Megmaradhat-e a nemzeti légicég?

Igen komoly érdekharcok várhatók a Malév privatizációjának során, és egyáltalán nincs garancia arra, hogy az eladást követően a Malév közép- vagy hosszú távon fennmarad. A nyereséges üzletágak és az útvonalhálózat viszont értékes – ezeket kiszervezhetik a cégből. Jelenleg a géppark karcsúsítása van napirenden.

Munkatársainktól
2005. 01. 21. 23:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hazai és nemzetközi befektető-csoportok egyaránt érdeklődnek a Malév megvásárlása iránt, ennek ellenére egyre bizonytalanabb, mi lesz a nehéz gazdasági helyzetben lévő, egyelőre nemzeti légitársaságként működő cég sorsa. Az ÁPV Rt.-hez február 28-ig lehet beadni az ajánlatokat, a vagyonkezelő március végére hirdethet eredményt. Úgy tudjuk, hogy az Euroinvest Rt.-nél még nem döntötték el, hogy részt vesznek-e a pályázaton, újból indulna viszont az az Aviation Solution International, amely az előző tenderen egyedül adott ajánlatot. Számítani lehet továbbá arra is, hogy a Malév pilótáiból alakult csoport is részese lesz a pályázatnak, ugyanígy érdeklődést mutathatnak elsősorban a közép- és kelet-európai légicégek. Mint ismert, Sándor László, a Malév Rt. elnök-vezérigazgatója a héten jelentette be, hogy megválik tisztségeitől, információink szerint viszont a pályázat meghirdetése előtt írásban közölte az ÁPV Rt.-vel, hogy nem szándékozik részt venni a privatizációban.
Értesüléseink szerint Sándor László távozásának bejelentése után a Malév-dolgozók immár kész tényként kezelik, hogy az elnök-vezérigazgató lemondásának hátterében Sándor privatizációs törekvései állnak. Lapunk úgy tudja, hogy a légitársaság vezetése már megkezdte az előkészületeket az üzemanyag-ellátás és a catering szolgáltatás kiszervezésére, és továbbra is napirenden van a jelenlegi repülőgép- flotta karcsúsítása, ami több mint száz pilóta és légikísérő elbocsátását jelentheti.
Az ÁPV Rt. az előző fordulóhoz képest némileg finomított a pályázati feltételeken, a légitársaság gazdasági helyzete és adósságpozíciója nem lett kedvezőbb. Mivel a cég jelenlegi adóssága 37 milliárd forint – ebből 17 milliárd forinttal tartozik a szállítóknak –, arra kevés az esély, hogy a lehetséges befektető rendezni tudja a hiteleket, akkor sem, ha erre vonatkozóan kedvező ajánlatot ad a pályázatában. Arra sincs továbbá garancia, hogy a Malév közép- vagy hosszú távon fennmarad. Abban az esetben például, ha az állam eladja tulajdonát, a hitelezők érvényesíthetik követeléseiket, és az adósságállományt figyelembe véve mindez önmagában elegendő a Malév felszámolásához. Ugyanakkor viszont fennáll annak a lehetősége, hogy a nyereséges üzletágakat, így a földi kiszolgálást vagy a Cargót időközben kiszervezzék a Malévból, továbbá rendkívül értékes a légitársaság útvonal-hálózata. Külföldi befektetőknek, illetve légitársaságoknak – amennyiben részt vesznek a pályázaton – ez utóbbi igazán értékes a Malévban. Az ÁPV Rt.-nél egyébként – mint értesültünk – számon tartanak olyan befektetőt, akinek nem az erős Malév fenntartása az érdeke.
Vági Márton, az ÁPV Rt. vezérigazgatója a napokban jelentette ki, hogy sikertelen privatizáció esetén akár meg is szűnhet a Malév. Ennek viszont pénzügyi és társadalmi terhei jelentősek lennének, és kedvezőtlenül hatna a Ferihegyi repülőtér forgalmára. Mivel hazánkban a Malév az első számú légiszolgáltató, megszűnése esetén a magyar államnak egy új légitársaságot kellene kijelölnie, amely megkapná a kedvezményes kereskedelmi jogokat. Említésre méltó viszont, hogy ez szintén kedvező lenne egyes befektetőknek vagy légitársaságoknak, amelyek érdeklődést mutatnak a Malév privatizációs pályázata iránt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.