Egyelőre elkerülhetetlennek látszik a jövő keddi BKV-sztrájk, mivel a szakszervezetek nem fogadják el a cégvezetés tegnapi, egy százalékkal megemelt, azaz hétszázalékos béremelési javaslatát sem. Vág Péterné, a legnagyobb létszámú BKV-érdekképviselet vezetője az MTI-nek elmondta, hogy a jelenlegi 13 ezer forintos személyenkénti béremelési javaslat helyett továbbra is ragaszkodnak a 19 ezer forintos követelésükhöz. Aba Botond BKV-vezérigazgató közölte: ha nem jön létre a megegyezés, akkor holnap déltől, a szakszervezetekkel együtt, folyamatosan tájékoztatják a nyilvánosságot a várható sztrájkról.
Elutasította a BKV Rt. azon keresetét a Fővárosi Munkaügyi Bíróság, ami a közlekedési cég dolgozóinak tervezett sztrájkját kívánta törvényellenesnek minősíteni, közölte a Budapesti Közlekedési Szakszervezetek Szövetségének illetékese, Nemes Gábor. A hírt Aba Botond is megerősítette. A döntés indoklásában ugyanakkor szerepel az is, hívta fel a figyelmet Vitéz Ágnes, a BKV szóvivője, hogy a teljes üzemidő negyven százalékában nem engedhető meg, hogy a szolgáltatás teljesen szüneteljen, vagyis a minimális szolgáltatásról meg kell egyeznie a szakszervezeteknek a BKV-val, különben a szervezeteket kártérítési felelősség terheli.
Az üzemidő negyven százaléka a szakszervezetek által tervezett sztrájk hosszát jelenti, vagyis az üzemkezdettől (hajnali fél öttől) délután egy óráig tartó időt. A szakszervezetek ezalatt csak a mozgáskorlátozottakat szállító két buszjáratot akarják üzemeltetni.
Jól járhat a költségvetés. A taxisok mellett a költségvetés is nyertese lehet a sztrájknak – állítja Ruppert László, a Közlekedéstudományi Intézet ügyvezető igazgatója.
A szakember az Indexnek kifejtette: ha leáll a tömegközlekedés, és ezért lényegesen többen ülnek autójukba, a megemelkedett üzemanyag-fogyasztásból származó adóbevételek hasznot hoznak az állami költségvetésnek. Ez a többletbevétel valószínűleg magasabb, mint a környezeti és zajszennyezés okozta kár.
A Volánnál megegyeztek. A 24 Volán-társaság huszonötezer munkavállalójának érdekeit képviselő Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ) és a Közúti Közlekedési Vállalkozások Szövetsége tegnap délelőtt megállapodást írt alá a munkavállalók 2005. évi béremeléséről. A megállapodás alapján a Volán-dolgozók 2005. január 1-jétől átlagosan nyolcszázalékos bérfejlesztésben részesülnek. Ezzel egyidejűleg a KKSZ visszavonta sztrájkfelhívását.