Megszorítás: jól járhatnak a multiláncok

Lassan megszokottá válik a kényszerű spórolás: a múlt év első feléhez képest majdnem két százalékkal kevesebbet vásároltunk idén. A megszorításoktól elvékonyodott pénztárcákat viszont a külföldi tulajdonban lévő áruházláncok egyáltalán nem szenvedik meg, sőt kutatások alapján úgy látszik, az év végére ők lesznek a Gyurcsány-csomag haszonélvezői.

2007. 08. 29. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nyolc és fél százalékkal emelkedtek a fogyasztói árak az év első hét hónapjában, ezzel párhuzamosan több mint másfél százalékkal csökkent a hazai kiskereskedelem forgalma – derül ki a Központi Statisztikai Hivatal tegnap közzétett első féléves értékeléséből.
A hatósági áremelések miatt továbbra is a háztartási energia drágulása a legnagyobb (31 százalék), de mostanra az élelmiszerárak tizenkét százalékos növekedése is érezteti hatását. Így mára e tekintetben is megkezdődött a spórolás, és a szeptemberi áremelések miatt az élelmiszer-forgalom visszaesése is tovább folytatódik. A vásárlók takarékoskodása szinte minden téren megfigyelhető: a használt cikkek, a gyógyszerek és az illatszerek kivételével mindenből kevesebb kerül a kosárba. Az emberek kénytelenek spórolni a ruhán, a cipőn, a könyveken és az újságon is, valamint az iparcikk jellegű termékeken.
*
Az iparcikk jellegű termékeken a legjelentősebb, mintegy nyolcszázalékos hanyatlás mutatkozik az év első felében. A KSH szerint a keresetek reálértéke június végéig – 8,6 százalékos infláció mellett – majdnem hat és fél százalékkal alacsonyabb volt, mint 2006 első felében, miközben a háztartások tartozásai rohamosan nőnek. A megszorítások óta egyre gyarapodnak a fogyasztási hitelek, valamint a mind népszerűbb szabad felhasználású jelzáloghitelek – ez utóbbi mértéke a Magyar Nemzeti Bank adatai szerint két év alatt megháromszorozódott: június végéig 901,5 milliárd forintnyit igényeltek belőle az emberek. A magyar lakosság tehát a rá nehezedő terhek miatt egyre kevésbé tudja szinten tartani megszokott életszínvonalát, mert míg a fogyasztási hitelek aránya drasztikusan nő, addig a KSH számai azt mutatják: mégsem tartós fogyasztási cikkre költjük el a kölcsönöket.
Szakértők szerint ugyanakkor az igazán kemény időszak csak most következik: az éves adatokat vizsgálva, a lakosság csökkenő vásárlásai miatt a hazai kiskereskedelem soha nem látott mélyrepülésbe kezdett, mely a harmadik negyedévben éri el negatív csúcsát. A teljes piac idén három-négy százalékos forgalomcsökkenést szenvedhet el, ahogy azt Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára a Napi Gazdaságnak jósolta. Szerinte a tavalyi folyó áron mért 8300 milliárd forintos forgalom után a kereskedelem 2007-ben inflációs hatás nélkül 7950 milliárdot produkál. A szakértő szerint ez is csak akkor fordulhat elő, ha a háztartások az év végén lazítanak költségvetésükön és az eddiginél nagyvonalúbban költekeznek majd.
A kiskereskedelem hanyatlása viszont egyáltalán nem érinti a nagy alapterületű áruházakat működtető multikat. Ahogy azt a KSH is megerősíti, az eladások több mint kilenctizedét koncentráló vegyes termékkörű üzletek (hipermarketek, szupermarketek, vegyesboltok) még így is növekedést értek el. Mindebből az tükröződik, hogy a kevesebb pénzt is inkább a multikhoz vitték az emberek. A Nielsen piackutató cég szerint tavalyhoz képest két százalékkal emelkedett a szupermarketek élelmiszer-piaci részesedése 2007 első fél évében, míg a hipermarketeké egy százalékkal.
Csaknem ezerkétszáz kis élelmiszerbolt szűnt meg tavaly, ami ötszázalékos csökkenést jelent a korábbi időszakhoz mérve. Ráadásul az ötven négyzetméternél kisebb üzletek bírják legnehezebben a versenyt: hanyatlásuk üteme két évig hat-hat, tavaly azonban már nyolc százalék volt. Még mindig nő viszont a valamelyik kereskedelmi lánchoz tartozó, nagy eladóterű, modern boltok piaca – egyik évről a másikra húsz százalékkal. Például a hipermarketek (2500 négyzetméternél nagyobb eladótérrel) száma öt év alatt több mint duplájára nőtt, és tavaly év végén már 109 működött belőlük. Mára a magyarországi élelmiszer-kiskereskedelem piacának bevételéből majdnem minden harmadik forint az Auchan, a Cora, az Interspar vagy a Tesco pénztárába vándorol.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.