Törvényes a BKV általános sztrájkja

Nem törvénytelen a szakszervezetek által tervezett általános, semmiféle szolgáltatást nem nyújtó sztrájk, de nem tarthat nyolc órán át, döntött a Fővárosi Munkaügyi Bíróság tegnap. Közben a BKV 13 ezer forintos havi béremelésről szóló ajánlatot tett, szemben a szakszervezetek által követelt 19 ezerrel.

Hírösszefoglaló
2005. 02. 12. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyelőre elkerülhetetlennek látszik a jövő keddi BKV-sztrájk, mivel a szakszervezetek nem fogadják el a cégvezetés tegnapi, egy százalékkal megemelt, azaz hétszázalékos béremelési javaslatát sem. Vág Péterné, a legnagyobb létszámú BKV-érdekképviselet vezetője az MTI-nek elmondta, hogy a jelenlegi 13 ezer forintos személyenkénti béremelési javaslat helyett továbbra is ragaszkodnak a 19 ezer forintos követelésükhöz. Aba Botond BKV-vezérigazgató közölte: ha nem jön létre a megegyezés, akkor holnap déltől, a szakszervezetekkel együtt, folyamatosan tájékoztatják a nyilvánosságot a várható sztrájkról.
Elutasította a BKV Rt. azon keresetét a Fővárosi Munkaügyi Bíróság, ami a közlekedési cég dolgozóinak tervezett sztrájkját kívánta törvényellenesnek minősíteni, közölte a Budapesti Közlekedési Szakszervezetek Szövetségének illetékese, Nemes Gábor. A hírt Aba Botond is megerősítette. A döntés indoklásában ugyanakkor szerepel az is, hívta fel a figyelmet Vitéz Ágnes, a BKV szóvivője, hogy a teljes üzemidő negyven százalékában nem engedhető meg, hogy a szolgáltatás teljesen szüneteljen, vagyis a minimális szolgáltatásról meg kell egyeznie a szakszervezeteknek a BKV-val, különben a szervezeteket kártérítési felelősség terheli.
Az üzemidő negyven százaléka a szakszervezetek által tervezett sztrájk hosszát jelenti, vagyis az üzemkezdettől (hajnali fél öttől) délután egy óráig tartó időt. A szakszervezetek ezalatt csak a mozgáskorlátozottakat szállító két buszjáratot akarják üzemeltetni.

Jól járhat a költségvetés. A taxisok mellett a költségvetés is nyertese lehet a sztrájknak – állítja Ruppert László, a Közlekedéstudományi Intézet ügyvezető igazgatója.
A szakember az Indexnek kifejtette: ha leáll a tömegközlekedés, és ezért lényegesen többen ülnek autójukba, a megemelkedett üzemanyag-fogyasztásból származó adóbevételek hasznot hoznak az állami költségvetésnek. Ez a többletbevétel valószínűleg magasabb, mint a környezeti és zajszennyezés okozta kár.



A Volánnál megegyeztek. A 24 Volán-társaság huszonötezer munkavállalójának érdekeit képviselő Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ) és a Közúti Közlekedési Vállalkozások Szövetsége tegnap délelőtt megállapodást írt alá a munkavállalók 2005. évi béremeléséről. A megállapodás alapján a Volán-dolgozók 2005. január 1-jétől átlagosan nyolcszázalékos bérfejlesztésben részesülnek. Ezzel egyidejűleg a KKSZ visszavonta sztrájkfelhívását.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.