Megállj a külföldi kamionáradatnak

A kelet-közép-európai államok közül elsőként hazánk vethet ki különdíjat az ország útjait eddig szinte teljesen ingyenesen használó külföldi kamionokra – derül ki a miniszterelnök erre az évre vonatkozó, a Magyar Nemzetben hétfőn ismertetett gazdasági koncepciójából. Ezzel a környezetvédők régi követelése valósulhat meg. Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke figyelmeztetett: a befolyt milliárdokat nem a költségvetés lyukainak betömésére, hanem a vasúti teherszállítás korszerűsítésére kell fordítani.

Bõtös Botond
2005. 01. 19. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sajnos az idei költségvetés számaiból látszik, hogy a kormány nem kényezteti el a környezetvédelmet, de az úthasználati díj bevezetése nagyon jó intézkedés lenne – nyilatkozta Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke a Magyar Nemzetnek. Lapunk felkereste a Pénzügyminisztériumot is, ahol az illetékesek elmondták: jelenleg csak a magyar adófizető állampolgárok fedezik a hazai útépítés, útfenntartás költségeit, ugyanakkor jelentősen nőtt azoknak a külföldi tehergépjárműveknek a száma, amelyek igénybe veszik a hazai utakat. Figyelmeztető jel, hogy tavaly, az EU-csatlakozás évében drasztikus ugrás következett be: a nemzetközi átmenő kamionforgalom harminc százalékkal emelkedett Így indokolt, hogy a külföldiek is részt vállaljanak a terhekből. – A jogszabály-előkészítő munka már meg is kezdődött – tudatták. Emlékezetes: a miniszterelnöki kabinet koncepciójában húszmilliárd forintban jelölték meg a díjtételből már az idén beszedhető összeget.
Számos, hazánknál környezettudatosabb országban – Svájcban, Ausztriában és Németországban – az úthasználati díjszedést már sikerrel működtetik. Legújabb példa erre Németország, ahol a díj bevezetésének várható hatásairól korábban sokan félelemmel nyilatkoztak. Útblokád, közlekedési káosz és fuvarossztrájk helyett az átállás mégis sikeres volt.
Lukács András úgy vélekedett: Magyarországon is épp az a legfőbb kérdés, hogy a kormány mire használja majd a várható bevételt. A munkacsoport elnöke az útkarbantartás mellett fontosnak tartaná – mint környezetbarát alternatívát – a vasúti teherfuvarozás fejlesztését. Lapunknak a Pénzügyminisztérium munkatársa hangsúlyozta: a befolyt bevétel a költségvetést gyarapítja, és mint ilyen, természetesen az útépítést szolgálja. Ugyanakkor a költségvetés folyamatosan jelentős összegeket költ a vasút támogatására. Felkerestük a gazdasági minisztériumot is, de ott csupán annyit közöltek, hogy a hét közepén esedékes tárcaközi tárgyalások után alakítják ki végleges álláspontjukat.
A Levegő Munkacsoport fontosnak tartja, hogy hazánk a svájci modellt kövesse. Ennek lényege, hogy a csak főútvonalakra, s döntően autópályákra kiterjedő német modell helyett minden úthasználatra kiterjed. A német modell bevezetése esetén fennáll az a veszély, hogy a kamionok többsége az alacsonyabb rendű utakat választaná, borzolva ezzel a kistelepülések lakóinak életét, amely újabb és újabb tiltakozó akciókat eredményezhet. Lukács elmondta: nemcsak a lakók életminősége, de az utak és a személyautók műszaki állapota is károsodhat, hiszen egy kamion a közművekben, az útburkolatban és a lakóházakban megközelítőleg akkora kárt okoz, mint százezer személykocsi. A Pénzügyminisztériumnál érdeklődésünkre, hogy melyik modellt részesítenék előnyben, annyit közöltek, hogy a formálódó jogszabály nem tenne különbséget az utak között.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.