Káosz a Malévnál?

2005. 02. 07. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem tett eleget a Malév Rt. vezetése a munkavállalókkal kötött tavalyi szerződésnek, amely szerint idén január elsejétől nyolc- százalékos béremelést kapnak a pilóták – tudta meg a Magyar Nemzet. Információink szerint a több mint egy éve várt béremelés elmaradása óriási felháborodást okozott a pilóták körében, akik várhatóan ezen a héten hozzák meg a viszonválaszra vonatkozó döntésüket.
Úgy tudjuk, a megállapodás felrúgása miatt a pilóták minden törvényes eszközzel fel fognak lépni jogaik védelmében, márpedig egy esetleges munkabeszüntetés a lehető legrosszabbkor jönne a privatizáció előtt álló légitársaságnak. A Malév megvételére vonatkozó ajánlatokat február 28-ig lehet az ÁPV Rt.-hez beadni, így a kaotikus állapot éppen a privatizáció utolsó szakaszában érné a nehézségekkel küzdő állami vállalatot. Fokozza a munkavállalói elégedetlenséget, hogy a bérmegállapodást tavaly megkötő Sándor László vezérigazgató távozásának januári bejelentésekor a Malév-dolgozókat külön megnyugtatták: a távozó vezető által szignált szerződés a vezetőváltás ellenére is érvényben marad. A pilóták azt is sérelmezik, hogy tavalyi béremelésük szintén elmaradt, a légitársaság vezetése ugyanis korábban arra kérte őket, ne terheljék béremelési igényeikkel az amúgy is igen nehéz gazdasági helyzetben lévő vállalatot. Nem növelte a Malév vezetése iránti bizalmat az sem, hogy tavaly év végén lapunk beszámolt a távozó vezetők közel félmilliárd forintos „lelépési” pénzeiről.
Nevük elhallgatását kérő Malév- dolgozók nem tartják véletlennek, hogy a beígért béremelés éppen most maradt el, hiszen a kaotikus helyzet a légitársaság értékét is lényegesen befolyásolja. A Malév privatizációja során igen komoly érdekharcok várhatók, és egyáltalán nincs garancia arra, hogy az eladást követően a Malév közép- vagy hoszszú távon fennmarad.

Az ÁPV Rt. a múlt év végén tette közzé a Malév 99,95 százaléknyi részvényének eladására szóló értékesítési felhívást. (A kormány december 1-jén döntött a Malév korábbi privatizációs kiírásának módosításáról.) A vételár 90 százalékban készpénzben, a fennmaradó rész kárpótlási jegyben is fizethető – a kárpótlási jegyet a címletérték 174,2 százalékán számolja be a privatizációs szervezet. A részvénycsomagot ugyan egyben kell megvásárolni, de egy éven belüli részletfizetés is lehetséges. Ebben az esetben a részvények a fizetési ütemezésnek megfelelően kerülnek az új tulajdonoshoz. Az ajánlatban a részvények vételára mellett a Malév hitelállományának kezelésére vonatkozó terveket és a nemzeti légitársaság státusra vonatkozó elképzeléseket is ismertetni kell. A légitársaság többségi tulajdonosa olyan befektető lehet, amely a privatizációs szerződésben – biztosítékkal alátámasztott – kötelezettséget vállal a munkavállalók foglalkoztatására és munkakörülményeinek javítására. Az ÁPV Rt. vonatkozó közleménye szerint az értékelésben 80 százalékos súllyal szerepel a komplex pénzügyi ajánlat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.