Terje Rypdal: abszolút nulla fok

H A N G - H A T Á S Ócska sztereotípia minden skandináv előadóra ráhúzni a hidegség egyenruháját, de a rockzenészből dzsesszelőadóvá, majd szimfonikus és kamarazenei szerzővé avanzsált gitármágus zenei világa a legjobb indulattal sem nevezhető szívmelengetőnek. Míg a szintén norvég dzsesszikon, Rypdal egykori alkotótársa, Jan Garbarek inkább a kortárs dzsessz világzenéhez közelítő irányát képviseli, Terje Rypdal az avantgárd dzsesszisták magányos szabadságát választotta.

Klementisz Réka
2007. 10. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hőség határtalan, a hidegség véges – így szól a fizika törvénye. Fagypont alatt, felfoghatatlan hidegségben a világegyetem valamely távoli szegletében – azt mondják – létezik olyan alacsony hőmérséklet, amelynél hidegebb semmi nem lehet: az abszolút nulla fok. Mondják, mert azt a minimum hőmérsékletet, ahol az atomok és a molekulák mozgása megszűnik, csak elméletek feltételezik, a fizika eszközeivel előállítani még soha senkinek nem sikerült. Az avantgárd dzsessz szerda este megelőzte a fizikát.
Terje Rypdal, a norvég kortárs dzsessz és komolyzene alapfigurája koncertjén olyan mélyen fagypont alá süllyedt a hőmérséklet a Millenáris Teátrumban, hogy a közönségből jó páran nem is bírták tartalékkal, és melegebb helyre menekültek. A kitartók pedig meredt döbbenettel vettek részt Rypdal és a Skywards Trio laboratóriumi kísérletében.
Szél susog, tenger csobog, lila fény pásztázza a színpadot, amikor Stale Storlocken billentyűs, Paolo Vinaccia dobos és a matrózmegjelenésű gitáros in medias res belecsap a kísérleti szeánszba. Rypdal lézerélességűre hangolt torzítója egyetlen percre sem kegyelmez – fagy futkos a hátamon, valahányszor dallamkezdeményt csikar ki a húrokból. Semmi dallam, semmi dramaturgia. Sikító szólóitól úgy csiklandoz a disszonancia, mint a viszketés egy soha el nem érhető testtájon. Furcsa mód mégis könnyű megfeledkezni róla (már amennyire a viszketés felejthető), mert Vinaccia hihetetlen iramú dobverése olyan apró darabokra töri az ütemet, hogy aki a gitárnyúzástól még nem fagyott meg, szívritmuszavar miatt kapkod levegő után. Mindez akár érdekes is lehetne, de a trió a másfél órás koncert alatt egyetlen gesztust sem tesz, ami arra utal, hogy egyáltalán észleli a közönség jelenlétét. Az improvizáció szabadsága áldozatul esik az avantgárd szabadosságának, és a koncert megmarad három lenyűgöző technikai tudású zenész befelé forduló kísérletezésének. Réveteg rezonancia, egymásba érő félhangok, az üresség köbgyöke. A torzító egyszer csak elhallgat, a közönség mozdulatlan. Akár az atomok és a molekulák – abszolút nulla foknál.
(Terje Rypdal és a Skywards Trio, Millenáris Teátrum, október 17.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.