Egyelőre nem tudni, hogy miért vált irányíthatatlanná az a műrepülőgép, amely szombaton Őcsényben, az V. nemzetközi repülőmodellező bemutatón a nézők közé vágódott. Egy középkorú szekszárdi házaspár – aki gyermekeivel együtt vett részt a bemutatón – a helyszínen életét vesztette. Négy néző nyolc napon belül gyógyuló zúzódásokat és hámsérüléseket szenvedett, ellátásuk után elhagyhatták a kórházat.
Az Európa-szerte ismert, rendkívül tapasztalt német modellezőpilóta, egykori világbajnok, a kordonon belül tizenöt méterre éppen leszállásra utasította kétméteres gépét. Az azonban – a modellezők szerint feltehetőleg rádiófrekvencia-zavar miatt – irányíthatatlanná vált, és késállásban, azaz függőleges szárnyakkal a tömegbe csapódott.
A német állampolgárságú férfit a rendőrség 72 órás bűnügyi őrizetbe vette halált okozó gondatlanságból, foglalkozás körében elkövetett veszélyeztetés vétségének alapos gyanúja miatt – tájékoztatta lapunkat Mártonné Kasler Sarolta, a Tolna Megyei Rendőr-főkapitányság szóvivője. Elmondta: a tragédia körülményeinek tisztázásában igazságügyi orvos, műszaki, rádiótechnikus, illetve polgári légügyi hatósági szakértők is részt vesznek. A rendőrség minden körülményt vizsgál, így azt is, hogy hibázott-e valaki, és terheli-e valamilyen felelősség a szervezőket a történtekért.
Elképzelhető, hogy egy taxis vagy CB-rádiós adó-vevő készüléke okozta a rádiófrekvenciás zavart, ami miatt a műrepülőmodell nem, vagy másképpen reagált a pilóta parancsaira. Az ilyen esetek ellen védekezni nem lehet, a pénteki gyakorlaton hasonló okból zuhant le egy másik pilóta modellje is – közölte lapunkkal Harmath Andor, a Magyar Modellezőszövetség főtitkára. Elmondta: szabály, hogy az induló versenyzők a frekvenciatáblára helyezett alumíniumlapon jelzik, melyik csatornán dolgoznak. Amíg a modell le nem száll, és gazdája le nem veszi az alumíniumlapot, mindenkinek tilos ezt a frekvenciát használni. Az elnök szerint hazánkban ilyen baleset még nem volt, de Franciaországban két évvel ezelőtt életét vesztette egy ember hasonló körülmények között.
Ferenczi László, a bemutatót szervező Szekszárdi Modellező Klub titkára, a rendezvény főszervezője kizártnak tartja, hogy műszaki hiba vagy a versenyző okozta volna a tragédiát. Úgy vélte, csakis valamilyen külső tényező miatt válhatott irányíthatatlanná a gép. A világbajnok német pilóta többször járt hazánkban, de rendszeresen tartott bemutatókat a világszerte. Gépén minden kettős biztosítású volt. Ferenczi látta, amint a gép letér a röppályájáról, és irányíthatatlanná válik. A pilóta mindent megpróbált, hogy visszafordítsa a szerkezetet – tette hozzá –, de az nem reagált, és a kordonon kívülre, a nézők fölé került. Óránként 170–200 kilométeres sebességgel csapódott közéjük. A kétfedeles repülőgépmodell szárnyának fesztávolsága két méter körüli, súlya tizenöt kiló volt, és egy százharminc köbcentiméteres motor működtette.
Vizsgálják a baleset okát, amely lehetett irányítási, műszaki vagy rádiófrekvencia-hiba. A korábban említett pénteki gyakorlaton összetört gépről szólva közölte: a rádiófrekvencia-zavart nem kell bejelenteni, de a szervezőknek gondoskodniuk kell arról, hogy folyamatosan kontroll alatt tartsák a modelleket – közölte az MTI-vel Bajkó Erika, a Közlekedésbiztonsági Szervezet sajtóügyeletese.
Az Országos Mentőszolgálat szóvivője, Győrfi Pál a távirati irodának tegnap elmondta: az egészségügyi törvény értelmében bizonyos rendezvényeken a szervezőknek gondoskodniuk kell arról, hogy a mentők a helyszínen készenlétben legyenek. Az őcsényi repülőtéren azonban nem voltak ott. Vizsgálhatják, hogy itt a nézők száma vagy a rendezvény veszélyessége indokolta volna-e ezt a készenlétet – tette hozzá a szóvivő, de hangsúlyozta, hogy a két ember életét az esetleg jelen lévő mentők sem tudták volna megmenteni.
Világosan kiderül a legújabb hangfelvételből: hazudott Magyar Péter a tüntetések költségeiről - de honnan jöhet a pénz?