Papírforma érvényesült a Malév Rt. új vezetőinek megválasztása során tegnap. Az ugyanis már korábban kiszivárgott az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. berkeiből, hogy a cég közgyűlésén Sándor László távozó elnök-vezérigazgató posztját kettéválasztják, s várhatóan Gönci János és Hónig Péter kerül a nemzeti légitársaság élére. A vezérigazgatói széket most elfoglaló Gönci János eddig is az ÁPV Rt. rendelkezési állományába tartozott. Korábban üzletemberként tevékenykedett, majd a privatizálás előtt álló Mahart Ingatlan Rt. első embere lett, s a Budapest Airport (BA) Rt. igazgatóságának is a tagja. Mint azt lapunk a közelmúltban megírta: Gönci János számos vezető pozíciót töltött be a KISZ KB-ban és az MSZMP-ben is, és ma is kiváló kapcsolatai vannak az MSZP-hez közel álló üzleti körökkel.
Az elnök-vezérigazgatói posztot eddig betöltő Sándor László január 19-én személyes okok miatt kezdeményezte felmentését. Legalábbis formálisan, hiszen információink szerint Sándor távozását valójában az ÁPV Rt. és a Pénzügyminisztérium szorgalmazta.
*
A Malév Rt. közleményben tájékoztatta lapunkat arról, hogy Sándor László minden külön juttatás és végkielégítés nélkül távozik, vezetői tapasztalatával azonban még április 11-ig segíti a Malévot.
Hónig Péter elnöki megbízatása azért sem okozhatott meglepetést, mert a tavaly eladott Dunaferr Rt. akkori elnök-vezérigazgatójának szüksége volt cége közgyűlési felhatalmazására, hogy elfogadhassa a felkérést. Az acélmű közgyűlése a napokban hozzájárult a „másodálláshoz”, s így minden akadály elhárult malévos kinevezése útjából.
A közgyűlés visszahívta Polgár Miklós és Nagy Kálmán igazgatósági tagokat. Ugyanakkor a tulajdonosok – Gönci János és Hónig Péter mellett – az igazgatóság tagjává választották Bodnár Zoltánt, Galla Gábort, Haris Györgyöt, Krauth Pétert és Pál Lászlót. Az új tagok megbízatása 2006. május 5-ig szól.
Szakértők szerint, ha rövid időn belül nem sikerül megnyugtatóan rendezni a tíz év alatt tíz vezetőt „elfogyasztott” Malév anyagi helyzetét, a 3500 embert foglalkoztató légicég komoly bajba kerülhet. Ez pedig másokat is veszélybe sodorhat, hiszen a Malév adja a BA Rt. forgalmának több mint felét, hasonlóan a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálathoz.
Nem kétséges, hogy a Malévnak hosszú távon is sikeres stratégiára van szüksége. Ennek fontosságát hangsúlyozta a közgyűlésen az új vezérigazgató, aki elmondta: a Malév vezetése kidolgozza a cég átalakításának lehetséges alternatíváit. Sikertelen privatizáció esetén pedig azt vállalják, hogy a társaságot zökkenőmentesen, stabilan működtetik. A konkrétabb elképzelések ismertetésére azonban két hét haladékot kért a vezérigazgató.
A Hunalpa rendkívüli közgyűlése. Információink szerint a Malév tegnap megválasztott új vezetése és az ÁPV Rt. már elvégezte előzetes számításait arra az esetre, ha a Malévot a február 28-án lezáruló privatizációs pályáztatás során nem sikerül eladni. Úgy tudjuk, hogy Gönci Jánosnak a légitársaság reorganizációjára vonatkozó elképzeléseivel nemcsak a vagyonkezelő, de a Pénzügyminisztérium is foglalkozik. A Malév további üzemeltetéséhez ugyanis hatmilliárd forintra lenne szükség április közepéig. Miután – többekkel együtt – a légitársaság pilótái sem kapták meg a január elsejétől esedékes fizetésemelésüket, ezért szakszervezetük, a Hunalpa február végére rendkívüli közgyűlést hívott össze. (SZ. E.)