Mint azt lapunk tavaly decemberben, a Malév Rt. rendkívüli közgyűlését megelőzően megírta, Sándor László jelentős végkielégítéssel készült távozni a cégtől. Ezt a Malév határozottan cáfolta. A decemberi közgyűlés nem hozott döntést az elnök-vezérigazgatói posztot illetően. A február 11-i közgyűlés határozhat úgy, hogy a munkaviszony közös megegyezéssel szűnik meg, a Malév-vezér háromhavi keresetének megfelelő juttatásban részesül. Egymástól független forrásokból viszont úgy értesültünk: ennél lényegesen több pénzt fizetnek ki Sándor Lászlónak.
Úgy tudjuk, hogy a lemondás híre felháborodást váltott ki a Malévnál, ugyanis az elnök-vezérigazgató a távozásáról szóló cikkünk decemberi megjelenését követően személyesen cáfolta a légitársaság dolgozóinak értesülésünket.
*
Annak ellenére, hogy a vezérigazgató személyéről csak a legközelebbi, február 11-én esedékes közgyűlés dönthet, lapunk megbízható forrásból úgy értesült, hogy az ÁPV Rt.-ben már megszületett a döntés az új vezérigazgató személyéről. A társaság lehetséges elnökeként Hónig Péter, a Dunaferr Rt. elnök-vezérigazgatója, valamint Gönczi János, a Budapest Airport Rt. igazgatóságának tagja került szóba. Annyi bizonyos, hogy a Dunaferrnek február 3-án lesz közgyűlése, ahol visszahívhatják, vagy lemondhat Hónig Péter az elnök-vezérigazgatói megbízatásáról. Az egyébként is súlyos anyagi gondokkal küszködő Malév helyzetén az elnök-vezérigazgató távozásának időzítése sem segít, hiszen a légitársaság privatizációs pályázatait jövő hónap végéig kell benyújtani a tulajdonos ÁPV
Rt.-nek.
Február az eladások hónapja lehet az ÁPV Rt. számára, lejár ugyanis a Hungexpo és a Malév privatizációs tendere is. A Malév esetében nagyobb érdeklődésre számít az ÁPV Rt. a befektetők részéről, mint tavaly év végén, amikor is a pályázatán egyetlen érdeklődő adott be ajánlatot. A légitársaság mintegy 37 milliárd forintos hitelállományának átvállalása továbbra is meghatározó értékelési szempont lesz, ám nem ez az egyetlen kitétel döntő a pályázaton – állítják az állami vagyonkezelőnél. Befektetői körökben azonban úgy vélik, hogy jelentős változás továbbra sincs a február 28-án lejáró pályázati feltételekben, ami viszont ennél is kedvezőtlenebb: a Malév pénzügyi helyzete egyáltalán nem javult. A legnagyobb probléma továbbra is az adósság, ezen belül jelentős összegekkel tartozik a Malév a szállítóknak. Egyes befektetők részére a privatizáció azért lehet kedvező, mert a légitársaság értékesítésével közel egy időben zajlik majd a szlovák és a bolgár társaságok magánosítása.
Mint ismert, az elmúlt héten Vági Márton, az ÁPV Rt. vezérigazgatója úgy nyilatkozott: ha nem találnak vevőt a Malévra, akár be is zárhatják. Az előző körben az ÁPV Rt. 2004. szeptember 7-én tette közzé a Malév egyfordulós pályázati felhívását. A pályázati dokumentációt négyen vásárolták meg. Ajánlatot az Aviation Solution International (ASI) konzorcium nyújtott be, de a tendert az ÁPV Rt. eredménytelennek nyilvánította. Korábban – 2000. augusztus 15-i ülésén – a kormány elfogadta a Malév Rt. magánosítási stratégiáját. Ekkor a cél az volt, hogy tőkeerős stratégiai befektetőt találjanak a Malévnak. Néhány hónappal ezután azonban úgy döntöttek, hogy mégis maradjon állami tulajdonban a nemzeti légitársaság.
Egy 1992-ben lebonyolított tranzakció nyomán már volt külföldi szakmai tulajdonosa a Malévnak, de az olasz Alitaliának 1997-ben meg kellett válnia 35 százalékos részesedésétől. A részvénycsomagot ekkor két kereskedelmi bank tulajdonában lévő magyar cég vásárolta meg. A részvényeket az ÁPV Rt. 1999 augusztusában vásárolta vissza.
*****
A Ferihegyi repülőtér utasforgalma tavaly novemberben 31 százalékkal, gépforgalma 34,8 százalékkal emelkedett az egy évvel korábbihoz képest – közölte tegnap a Budapest Airport Rt.
Veszélyes rendszer? Veszélyezteti a repülés biztonságát a Hungarocontroll új légiirányító és radarrendszere, amelyet a napokban készülnek üzembe helyezni – állítja a Magyar Légiforgalmi Szolgálatok Szakszervezete. A Hungarocontroll ezzel szemben azt közölte, hogy az új generációs irányítási rendszer üzembe állításának előkészületei zajlanak, amelynek során elsődleges szempont a biztonság. A Hungarocontrollnál január 24-én döntenek arról, hogy megkezdik-e az átállást. (P. G. I.)