Sajtóbotrány

KULTÚRSOKK

Tóth Szabolcs Töhötöm
2005. 05. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Schwarzenegger el akarja pusztítani a holdat. Ezzel a kétségtelenül erős kijelentéssel rukkolt elő a minap Joe Scarborough volt kongresszusi képviselő, az MSNBC amerikai hírcsatorna politikai kommentátora. Scarborough egy brit újságra alapozta állítását, amely szerint Kalifornia kormányzója imigyen viccelődött egy rádióműsorban: „Ha megszabadulunk a holdtól, akkor a nők – mivel menstruációs ciklusaikat a hold irányítja – is megszabadulnak a menstruáció előtti feszültségtől: nem fognak hisztizni és nyafogni.”
A kommentátor jól odavágott az egykori body building bajnoknak, megjegyezvén: „Hé, kormányzó, ez jó módja annak, hogy Kalifornia szavazópolgárainak ötven százalékát frigiddé tegye maga iránt. Mert bár nem tudom, hogy van ez Ausztriában, hadd mondjak el valamit, barátom. Ezek a poénok nem ülnek annyira a nőknél Amerikában.”
Könnyű elképzelni, amint a korábban nők fogdosásával vádolt Schwarzenegger érdes hangján, erős akcentusával elsüti ezt a viccet. Mert annyira schwarzeneggeres a kijelentés, hogy a kaliforniai törvényhozás demokrata padsoraiban már szöveges formában is keringeni kezdett az állítólagos gyöngyszem. Amely sajnos később hamisnak bizonyult. Kiderült ugyanis, hogy a brit lap félreértésből egy Schwarzenegger-imitátort idézett, aki rendszeresen szerepel betelefonálóként a kérdéses rádióműsorban. Scarboroughnak tehát a múlt pénteken meg kellett követnie a kormányzót.
Az újságírás kínos afférjait tekintve történt a napokban kevésbé vicces, ennél talán nagyobb horderejű esemény is. A New York Times kiadójának honlapjára hétfőn került fel az a 16 oldalas belső jelentés, amely azzal foglalkozik, hogy miképpen tudja fenntartani hitelességét a lap olyan körülmények között, hogy Amerikában egyre csökken a médiába vetett bizalom.
Ez a bizalomvesztés riasztó méreteket öltött: egy új felmérés szerint az amerikaiak 45 százaléka semmit vagy csak keveset hisz el abból, amit a lapokban olvas. Noha a Times nem a leghiteltelenebbek közé tartozik a kutatás alapján, az utóbbi időkben két olyan ügy is borzolta a kedélyeket, amelyek kisebbfajta válságba sodorták a nagy múltú napilapot és vele együtt a fősodor amerikai újságírást. Amolyan kínos affér.
Sajtóbotrány.
Az egyik a világszerte publicitást kapott Jason Blair-ügy volt, amely arról szólt, hogy a lapnál gyorsan karriert csináló fiatal riportertől fél évig jelentek meg részben vagy teljes egészében kitalált tudósítások. Aztán egy évvel ezelőtt következett egy másik, komplikáltabb ügy, amikor is a lap az iraki háború előtti munkájáért kért elnézést olvasóitól, azt sugallva, hogy a háború megindításának szükségességét alátámasztó írások közül egynémely nem fedte teljesen a valóságot. (A lap – utólag – bizonyos iraki informátorok szavahihetőségét vonta kétségbe, akiknek a beszámolói alapján számos, Bagdadot támadó írást jelentetett meg; egyben kritizálta egynémely, az iraki tömegpusztító fegyverek létezését bizonyító saját cikkét is.)
E két eset után, az általános bizalomvesztést érezve, valamint gyaníthatóan a tavalyi elnökválasztások eredményei láttán – amelyek a vallás és a vidéki Amerika jelentőségének növekedését jelezték a politikában –, a lap speciális bizottsága javaslatokat dolgozott ki, miként nyerhetné vissza olvasói bizalmát. A szerkesztőkből és újságírókból álló testület tehát most elkészült ezzel a jelentéssel.
Két távolabbra mutató következtetést érdemes kiemelni: az egyik, miszerint a lap ezután arra bátorítja riportereit, hogy bizonyos esetekben egyeztessék megjelenés előtt álló cikkeiket forrásaikkal, interjúalanyaikkal, az amerikai újságírás régi alapvetését kezdi ki. (Korábban éppen arra ösztönözték a hírlapírókat, hogy a kész cikket ne mutassák be előre az érintetteknek, mert ez kompromisszumok megkötésére sarkallhatja az újságírót.) Ettől gyaníthatóan unalmasabb és kevésbé bátor hírlapírói stílus honosodik meg majd a lapnál.
A másik fontos megállapítás azonban izgalmas változásokat hozhat a New York Timesnál. A jelentés elismeri, hogy érvényesül bizonyos baloldali elfogultság az újságnál, és hogy liberális véleményoldalát sokkal erőteljesebben kell ellensúlyoznia azzal, hogy híreiben ezután maximálisan a kiegyensúlyozottságra törekszik. Ezt azáltal véli megvalósíthatónak a jelentést tevő grémium, hogy olyan újságírók alkalmazását sürgeti, akik „otthon vannak azokon a területeken, amelyek legtöbbünk számára nem ismerősek”. Ez mindenképpen elmozdulás az eddigi szerkesztőségi politikától, amely „csupán” a bőrszín szerinti sokszínűséget tartotta szem előtt a riporterek alkalmazásánál. Itt már egyértelműen a vélemények sokszínűségét is támogatja a lap egyazon szerkesztőségen belül, ami a kilencvenes évek egyik fontos dogmájának megdőlését vetíti előre. Egyesek már egyenesen a konzervatív újságírók iránti „pozitív diszkriminációról” beszélnek, mely furcsa állatfaj megjelenése a newsroomban növelheti a lap példányszámát.
A jelentés egyébként néhány konkrét területet is megjelöl, amelyen a liberális újságírók esetleg bizonytalanabbul mozoghatnak, például a katonai szakírást és a kisvárosok Amerikájának sztorijait. Arra bátorít, hogy a lap olyan életformákról is tudósítson, amelyek a munkatársai számára rendhagyóbbak, radikálisabbak és konzervatívabbak az általuk megszokottnál, és hogy gyakrabban merészkedjenek a New Yorkon, Washingtonon és a többi nagyvároson kívüli területekre.
Mindez dicséretes dolog, de kérdés, hogy az ehhez hasonló lépések képesek lesznek-e megfordítani azt a tendenciát, hogy az olvasók a magát pártatlannak hirdető fősodor médiától egyre inkább a kisebb, véleményüket nyíltan vállaló sajtóorgánumok felé vándorolnak. (Ennek jól látható jele a politikai internetes blogok, a beszélgetős rádiók, a konzervatív Fox News sikere az Egyesült Államokban.) Az is tény, hogy a Times nyilvánosságra hozott javaslata elsősorban nem gyakorlati útmutató, hanem annak bizonyítása, hogy a lapnál fontosnak tartják a hitelesség megőrzését, és hogy ennek érdekében mindenkinél többet tesznek a szerkesztők és riporterek.
A jelentés nyilvánosságra hozatalával a lap vezetése tehát azt a bizonyos 45 százalékot célozza most meg. Bújtatott reklámkampány ez, amelyet az a remény hívott életre, hogy az egyszeri olvasó a kereskedelmi televíziók hírolvasóit és a Terminátort idézve majd úgy reagál: a reklám után visszajövök.
Kérdés: mi változik majd valójában, és meddig marad a közönség a hírverés után?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.