékarányos az adózás mértéke, hiszen a használt autók után fizetendő regisztrációs adó mértéke vagy megegyezik, vagy pedig ötven százalékkal magasabb az új autóknál alkalmazottnál. Fojt Attila, a szervezet elnöke emlékeztetett rá: nem igaz, hogy csak az infláció mértékében drágult ez évben a regisztrációs adó. Számításuk szerint az emelés mértéke 31,26 százalékos, hiszen januártól ezen adó után is meg kell fizetni a 25 százalékos áfát.
Magánszemélyek esetében az áfával megegyező 1,25-szörös szorzóval számolják ki a fizetendő összeget. Az elnök kiemelte, hogy a törvény szövegét rosszul fogalmazták meg, s az igazságtalan, mert különbséget tesz új és használt jármű vásárlója között. Hozzátette: az új autóknál ugyanis ha a vevő helyezi forgalomba a járművet, akkor nem kell megfizetnie a regisztrációs adót, míg a használt autót vásárlókra e szabály nem alkalmazható.
*
Fojt Attila ismertette: a törvény módosítását szeretnék elérni, ezért rövidesen megkeresik a parlamenti pártokat. Emlékeztetett rá, hogy az egy évvel ezelőtti adóterv még elfogadható volt számukra, ám lobbiérdekek miatt azt mégsem fogadták el. Az MGOE egyetért azzal, hogy ne számlaérték, hanem környezetvédelmi szempontok és motorméret alapján alakítsák ki a kategóriákat, a fizetendő díj mértékét. Azt is elfogadnák, ha a jelenlegi 1996-os gyártási év helyett csak 1998-as évjárattól lehetne használt autót hozni hazánkba, ugyanakkor a használt autók esetében húszszázalékos adókulcsmérséklést mindenképpen indokoltnak tartanak.
Fojt aláhúzta: évről évre csökken a behozott járművek aránya. Amíg 2002-ben majd százezer, egy évvel később közel 74 ezer, addig tavaly már csak 19 ezer használt autó érkezett Magyarországra, s ebben az évben számuk a tízezret sem éri el, ha nem lesz kedvező változás az adózásban. Az elhibázott, hatástanulmányok nélkül bevezetett regisztrációs adó miatt az állam 17 milliárd forint bevételtől esett el. Ha ugyanis az MGOE által javasoltakat a kormány figyelembe vette volna, akkor 50-60 ezer jármű jött volna be az országba, s a tervezett bevétel összesen 72 milliárdot tett volna ki. Információjuk szerint ez azonban tavaly az 55 milliárdot sem érte el. Az elnök kiemelte: a regisztrációs adó kedvezőtlen változása miatt a használt autót importáló cégek száma a korábbi 350-ről ötvenre apadt. A bezárások miatt a szállítóvállalatok többsége is csődbe ment, s a háttériparral együtt 5-10 ezer ember veszítette el az állását.
Információk szerint a Pénzügyminisztérium jövő évtől a buszokra és a teherautókra is kivetné a regisztrációs adót. Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke kifejtette: véleménye szerint e hírnek nincs valóságalapja, hiszen ők erről nem kaptak semmilyen információt a pénzügyi tárcától. Hozzátette: amíg a személygépkocsik esetében indokolt volt ezen adónem bevezetése a fogyasztási adó kiváltása céljából, a haszonjárművek, a munkaeszközök esetében nem az. Ha pedig a személygépkocsiknál az értékesítési ár/regisztrációs adó arányt vesszük alapul, akkor ez a használt járművek esetében akár egy-két milliós áremelkedést is hozhat. Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkárhelyettese elmondta: szervezetük hivatalos információt még nem kapott ez ügyben. Ha ezt az adót bevezetik, akkor tiltakoznak ellene. Nem tartanák elfogadhatónak, hogy a magas állami elvonások mellett a termelőeszközök – buszok, teherautók, kamionok – tulajdonosait ekképpen is megadóztassák. Ezzel ugyanis a járműpark lecserélésének, megújításának, a műszaki és környezetvédelmi feltételek teljesítésének vetnének gátat állami eszközökkel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.