Három színházat magánosítanának

Sashegyi Zsófia
2007. 10. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nehezményezte a főpolgármesternél a fővárosi önkormányzat kulturális bizottsága csütörtöki ülésén, hogy ez idáig nem került a bizottság elé a főváros Horváth Csaba kabinetjében készülő színházi koncepciója. A tagok egyetértettek a kezdeményező Bőhm András (SZDSZ) bizottsági elnökkel abban, hogy a csúszás számos hátránnyal járhat. Utaltak arra, hogy elfogadott színházi koncepció nélkül nem tudnak pályázatot kiírni a Mikroszkóp, a Madách és az Új Színház januárban megürülő igazgatói székére, de a késés a teátrumok felkészülését is nehezíti, hiszen azok nem tudhatják, milyen intézményként, milyen finanszírozással kell teljesíteniük a jövő évet. Kirschner Péter, a főpolgármester-helyettes munkatársa szerint a Főpolgármesteri Kabinet látta és szigorú kritikával illette az anyag első változatát.
– A színházi koncepció elkészült és november elejére kerül a fővárosi önkormányzat kulturális bizottsága elé – nyilatkozta lapunknak Horváth Csaba, aki a kiírandó pályázatok szűk határidejét illető aggodalmakra reagálva elmondta, a vezetői mandátumok csak január 31-ével járnak le, s úgy gondolja, ez elegendő idő a lebonyolításra. Azt, hogy a fővárosi önkormányzat kulturális bizottsága sérelmezte a szakbizottság kihagyását a koncepció tervezéséből, értelmezhetetlennek tartja Horváth, aki szerit 10-15 ember nem tud egyetlen dolgozatot írni. Mint mondta, amellett, hogy a koncepció kidolgozásában részt vettek a főváros kulturális szakemberei, azt a bizottság elnökével, alelnökeivel és színházi vezetőkkel is egyeztette.
A főpolgármester-helyettes nyilatkozott arról is, hogy a főváros bizonyos színházak működését magánkézbe helyezné. – 1996-óta tíz budapesti színház működik kht.-ként, s ezek közül a Madách, a Mikroszkóp és a Vidám Színpad olyan jó gazdasági mutatókat ért el, hogy számukra nagyobb önállóságot jelentene, ha csökkenő állami támogatással, a saját és a színházi mecenatúra erejére támaszkodva működhetnének – mondta Horváth Csaba. Szerinte számos jelentkező akad, akit érdekelnének a kulturális piaci befektetések, s a támogatás mellett bele is szólnának az intézmények irányításába. Szerinte a három teátrum előfutára lehet egy, a bécsi és a londoni modellt követő tendenciának, s ha ez működik, idővel csak néhány, közszolgálati feladatokat ellátó színház fenntartása hárulna az államra, a többség csak támogatást kapna.
– Nem tölt el ijedelemmel a magánosítás gondolata – jelentette ki lapunknak Puskás Tamás. A Vidám Színpad igazgatója bízik abban, hogy a homályosan rajzolódó tervek nem cinikusak. – Én 2003-ban 100 milliós adóssággal vettem át a teátrumot, s azóta tulajdonképpen magános színházként vezetem nagy sikerrel és biztonsággal. Ez annyit jelent, hogy nem engedhetjük meg magunknak, hogy fölösleges embereket foglalkoztassunk, vagy hogy a közönség által elutasított darabot játsszunk – mondta Puskás, aki ugyanakkor nem lát olyan mecenatúrát, amely egy-egy látványosabb produkción túl támogatást nyújtana a színházaknak, inkább a közönség megtartó erejében bízik. Az igazgató, aki jónak tartja a kezdeményezést, fontosnak látta megjegyezni: sok tárgyalás kell ahhoz, hogy mindez valóban egy jobb színházi jövőt eredményezzen.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.