Borzasztó hőség van a Combinókon, és ezen változtatni kell – mondta tegnap a főpolgármester, aki nyilván a fővárosi utasok több mint egyéves negatív tapasztalatai után elismerte: „Rossz döntést hozott a fővárosi önkormányzat, amikor kétmilliárd forintot megtakarítva légkondicionáló nélkül rendelték meg a villamosokat.” – A BKV Zrt. már megrendelte a légkondicionálókat, amelyek nélkül nem veszünk többé tömegközlekedési járművet – tette hozzá.
Czuk Dorottya, a Főpolgármesteri Hivatal sajtófőnöke lapunk kérdésére, hogy pontosan ki a felelős, a beszerzésről való döntést ki hozta meg 2003-ban, azt válaszolta, hogy nincs egyszemélyi felelős. Leszögezte: az úgynevezett főpolgármesteri kabinet a közlekedési társaság vezetőinek, szakértőinek javaslatára határozott arról, hogy a 40 milliárd forintos beruházásnál nem fizetnek plusz kétmilliárdot a klímáért. Aba Botond, a BKV korábbi vezérigazgatója közölte: mindent tud az ügyben, de nem nyilatkozik.
– Keressék a cégnél még mindig pozícióban lévő Donáth Zoltán vezérigazgató-helyettest és Vág Pétert, a villamosprojekt igazgatóját – mondta.
Donáth Zoltán elhárította érdeklődésünket, mondván, a BKV-nál minden megváltozott. Ehhez képest a társaságnál tegnap több órán át nem találtak embert, aki megerősítette volna a főpolgármesteri bejelentést. Végül Regőczi Miklós kommunikációs igazgató csak annyit tudott mondani, hogy megszületett a döntés, augusztustól jövő tavaszig egyenként mind a negyven Combinóba beszerelik a klímát, illetve megnövelik a nyitható ablakok felületét, ugyanis az interneten e két megoldásra szavaztak a legtöbben. – A korábbi döntésnek nincs egyszemélyi felelőse, a menedzsment – bécsi példa alapján – állt ki amellett, hogy nem kell légkondicionáló. Ez akkor jó ötletnek tűnt, igaz, az osztrákok már egy évvel később korrigálták tévedésüket – tette hozzá.
Ezzel szemben Szálka Miklós, a BKV felügyelőbizottságának korábbi fideszes tagja állítja: az ügyben a BKV vezetőinek állítását nem ellenőrizve, Vajda Pál (MSZP) főpolgármester-helyettes mondta ki a végső szót. – Elképesztő magyarázatokkal huzakodtak elő, például, hogy a sok ajtó miatt felesleges a hűtés, a hazai klíma nem igényli azt, különben is, a berendezés nélkül könnyebb és olcsóbban üzemeltethető lesz a villamos – mondta. – A Fidesz az elmúlt években folyamatosan felhívta a figyelmet arra, hogy Demszkyék a budapestieken akarnak takarékoskodni – közölte Csomós Miklós, a Fidesz fővárosi frakcióvezető-helyettese.
Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület alelnöke emlékeztetett: az ilyen spórolás már a Volvo buszok beszerzésénél is kudarcba fulladt, és az első 50 új járműnél ugyancsak egyesével szerelték be a klímát, drágábban.
– Most a Combinók tápegységét is ki kell cserélni, hiszen az áramellátást kisebbre méretezték. Ez nemcsak költségesebb, hanem időigényesebb is – hangsúlyozta Dorner.

Vonatgázolás bénítja a forgalmat Hajdú-Biharban