Kirobbant a botrány az angol Tescónál

Lejárt szavatosságú, átcímkézett áruk eladásával, az élelmiszer-biztonsági szabályok rendszeres áthágásával és a fogyasztók becsapásával próbálnak profitot növelni azokban az angliai Tesco és Sainsbury’s áruházakban, ahol a BBC riporterei hat hónapon keresztül rejtett kamerával vették fel a visszaéléseket, amelyről kedd este a brit csatorna botrányfilmet sugárzott. A hazánkban is piacvezető Tescót a magyar ellenőrző hatóságok már több esetben marasztalták el szabálytalanságok miatt.

2007. 05. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Valóban a legkisebb is számít a Tescónál – derül ki a BBC kedd esti leleplező filmjéből, amelyben a csatorna munkatársai áruházi dolgozónak kiadva magukat hat hónapon keresztül forgattak egy londoni Tesco és egy oxfordi Sainsbury’s hipermarketben. A költségcsökkentés fogalmába azonban az áruházak vezetői a higiéniai szabályok rendszeres megsértését, lejárt szavatosságú, többször is átcímkézett élelmiszerek eladását is beleértették. A Tesco szlogenje szerinti filléres spórolás még a húsok leterítésére szolgáló nejlonzacskó „ésszerű” gazdálkodására is kiterjedt: takarékossági szempontból a dolgozóknak ugyanazzal a nejlonnal kellett leborítaniuk az eladatlan „friss” húst, így súlyos baktériumfertőzést és ételmérgezést is kockáztattak.
– Amikor a nyugdíjas vásárló az aprópénzét számolgatva megkérdezte tőlem, mennyi húst engedhet meg magának, azt hittem, elsüllyedek a szégyentől – fogalmazott a BBC beépített áldolgozója, aki pontosan tudta, hogy a „megfelelő hatás” kedvéért a lejárt húst – vezetői utasításra – rendszeresen összekeverték a frissel, megtévesztve a fogyasztókat. Saját bevallása szerint is komoly lelkiismeret-furdalást kellett legyőznie a leleplező riportot készítő újságírónőnek, amikor kimérte azt a sonkát, amelynek „a szupermarket saját előírásai szerint már régen a szemétládában lett volna a helye”.
A BBC munkatársai jó néhány hónappal ezelőtt hamis néven és kitalált adatokkal jelentkeztek eladónak a Tesco és Sainsbury’s áruházláncoknál, ahol fél éven keresztül tanulmányozták a kiskereskedelmi láncok életét – belülről. Az idő múlásával azonban lelkiismereti okokból már nem tudták tovább végezni munkájukat: tapasztalataik szerint az élelmiszer-biztonsági előírások semmibe vételével néha már vásárlók egészségét veszélyeztethették. Beszámolóik és filmfelvételeik szerint a lejárt szavatosságú termékek többszöri átcímkézése olyannyira rendszeres gyakorlattá vált az áruházakban, hogy sokszor már az eladók sem tudták megállapítani az eredeti szavatossági határidőt. A kapaszkodót, egyszersmind a kidobás valós határidejének elrendelését a termék szaga jelentette: ami már gyanúsan büdös volt, megérett arra, hogy még a profitcsökkenés ellenére is levegyék végre a polcokról.
– Az utasítások szerint a személyzetnek pusztán a józan eszét kellett használnia, amikor meghatározta az élelmiszerek szavatosságát – magyarázta a BBC riportere, aki szerint sokan egyszerűen felelőtlenül jártak el, s a költségcsökkentés és profittermelés sokat hangoztatott szempontjait helyezték előtérbe a higiénia kárára. A filmben nyilatkozó beépített dolgozók úgy fogalmaztak, hogy a garasoskodás legmélyebb szintjével akkor találkoztak, amikor az egyik alkalmazott a sonka megbarnult és megszáradt részét egyszerűen levágta, és – mint friss árut – ismét visszahelyezte a pultra. Ugyanazokat a késeket használták a nyers és főtt húsok, halak szeletelésére, s a friss és a lejárt húsok összekeverése miatt a húsdarálók is sokszor voltak büdösek. Volt olyan menedzser is, aki azzal indokolta a bárányhúsok szavatossági idejének hat nappal történő meghosszabbítását, hogy „a Tesco annak alapján ítél meg, mennyi pénzt tudsz csinálni”. Gyakorlatilag minden a legkisebb összegek megspórolása érdekében történik – foglalták össze tapasztalataikat az újságírók, felidézve a Sainsbury’s-dolgozók tanításának mottóját, mely szerint „minden pennyvel úgy bánj, mintha a sajátod lenne”. Az áruházi vezetők szemlátomást óriási nyomás alatt voltak, hogy a hetente jelentendő leselejtezett áruk költségvetését minél inkább leszorítsák – derül ki a BBC leleplező filmjéből, amely jól érzékeltette, hogy az áruházakban olyan légkört teremtettek, amelyben a dolgozók nem engedhették meg maguknak, hogy bármit is kidobjanak. Gyakori volt a hűtőszekrények hőmérsékletének meghamisítása, így nem derülhetett ki, amikor áruk akár órákig állhattak a raktárban megfelelő hűtés híján. A rejtett kamerás felvételeken padlón lévő kész élelmiszerek hevertek vizelet és cipők által bevitt sár között a Tesco egyik beszállítójánál, míg a Sainsbury’s- lánccal kapcsolatban álló egyik csirkefarmon férgekkel borított döglött csirke feküdt az eladásra szánt állatok között.
