Sajnos az idei költségvetés számaiból látszik, hogy a kormány nem kényezteti el a környezetvédelmet, de az úthasználati díj bevezetése nagyon jó intézkedés lenne – nyilatkozta Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke a Magyar Nemzetnek. Lapunk felkereste a Pénzügyminisztériumot is, ahol az illetékesek elmondták: jelenleg csak a magyar adófizető állampolgárok fedezik a hazai útépítés, útfenntartás költségeit, ugyanakkor jelentősen nőtt azoknak a külföldi tehergépjárműveknek a száma, amelyek igénybe veszik a hazai utakat. Figyelmeztető jel, hogy tavaly, az EU-csatlakozás évében drasztikus ugrás következett be: a nemzetközi átmenő kamionforgalom harminc százalékkal emelkedett Így indokolt, hogy a külföldiek is részt vállaljanak a terhekből. – A jogszabály-előkészítő munka már meg is kezdődött – tudatták. Emlékezetes: a miniszterelnöki kabinet koncepciójában húszmilliárd forintban jelölték meg a díjtételből már az idén beszedhető összeget.
Számos, hazánknál környezettudatosabb országban – Svájcban, Ausztriában és Németországban – az úthasználati díjszedést már sikerrel működtetik. Legújabb példa erre Németország, ahol a díj bevezetésének várható hatásairól korábban sokan félelemmel nyilatkoztak. Útblokád, közlekedési káosz és fuvarossztrájk helyett az átállás mégis sikeres volt.
Lukács András úgy vélekedett: Magyarországon is épp az a legfőbb kérdés, hogy a kormány mire használja majd a várható bevételt. A munkacsoport elnöke az útkarbantartás mellett fontosnak tartaná – mint környezetbarát alternatívát – a vasúti teherfuvarozás fejlesztését. Lapunknak a Pénzügyminisztérium munkatársa hangsúlyozta: a befolyt bevétel a költségvetést gyarapítja, és mint ilyen, természetesen az útépítést szolgálja. Ugyanakkor a költségvetés folyamatosan jelentős összegeket költ a vasút támogatására. Felkerestük a gazdasági minisztériumot is, de ott csupán annyit közöltek, hogy a hét közepén esedékes tárcaközi tárgyalások után alakítják ki végleges álláspontjukat.
A Levegő Munkacsoport fontosnak tartja, hogy hazánk a svájci modellt kövesse. Ennek lényege, hogy a csak főútvonalakra, s döntően autópályákra kiterjedő német modell helyett minden úthasználatra kiterjed. A német modell bevezetése esetén fennáll az a veszély, hogy a kamionok többsége az alacsonyabb rendű utakat választaná, borzolva ezzel a kistelepülések lakóinak életét, amely újabb és újabb tiltakozó akciókat eredményezhet. Lukács elmondta: nemcsak a lakók életminősége, de az utak és a személyautók műszaki állapota is károsodhat, hiszen egy kamion a közművekben, az útburkolatban és a lakóházakban megközelítőleg akkora kárt okoz, mint százezer személykocsi. A Pénzügyminisztériumnál érdeklődésünkre, hogy melyik modellt részesítenék előnyben, annyit közöltek, hogy a formálódó jogszabály nem tenne különbséget az utak között.

Rövidített útvonalon jár a H5-ös HÉV a hétvégén