Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter Gyurcsány Ferenc miniszterelnök társaságában hatalmas gazdasági sikerként jelentette be, hogy a Hankook Tire dél-koreai járműabroncsgyártó cég dunaújvárosi székhellyel zöldmezős beruházást valósít meg 2006 és 2010 között. A tárcavezető közölte azt is: a tárgyalások eredményeként a korábbiakhoz képest hétmilliárd forinttal több, összesen 132 milliárd forint értékű beruházás jöhet hazánkba. Az új gyár a tervek szerint közvetlenül több mint 1500 főnek biztosít munkalehetőséget.
A bejelentés szerint az abroncsüzem teljes kapacitással évente tízmillió gumiabroncsot gyárt majd, és a beruházók állítása szerint mindenben megfelel majd a környezetvédelmi követelményeknek. A Michelin és a Bridgestone beruházása után ezzel már a harmadik járműabroncsgyártó cég települhet be Magyarországra. A kormányfőt és a beruházás hírét hozó minisztert azonban kisebb demonstráló csapat fogadta Dunaújvárosban, akik transzparenseiken a gyár környezetszennyező hatásaira kívánták felhívni a figyelmet. A kormány azóta nem győzi hangsúlyozni, hogy a beruházás nem terheli meg a környezetet, és korszerű technológia települ Magyarországra, de az erről készült előzetes tanulmányokat eddig nem mutatták be a szaktárca szakemberei. Cserna Gábor, a Fidesz helyi elnöke a vélt környezetszennyező hatások miatt azt javasolja, hogy a gumiabroncsgyár ne a Dunaújváros lakott területeihez közelebb eső északi iparterületen, hanem a város déli bejárójánál épüljön fel. Kálmán András szocialista polgármester viszont állítja, hogy a gyár nem lesz környezetszennyező, és azért sem épülhet fel a déli térségben, mert az önkormányzatnak az ipari területen van tulajdona.
A környezetvédők azonban osztják a Fidesz véleményét, szerintük a koreai abroncsgyárral elavult gyártási módszer kerül hazánkba. A Levegő Munkacsoport szakértőinek értékelése szerint például a Hankook Tire terméke harmadosztályú minőséget és technológiát képvisel, és joggal feltételezhető, hogy a beruházás értéke is túlzott, hogy nagyobb támogatást lehessen adni. A szervezet szerint ezt támasztja alá, hogy közvetlenül a szerződés aláírása előtt titkosították, majd hétmilliárd forinttal növelték a beruházás összegét.
A magyar kormány által nyújtandó közvetlen állami támogatás összege az eddig kiszivárgó hírek alapján a beruházás tíz százaléka, vagyis 13,2 milliárd forint. A zöldek úgy tudják, hogy az eddigiekhez hozzászámítható az ingyenes szén-dioxid-kibocsátási kvóta, amelynek tíz évre vetített értéke további 10-20 milliárd forintra tehető, és több milliárd forintra becsülhető az önkormányzat által nyújtandó támogatás is. A környezeti állapot romlásából, illetve ennek meg nem fizetéséből származó támogatás az üzem teljes időszakára vonatkozó értéke pedig százmilliárd forint nagyságúra tehető – állítják a zöldek. Szerintük az 1500 fős munkaerőigény azt bizonyítja, hogy a dél-koreai cég nem az első vonalat képviseli az abroncsgyártásban.
A zöldek elemzése kimutatja, hogy a Hankook Tire több vonatkozásban is jelenleg a hatodik helyen áll ebben az ágazatban, és még a gyár is „középszintűnek” minősíti saját termékét. A Levegő Munkacsoport további problémának tarja, hogy a Hankook településével szerintük az olcsóbb termék kerül be az országba, és kiszoríthatja a meglévő jobb minőségű, a környezetet kevésbé szennyező termékeket. Szakértőik szerint a gyártási folyamat során több egészségre ártalmas anyagot, illetve ezek oldó- és segédanyagait kell összeépíteni, hogy eljussunk a késztermékhez, és ez is rendkívül kockázatos.
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium sajtóosztályán csak anynyit közöltek: a Hankook beruházása megfelel a hazai és az EU- szabványoknak. – Ha a környezetvédelmi hatóság kifogásolná a beruházást, és az nem valósulna meg, az államot a szerződés szerint nem terhelné támogatási kötelezettség – szögezték le.
Kiderült, hogyan történt a kettős tehervonat-baleset Komáromnál