A botrányt követően a Sainsbury’s azonnali vizsgálatot rendelt el, s több higiéniai visszaélést is felfedezett, amiért „megtették a megfelelő lépéseket”. A Tesco ugyanakkor másként vélekedett: szóvivőjük szerint „a film teljesen hamis képet fest az áruházláncról”, mivel a filmben látható visszaélések csak „egyedi esetnek számítanak”. Ennek ellenére „komolyan vették a filmben elhangzottakat”, s az ominózus észak-londoni áruház alkalmazottjait újra kiképezték.
n
„Értékteremtés.” „Értékteremtés annak érdekében, hogy vásárlóink életre szóló hűségét kiérdemeljük” – így hangzik a magyarországi Tesco hitvallása. Hazánkban a láncolat 1994-ben kezdte meg működését, jelenleg 110 áruháza van országszerte, és csaknem húszezer alkalmazottat foglalkoztat.
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2000 óta 14 versenyfelügyeleti eljárást indított a magyarországi Tesco áruházak ellen, ezek közül egy még folyamatban van, a már lezárt ügyek eddig összesen 226 millió forintos bírságot eredményeztek – mondta el lapunk kérdésére Mihálovits András, a Gazdasági Versenyhivatal szóvivője. A vizsgálatokat jellemzően reklámtevékenység, jótállási, garanciaproblémák miatt végezték, ám az elmarasztalások többsége jellemzően a fogyasztók megtévesztése miatt született. – A szakzsargon úgy mondja: „becsalogató árazás”, amit a Tesco gyakorta alkalmaz – vázolta a szóvivő. Ez annyi tesz, hogy a meghirdetett akciók idején a reklámújságokban rendszeresen téves árat tüntetnek fel, amely csak az áruház pénztáránál derül ki, mire a vásárló már több terméket is összegyűjtött kosarába. – Az ilyen tisztességtelen piaci magatartás ellen azért kell fellépni, mert felborítja a piaci egyensúlyt, s a valótlan állítások következtében az áruházlánc többletbevételre tesz szert. Ennek leginkább a kiskereskedők látják kárát a vásárlókért folyó amúgy is éles harcban, hisz a vevők a csábító akciók miatt inkább az áruházláncot választják.
A GVH-eljárás egy része a fogyasztóvédelemnek – vázolta lapunknak Baranovszky György, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének elnöke. Azonban több, vásárlókat megkárosító eset merül fel a hipermarketeknél. Tipikus hozzáállás például, hogy a fogyasztó csak addig fontos, amíg kifizeti a termék árát. – A későbbi garanciális panaszokkal általában már nem foglalkoznak, inkább elküldik a vevőt a javító- szolgálathoz, holott jogszabály kötelezi a kereskedőt, hogy a nála vásárolt termék meghibásodását maga intézze. Mivel a fogyasztók többsége nincs tisztában jogaival, így elhiszi például azt is, hogy a termék mellé nincs szüksége külön jótállási jegyre, mert annak megfelel a blokk. Ez szintén nem jogszerű, ahogy az sem, hogy az áruházláncokban jellemzően elmulasztják a fogyasztók minőségi panaszairól szóló jegyzőkönyvek felvételét – vázolta az elnök.
A Fővárosi és Pest Megyei Élelmiszerlánc-biztonsági és Állat-egészségügyi Igazgatóságtól megtudtuk: egy kockázatelemzési modell alapján alakítják ki a kereskedelmi egységek ellenőrzésének rendszerét, amely jó néhány szempontból áll. Ha nincs különösebb probléma vagy lakossági bejelentés, akkor negyedévente ellenőrzik a hipermarketeket. – Az átlag 12–15 ezer ellenőrzés során a fővárosban évente 80–100 kilogrammnyi élelmiszert vonunk ki a forgalomból – mondta a Magyar Nemzetnek Négyesi István, a terület felelőse, aki azonban a Tesco-láncról konkrét tényeket nem kívánt elárulni. Elmondta ugyanakkor azt, hogy az áruházláncokban jellemző a hibás vagy megtévesztő jelölés az élelmiszereken, emellett előfordul a tiltott tevékenységből származó élelmiszerek forgalmazása is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.