Nem tett eleget a Malév Rt. vezetése a munkavállalókkal kötött tavalyi szerződésnek, amely szerint idén január elsejétől nyolc- százalékos béremelést kapnak a pilóták – tudta meg a Magyar Nemzet. Információink szerint a több mint egy éve várt béremelés elmaradása óriási felháborodást okozott a pilóták körében, akik várhatóan ezen a héten hozzák meg a viszonválaszra vonatkozó döntésüket.
Úgy tudjuk, a megállapodás felrúgása miatt a pilóták minden törvényes eszközzel fel fognak lépni jogaik védelmében, márpedig egy esetleges munkabeszüntetés a lehető legrosszabbkor jönne a privatizáció előtt álló légitársaságnak. A Malév megvételére vonatkozó ajánlatokat február 28-ig lehet az ÁPV Rt.-hez beadni, így a kaotikus állapot éppen a privatizáció utolsó szakaszában érné a nehézségekkel küzdő állami vállalatot. Fokozza a munkavállalói elégedetlenséget, hogy a bérmegállapodást tavaly megkötő Sándor László vezérigazgató távozásának januári bejelentésekor a Malév-dolgozókat külön megnyugtatták: a távozó vezető által szignált szerződés a vezetőváltás ellenére is érvényben marad. A pilóták azt is sérelmezik, hogy tavalyi béremelésük szintén elmaradt, a légitársaság vezetése ugyanis korábban arra kérte őket, ne terheljék béremelési igényeikkel az amúgy is igen nehéz gazdasági helyzetben lévő vállalatot. Nem növelte a Malév vezetése iránti bizalmat az sem, hogy tavaly év végén lapunk beszámolt a távozó vezetők közel félmilliárd forintos „lelépési” pénzeiről.
Nevük elhallgatását kérő Malév- dolgozók nem tartják véletlennek, hogy a beígért béremelés éppen most maradt el, hiszen a kaotikus helyzet a légitársaság értékét is lényegesen befolyásolja. A Malév privatizációja során igen komoly érdekharcok várhatók, és egyáltalán nincs garancia arra, hogy az eladást követően a Malév közép- vagy hoszszú távon fennmarad.
Az ÁPV Rt. a múlt év végén tette közzé a Malév 99,95 százaléknyi részvényének eladására szóló értékesítési felhívást. (A kormány december 1-jén döntött a Malév korábbi privatizációs kiírásának módosításáról.) A vételár 90 százalékban készpénzben, a fennmaradó rész kárpótlási jegyben is fizethető – a kárpótlási jegyet a címletérték 174,2 százalékán számolja be a privatizációs szervezet. A részvénycsomagot ugyan egyben kell megvásárolni, de egy éven belüli részletfizetés is lehetséges. Ebben az esetben a részvények a fizetési ütemezésnek megfelelően kerülnek az új tulajdonoshoz. Az ajánlatban a részvények vételára mellett a Malév hitelállományának kezelésére vonatkozó terveket és a nemzeti légitársaság státusra vonatkozó elképzeléseket is ismertetni kell. A légitársaság többségi tulajdonosa olyan befektető lehet, amely a privatizációs szerződésben – biztosítékkal alátámasztott – kötelezettséget vállal a munkavállalók foglalkoztatására és munkakörülményeinek javítására. Az ÁPV Rt. vonatkozó közleménye szerint az értékelésben 80 százalékos súllyal szerepel a komplex pénzügyi ajánlat.

Ezt a kvízt csak kevesen töltik ki hibátlanul – Ön felismeri, mi magyar találmány?