Skála: egy történet vége

Sorra tűnnek el a megszokott termékmárkák, áruházak. A multik, a bevásárlóközpontok, a távol-keleti piacok és az utcai árusok egyre több vevőt szipkáznak el a hagyományos kereskedelmet folytató üzletektől, áruházaktól. A legújabb áldozat az egykoron etalonként emlegetett Skála. A budai Skálát minden bizonynyal ledózerolják, s az értékes telekingatlanra lakóparkot és üzletközpontot építenek, más áruházakat pedig kínaiak vesznek át.

Csákó Attila
2005. 01. 25. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Én vagyok a Skála-kópé, reklámom a Skála-Coopé – szólt a reklámszlogen a nyolcvanas évek hiánygazdaságában. A budai Skála, majd annak megjelenő újabb testvéráruházai azért tudtak sikeresek lenni, mert Demján Sándor és csapata vezetésével korukat megelőzve biztosították a termékválasztékot, a szolgáltatásokat. Az elmúlt években azonban inkább csak vegetáltak ezek az áruházak, s a megújulási tervektől az eladáson át számos kísérletet hajtottak végre az eredményes túlélésért, a várva várt sikerekért. Úgy tűnik azonban, mindhiába: a vezetés úgy döntött, befejezik kiskereskedelmi tevékenységüket.
Manapság szinte folyamattá vált, hogy több évtizede működő, egykoron sikeres cégek és üzletházak szűnnek meg vagy alakulnak át, miközben sorra épülnek és nyílnak a bevásárlóközpontok, hipermarketek, szakáruházak és multinacionális üzletláncok. A szakemberek szerint „megváltozott a világ, a vásárlói szokások”. Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára nemrég a folyamat okait firtató kérdésre az alábbiakat felelte: a problémákkal küzdő cégek épületei, üzletei gyakran a városközpontokban, a sétálóutcák környékén találhatók, ahol magasabb működési költségek nehezítik eredményességüket. Helyzetüket az önkormányzatok helyiséggazdálkodása, a gyakran magas bérleti díjak nehezítik, továbbá mindennapos bizonytalanságban tartják őket, hiszen ma már a bérleti szerződést bármikor felmondhatják. A kereskedelemben az elmúlt években és napjainkban egyaránt az ázsiai piacok és utcai árusok is komoly vásárlóerőt vonnak el. A vásárlókért folytatott versenyben az is piacvesztést eredményezhet, hogy a multik méreteiknél fogva kedvezőbb árat tudnak elérni a beszállítóknál, üzleteik nagysága miatt pedig szélesebb árukínálattal rendelkeznek.
Kiss István, a Skála Divatház Rt. vezérigazgatója lapunknak ismertette: még ez évben kivonulnak a ruházati kiskereskedelemből. Az okokat firtató kérdésre azonban nem kívánt válaszolni. A vidéken bérelt hét áruházat két lépcsőben adják vissza a tulajdonosnak. Négy áruház – a miskolci, az egri, a győri és a székesfehérvári – visszaadására áprilisban, háromra – a kecskeméti, a pécsi és a szegedi – pedig szeptemberben kerül sor. Ezekben az ingatlanokban azonban a későbbi bérlők is minden bizonnyal áruházi kiskereskedelmet fognak folytatni, akik a dolgozókat, az árukészletet és a berendezési tárgyakat, eszközöket is átveszik. Az újpesti áruházra január 7-én került lakat, míg a kispestire és a Corvinra január végén, mivel a bérleti szerződés megszűnt. A Skála-csoport saját tulajdonát képező budai és a Skála Metró áruházakban pedig az év végéig szüntetik meg tevékenységüket. Utóbbiak esetében a dolgozók jövője egyelőre még nem tisztázódott. A cég központjában már leépítésre került sor, s harminc embert küldtek el a napokban. Lapunk megerősített információi szerint a budai Skálát az ING-csoport veszi meg. A XI. kerületi épületet lebontják, s a MOM Parkhoz hasonló üzletközpontot és zöld felülettel dúsított lakónegyedet építenek az értékes dél-budai telken. Más források szerint több más áruház üzemeltetését a jövőben egy kínai befektetőcsoport fogja végezni. Információnk szerint egyes fővárosi Skálák iránt pedig a düsseldorfi Peek & Cloppenburg ruházati lánc is érdeklődik.

*****
Szocialista franchise. A II. világháború után az első komolyabb létesítmény, az Állami Áruház 1948-ban nyílt meg, amely majd egy év alatt országos hálózattá duzzadt. Később a 60-as években felvette a Centrum nevet, s a 80-as években közel negyven áruház tartozott hozzá, majd a rendszerváltás után a menedzsment és a dolgozók közösen privatizálták a céget. A konkurencia 1974-ben jelent meg a cég számára a Skála Szövetkezetek Áruházi Közös Vállalat néven. Ezt követően két év múlva, 1976-ban nyílt meg a budai Skála. Három évvel később az Országos Szövetkezeti és Értékesítő Közös Vállalattal közösen hozták létre a Skála-Coop Közös Vállalatot. A cég majd 40 áruházzal működött, s mondhatni, szocialista keretek között alakította ki és működtette franchise rendszerét. Ezt követően 1985-ben holdinggá alakították a vállalatot. A 80-as évek közepén a zöldség-nagykereskedelmet is a cég keretein belülre helyezték, s kialakították a Frutta Portákat. A holdinggá alakítást követően, négy év múlva három befektetői csoport, köztük a Tengelmann megemelte az alaptőkét, majd 1991-ben a németek lettek a tulajdonosok. A Skála 1998-ban magába olvasztotta legnagyobb riválisát, a Centrum Áruházak
Rt.-t. A Skála-csoport a Centrummal együtt 2001-ben került a német Tengelmanntól a magyar Capital Rt. érdekeltségébe. A németek ugyanis inkább a diszkont- áruházak felé kacsintgattak, ráadásul pénzre volt szükségük. Három évvel ezelőtt „shop-in shop” divatcentrumokat akartak varázsolni az áruházakból. Az elképzelés azonban több kedvezőtlen – már említett – körülmény miatt megbukott: például a jó helyen és jó állapotban lévő Skála Metróhoz nem tartozik parkoló, így a vásárlók vagy tömegközlekedési eszközökkel tudták csak megközelíteni az áruházat, vagy leparkoltak a WestEnd parkolóházában.
Így inkább ott költötték és költik el forintjaikat.



Pang a kiskereskedelem. Naptárhatással kiigazítva 3,7 százalékkal haladta meg a hazai kiskereskedelmi forgalom tavaly novemberben az egy évvel korábbit. Októberről novemberre a szektor forgalma 0,1 százalékkal csökkent. Az év első tizenegy hónapjában a kiskereskedők több mint négy és fél ezer milliárd forint összbevételhez jutottak. A KSH tegnap közzétett adataiból kiderül, hogy mostanra a gyógyszerforgalmazás a kiskereskedelem egyik húzóágazatává vált, hiszen a medicinák és gyógyászati segédeszközök eladási volumene messze az átlag felett, tíz százalékkal emelkedett. (E. Cs.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.