Gyengítették a fogyasztóvédelmet az uniós szabályok

Leggyakrabban cipővásárlás után találkoznak a vásárlók az uniós csatlakozásunk után megváltozott jótállási és szavatossági törvényekre hivatkozva, s általában kevés jó tapasztalatról számolhatnak be. A fogyasztók jogaival ugyanis a kereskedők mintegy hatvan százaléka nincs tisztában.

Dénes Zoltán
2005. 05. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelet (FVF) helyettes szóvivője, Siklósi Máté elmondta: uniós tagságunk előtt kétfajta jótállásról – egy- és kétévesről –, illetve szavatosságról beszélhettünk. Csatlakozásunkat követően években mérve a fogyasztók nyertek, azonban sok kis apróság nehezíti az „igazságtételt” és az eligazodást, ezért véleményünk szerint bizonyos szempontból vesztettek is – értékelte a változtatásokat a szóvivő. Az években azért nyertek, mert teljesen egyértelműen kimondatott, hogy minden termékre kétéves, a tartós fogyasztási cikkekre pedig hároméves szavatosság van. Tartós fogyasztási cikknek általában a tízezer forint feletti termékeket tekinthetjük. Siklósi Máté felhívta a figyelmet arra is, hogy az egy év szavatosság vonatkozik a használt termékre is. A jótállás annyiban változott, hogy csak jótállási jeggyel érvényesíthető. Ezenkívül a korábbi kötelező, 15 napos – cseretermék biztosítása esetén 30 napos – javítási határidő úgy változott, hogy a forgalmazónak csupán törekednie kell a 15 napon belüli javítás elvégzésére. Ez teljesen nyilvánvaló, hogy rossz megoldás, mert a „törekednie kell” előírást a kereskedők nagy része úgy értékeli: nem kell semmit tennie – mondta Siklósi Máté, aki jelezte, hogy a kereskedők nagyon gyakran azt mondják a fogyasztóknak, hogy a 15 napos előírás megszűnt. Ez – hívta fel a figyelmet Siklósi – nem igaz, hiszen megtalálható a törvényben, csak kicsit lazább megfogalmazásban. Sőt, a kereskedőnek minden esetben három napon belül nyilatkoznia kell arról, hogy mit kezd a kifogásolt termékkel: kijavítja-e, vagy kicseréli. Nem létezik olyan, hogy feltételes garancia, amit gyakran hangoztatnak. A nagy különbség a jótállás és a szavatosság között, hogy a jótállás egy évig tart, jótállási jeggyel érvényesíthető, s minden esetben a forgalmazót terheli a bizonyítási kötelezettség, ha úgy gondolja, hogy a termék nem volt rendeltetésszerűen használva, s ezért nem hajlandó megjavíttatni vagy kicserélni. A szavatosság más, itt a fogyasztók kaptak több jogot. Fél évig – mint a jótállásban – a kereskedőnek kötelessége bizonyítani. Vagyis, ha vásárolunk egy cipőt, s az fél éven belül tönkremegy, akkor – ha nem akarja kicserélni – a kereskedőnek kell bebizonyítani, hogy nem rendeltetésszerűen használták. Ha viszont letelik a fél év, akkor a következő másfél évben már a fogyasztóra hárul a bizonyítási kötelezettség. A gazdasági minisztérium honlapján olvashatók azok az akkreditált bevizsgálók, amelyek minősíthetik a termékeket. Az FVF-nél például egy cipő kivizsgálása 7000 forintba, míg egy mosógépé közel 20 ezer forintba kerül. Vagyis végső soron arról van szó, hogy a kereskedők az első fél évben valószínűleg a legtöbb panasznak helyt adnak, s a kifogásolt terméket kicserélik vagy megjavítják, az utána levő időszakban azonban ez már erősen kétséges, s a tapasztalatok ezt alá is támasztják.
Számtalan panaszos ír ilyen esetekről
a fogyasztóvédők által fenntartott www. fogyasztovedelem.com honlap internetes fórumán. Sőt, itt az is kiderül, hogy a forgalmazók gyakran nem akkreditált, hanem ismeretlen bevizsgálókkal végeztetik el a termék kivizsgálását, ami sok visszaélésre ad lehetőséget. Visszatérve a fél év elteltével érvényesíteni kívánt szavatossághoz: amennyiben fél év után esik szét lábunkon a cipő, az uniós csatlakozásunkat követően életbe lépett szabályozás szerint a kereskedő megteheti, hogy panaszunkat visszautasítja, s ekkor a bizonyítási kötelezettség s az ezzel járó költségek a fogyasztóra hárulnak. Ugyancsak az említett honlapon szerzett tapasztalatok szerint a forgalmazók ezt gyakran meg is teszik. Mindazonáltal amennyiben bebizonyosodik, hogy a termék valóban gyártási hibás, a fogyasztó polgári peres úton viszszaperelheti a bizonyítás során felmerült költségeit – mondta Siklósi Máté. Hozzátette: lényegében véve tehát az átvett uniós szabályok akár betölthetnék fogyasztóvédelmi szerepüket, azonban a hazai kereskedelmi és fogyasztói kultúra még igen távol áll a nyugat-európai színvonaltól, s ezért talán jobb lett volna megtartani a korábbi szigorúbb rendelkezéseket.



Ismét kötelező a bútorra a jótállás. Miután a kormány 2003-ban az uniós elvárásokra hivatkozva puhított a jótállási szabályokon, idén a negatív tapasztalatok nyomán újra változtatott az erre vonatkozó törvényen, ezúttal szigorítva azokon. A júniusban életbe lépő változtatások két legfontosabb eleme, hogy a bútorok esetében ismét kötelező lesz a jótállás, illetve egyértelművé tették, hogy a számítástechnikai alkatrészek esetében is van jótállás. A törvény továbbá konkrétan fogja nevesíteni azokat a számítástechnikai eszközöket is, amelyek az utóbbi időkben kerültek forgalomba.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.