Tíz év alatt tíz vezető a Malévnál

A Malév Rt. tegnapi rendkívüli közgyűlése Gönci Jánost választotta meg vezérigazgatónak, Hónig Pétert pedig a társaság elnökének. Az elnök-vezérigazgatói posztot eddig betöltő Sándor László január 19-én személyes okokra hivatkozva kezdeményezte felmentését.

Hunyor Erna
2005. 02. 12. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Papírforma érvényesült a Malév Rt. új vezetőinek megválasztása során tegnap. Az ugyanis már korábban kiszivárgott az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. berkeiből, hogy a cég közgyűlésén Sándor László távozó elnök-vezérigazgató posztját kettéválasztják, s várhatóan Gönci János és Hónig Péter kerül a nemzeti légitársaság élére. A vezérigazgatói széket most elfoglaló Gönci János eddig is az ÁPV Rt. rendelkezési állományába tartozott. Korábban üzletemberként tevékenykedett, majd a privatizálás előtt álló Mahart Ingatlan Rt. első embere lett, s a Budapest Airport (BA) Rt. igazgatóságának is a tagja. Mint azt lapunk a közelmúltban megírta: Gönci János számos vezető pozíciót töltött be a KISZ KB-ban és az MSZMP-ben is, és ma is kiváló kapcsolatai vannak az MSZP-hez közel álló üzleti körökkel.
Az elnök-vezérigazgatói posztot eddig betöltő Sándor László január 19-én személyes okok miatt kezdeményezte felmentését. Legalábbis formálisan, hiszen információink szerint Sándor távozását valójában az ÁPV Rt. és a Pénzügyminisztérium szorgalmazta.
*
A Malév Rt. közleményben tájékoztatta lapunkat arról, hogy Sándor László minden külön juttatás és végkielégítés nélkül távozik, vezetői tapasztalatával azonban még április 11-ig segíti a Malévot.
Hónig Péter elnöki megbízatása azért sem okozhatott meglepetést, mert a tavaly eladott Dunaferr Rt. akkori elnök-vezérigazgatójának szüksége volt cége közgyűlési felhatalmazására, hogy elfogadhassa a felkérést. Az acélmű közgyűlése a napokban hozzájárult a „másodálláshoz”, s így minden akadály elhárult malévos kinevezése útjából.
A közgyűlés visszahívta Polgár Miklós és Nagy Kálmán igazgatósági tagokat. Ugyanakkor a tulajdonosok – Gönci János és Hónig Péter mellett – az igazgatóság tagjává választották Bodnár Zoltánt, Galla Gábort, Haris Györgyöt, Krauth Pétert és Pál Lászlót. Az új tagok megbízatása 2006. május 5-ig szól.
Szakértők szerint, ha rövid időn belül nem sikerül megnyugtatóan rendezni a tíz év alatt tíz vezetőt „elfogyasztott” Malév anyagi helyzetét, a 3500 embert foglalkoztató légicég komoly bajba kerülhet. Ez pedig másokat is veszélybe sodorhat, hiszen a Malév adja a BA Rt. forgalmának több mint felét, hasonlóan a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálathoz.
Nem kétséges, hogy a Malévnak hosszú távon is sikeres stratégiára van szüksége. Ennek fontosságát hangsúlyozta a közgyűlésen az új vezérigazgató, aki elmondta: a Malév vezetése kidolgozza a cég átalakításának lehetséges alternatíváit. Sikertelen privatizáció esetén pedig azt vállalják, hogy a társaságot zökkenőmentesen, stabilan működtetik. A konkrétabb elképzelések ismertetésére azonban két hét haladékot kért a vezérigazgató.



A Hunalpa rendkívüli közgyűlése. Információink szerint a Malév tegnap megválasztott új vezetése és az ÁPV Rt. már elvégezte előzetes számításait arra az esetre, ha a Malévot a február 28-án lezáruló privatizációs pályáztatás során nem sikerül eladni. Úgy tudjuk, hogy Gönci Jánosnak a légitársaság reorganizációjára vonatkozó elképzeléseivel nemcsak a vagyonkezelő, de a Pénzügyminisztérium is foglalkozik. A Malév további üzemeltetéséhez ugyanis hatmilliárd forintra lenne szükség április közepéig. Miután – többekkel együtt – a légitársaság pilótái sem kapták meg a január elsejétől esedékes fizetésemelésüket, ezért szakszervezetük, a Hunalpa február végére rendkívüli közgyűlést hívott össze. (SZ. E.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.