Régi pártbizalmi a Malév élén

Pénteken várhatóan egy egykori MSZMP-káder veszi át a Malév Rt. irányítását. A vezérigazgatói kinevezésre váró Gönci János ugyanis korábban számos vezető posztot töltött be a KISZ KB-ban és az MSZMP-ben. Az ÁPV Rt.-nél hivatalosan holnap határoznak arról, hogy a Malév pénteki igazgatósági ülésén a privatizációs szervezet képviselője kikre tegyen javaslatot a légitársaság vezérigazgatói és elnöki posztját illetően.

Munkatársainktól
2005. 02. 09. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Új vezetéssel bonyolítja le a Malév Rt. privatizációját a tulajdonos ÁPV Rt. A légicég pénteki közgyűlésén Sándor László távozó elnök-vezérigazgató posztját kettéválasztják – írta meg lapunk. A vezérigazgatói megbízatást Gönci János kaphatja, az igazgatóság elnöke pedig Hónig Péter, a Dunaferr vezérigazgatója lehet, akinek feladata volt a dunaújvárosi nagyvállalat eladásának levezénylése. A Malév privatizációs tendere február 28-án jár le, s azt négy cég vásárolta meg: az Aviation Solution International Kft. – amely mögött magyar magánbefektetők állnak –, a pilóták szervezete, vagyis a Hunalpa, a kirgiz légitársaság és az olasz Air One.
Az MSZP-vel jelenleg is jó kapcsolatokat ápoló Gönci 1982-től hat éven át a KISZ budapesti bizottságában, majd a KISZ KB titkáraként tevékenykedett. Az MSZMP IX. kerületi bizottsága első titkárának 1988-ban nevezték ki, ezt követően az MSZP budapesti elnökhelyettesi székét foglalta el. Gönci a 2002-es kormányváltást követően újabb bizalmi posztot kapott: beválasztották a Malév Rt. igazgatótanácsába, ahonnan a Forgács & Kiss Ügyvédi Iroda megbízása miatt 2003-ban kipattant botrány miatt távozott. Mint ismert, a Malév igazgatóságának teljes felmentését László Csaba akkori pénzügyminiszter kezdeményezte. Mindezt László egy vizsgálattal indokolta, amelyből kiderült: nem a pályáztatás szabályai szerint kapott megbízást a Malév átvilágítására az egykori kancelláriaminiszter cége, a Forgács & Kiss Ügyvédi Iroda. A Malévtól menesztett Gönci hamarosan visszatért Ferihegyre: 2003-ban kinevezték a Budapest Airport Rt. igazgatósági tagjának, amely tisztségét a mai napig betölti. Ugyanebben az évben Gönci még egy fontos megbízást, a Mahart Ingatlan Rt. vezérigazgatói posztját is megkapta. Ez az állami vállalat felelős a privatizáció előtt álló Mahart Rt. központi székházának és a balatoni Mahart-üdülők működtetéséért.
Gönci László kinevezéséről ma dönt hivatalosan az ÁPV Rt. A cég kommunikációs osztályán lapunknak megerősítették: a menedzsment holnap határoz arról, hogy a Malév pénteki igazgatósági ülésén az ÁPV Rt. képviselője kikre tegyen javaslatot a légitársaság vezérigazgatói és elnöki posztját illetően.
Beszámoltunk arról is, a Malév pilótáinak körében óriási felháborodást okozott, hogy januárban a korábbi megállapodás ellenére nem kaptak fizetésemelést. Az egy éve várt béremelés elmaradása miatt a pilóták tudatták, hogy minden törvényes eszközzel fellépnek jogaik érvényesítéséért. A Malév Rt. ezzel kapcsolatban közölte: a társaság 2004-ben öt szakszervezettel kötött megállapodást, egyedül a Légiforgalmi Dolgozók Független Szakszervezetével nem jött létre egyezség. Ezek a megállapodások kimondják többek között azt is, hogy a munkavállalókat, így a pilótákat 2005-ben nem érheti reálbércsökkenés. A légitársaság tájékoztatása szerint ez azt jelenti, hogy az emelés mértékét a KSH által kiadott 2004/2003. évi végleges fogyasztói árváltozás alapján lehet meghatározni, az erről szóló tárgyalások még nem kezdődtek meg. A várható fogyasztóiár-változás mértéke 6,8 százalék. A bérek és jövedelmek mértékét alapvetően a 2005. évi üzleti terv határozza majd meg. Mint azt a Malév közölte, a januári bérek nem tartalmaznak emelést, ugyanakkor a 2004. évi megállapodás szerint 2005. január 1-je a bérrendezés hatálya. Függetlenül a kifizetés hónapjától, ez jelentheti az emelt bér visszamenőleges kiutalását.



Motorvonat regionális forgalomban. Tegnap mutatta be a MÁV Rt. a BZ ikermotorvonat prototípusát, amelyet a cég megrendelésére a szombathelyi MÁV Vasjármű Kft. gyártott. Az új motorvonatot két mellékvonali BZ kocsiból alakították ki, a járműben 96 utas foglalhat helyet. A prototípus – amely a Szombathely–Hegyeshalom vonalon közlekedik – előállítási költsége 120 millió forint volt, ha a vonattal kedvező üzemi tapasztalatokat szereznek, a következő három évben további harminc járművet rendel a MÁV Rt. – közölte Mándoki Zoltán vezérigazgató. Az átépítéskor a motorvonat belső terét is teljesen átalakították, így vadonatúj ülésekkel, belső burkolattal és légkondicionálóval szerelték fel. A MÁV a napokban írt alá szerződést tíz német gyártmányú motorvonat vásárlásáról, március közepén döntenek az elővárosi villamos motorvonat szállítójáról. (P. G.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.