Új vezetéssel bonyolítja le a Malév Rt. privatizációját a tulajdonos ÁPV Rt. A légicég pénteki közgyűlésén Sándor László távozó elnök-vezérigazgató posztját kettéválasztják – írta meg lapunk. A vezérigazgatói megbízatást Gönci János kaphatja, az igazgatóság elnöke pedig Hónig Péter, a Dunaferr vezérigazgatója lehet, akinek feladata volt a dunaújvárosi nagyvállalat eladásának levezénylése. A Malév privatizációs tendere február 28-án jár le, s azt négy cég vásárolta meg: az Aviation Solution International Kft. – amely mögött magyar magánbefektetők állnak –, a pilóták szervezete, vagyis a Hunalpa, a kirgiz légitársaság és az olasz Air One.
Az MSZP-vel jelenleg is jó kapcsolatokat ápoló Gönci 1982-től hat éven át a KISZ budapesti bizottságában, majd a KISZ KB titkáraként tevékenykedett. Az MSZMP IX. kerületi bizottsága első titkárának 1988-ban nevezték ki, ezt követően az MSZP budapesti elnökhelyettesi székét foglalta el. Gönci a 2002-es kormányváltást követően újabb bizalmi posztot kapott: beválasztották a Malév Rt. igazgatótanácsába, ahonnan a Forgács & Kiss Ügyvédi Iroda megbízása miatt 2003-ban kipattant botrány miatt távozott. Mint ismert, a Malév igazgatóságának teljes felmentését László Csaba akkori pénzügyminiszter kezdeményezte. Mindezt László egy vizsgálattal indokolta, amelyből kiderült: nem a pályáztatás szabályai szerint kapott megbízást a Malév átvilágítására az egykori kancelláriaminiszter cége, a Forgács & Kiss Ügyvédi Iroda. A Malévtól menesztett Gönci hamarosan visszatért Ferihegyre: 2003-ban kinevezték a Budapest Airport Rt. igazgatósági tagjának, amely tisztségét a mai napig betölti. Ugyanebben az évben Gönci még egy fontos megbízást, a Mahart Ingatlan Rt. vezérigazgatói posztját is megkapta. Ez az állami vállalat felelős a privatizáció előtt álló Mahart Rt. központi székházának és a balatoni Mahart-üdülők működtetéséért.
Gönci László kinevezéséről ma dönt hivatalosan az ÁPV Rt. A cég kommunikációs osztályán lapunknak megerősítették: a menedzsment holnap határoz arról, hogy a Malév pénteki igazgatósági ülésén az ÁPV Rt. képviselője kikre tegyen javaslatot a légitársaság vezérigazgatói és elnöki posztját illetően.
Beszámoltunk arról is, a Malév pilótáinak körében óriási felháborodást okozott, hogy januárban a korábbi megállapodás ellenére nem kaptak fizetésemelést. Az egy éve várt béremelés elmaradása miatt a pilóták tudatták, hogy minden törvényes eszközzel fellépnek jogaik érvényesítéséért. A Malév Rt. ezzel kapcsolatban közölte: a társaság 2004-ben öt szakszervezettel kötött megállapodást, egyedül a Légiforgalmi Dolgozók Független Szakszervezetével nem jött létre egyezség. Ezek a megállapodások kimondják többek között azt is, hogy a munkavállalókat, így a pilótákat 2005-ben nem érheti reálbércsökkenés. A légitársaság tájékoztatása szerint ez azt jelenti, hogy az emelés mértékét a KSH által kiadott 2004/2003. évi végleges fogyasztói árváltozás alapján lehet meghatározni, az erről szóló tárgyalások még nem kezdődtek meg. A várható fogyasztóiár-változás mértéke 6,8 százalék. A bérek és jövedelmek mértékét alapvetően a 2005. évi üzleti terv határozza majd meg. Mint azt a Malév közölte, a januári bérek nem tartalmaznak emelést, ugyanakkor a 2004. évi megállapodás szerint 2005. január 1-je a bérrendezés hatálya. Függetlenül a kifizetés hónapjától, ez jelentheti az emelt bér visszamenőleges kiutalását.
Motorvonat regionális forgalomban. Tegnap mutatta be a MÁV Rt. a BZ ikermotorvonat prototípusát, amelyet a cég megrendelésére a szombathelyi MÁV Vasjármű Kft. gyártott. Az új motorvonatot két mellékvonali BZ kocsiból alakították ki, a járműben 96 utas foglalhat helyet. A prototípus – amely a Szombathely–Hegyeshalom vonalon közlekedik – előállítási költsége 120 millió forint volt, ha a vonattal kedvező üzemi tapasztalatokat szereznek, a következő három évben további harminc járművet rendel a MÁV Rt. – közölte Mándoki Zoltán vezérigazgató. Az átépítéskor a motorvonat belső terét is teljesen átalakították, így vadonatúj ülésekkel, belső burkolattal és légkondicionálóval szerelték fel. A MÁV a napokban írt alá szerződést tíz német gyártmányú motorvonat vásárlásáról, március közepén döntenek az elővárosi villamos motorvonat szállítójáról. (P. G.)