Ma ülnek utoljára tárgyalóasztalhoz a huszonötezer Volán-dolgozót képviselő Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ) és a Közúti Közlekedési Vállalkozások Szövetsége képviselői, hogy megállapodjanak az idei béremelés mértékéről. Ha ez nem sikerül, hétfőn üzemkezdettől reggel kilenc óráig tartó sztrájkkal adnak nyomatékot bérkövetelésüknek. A megállapodás megkötésének alig van esélye, mivel a tavaly november óta tartó tárgyalások ellenére a munkáltatók továbbra is hatszázalékos béremelést ajánlanak a KKSZ tizenkét százalékos követelésével szemben.
*
Az utóbbi két évben a nemzetgazdasági átlagot meghaladó, huszonnyolc százalékos béremelés valósult meg, a hatszázalékos ajánlat pedig megegyezik az országos bérajánlással – érvelnek a munkaadók. A KKSZ szerint viszont azért elfogadhatatlan az ajánlat, mert az tovább nyitja az ollót a buszsofőrök átlagosan havi bruttó 142 500 forintos keresete és a 146 ezer forintos nemzetgazdasági, valamint a 158 ezer forintos szakmai átlag között. Vannak azonban olyan társaságok, ahol a dolgozók csupán 70–90 ezer forintot kapnak kézhez havi kettőszáz órányi vezetésért – hívja fel a figyelmet a szakszervezet. A sztrájk alatti elégséges szolgáltatásokról már a héten megkezdődtek a tárgyalások, a legutóbbi információk szerint például Baranya, Somogy és Tolna megyében egyáltalán nem indulnak járatok. Azt, hogy a munkabeszüntetésnek milyen hatása lehet, jelzi, hogy a háromezer településből kétezernek csak közúti összeköttetése van. Amennyiben a sztrájk ellenére sem teljesül követelése, a KKSZ kész további nyomásgyakorlás alkalmazására.

Gulyás Gergely: Példátlanul nagy az érdeklődés a Voks 2025 iránt