Ingyenes ünnepi járatok indításával, méltóképp kíván elbúcsúzni szombaton öreg Ikarus 280-as autóbuszaitól a Pozsonyi Közlekedési Vállalat. A magyar gyártmányú járműveket kivonják a forgalomból, csak négyet-ötöt tartanak meg belőlük, hogy „vészhelyzetekben” kisegítsék a céget.
Pozsony tömegközlekedése a múlt század hetvenes éveiben jutott válságba, akkoriban 120 ezerrel nőtt lakóinak száma. Csehszlovákiában azonban a döntések Prágában születtek, s a szlovák főváros nem kapott pénzt metróépítésre. Magyarország kínálta a megoldást az Ikarus frissen kifejlesztett 280-as, hosszított típusával. Az utasok később gyakran bírálták a buszokat, az időseknek nem tetszettek magas lépcsői, a környezetvédők pedig zajosságukra panaszkodtak.
A közlekedési vállalat azonban szerette az Ikarust, főleg télen, mert a jeges, behavazott utakon sokszor kizárólag a magyar buszok kelhettek útra. Tény, hogy a társaság legstrapabíróbb autóbusza Ikarus volt, amely 1989-től rótta a város utcáit, s csak tavaly márciusban vonták ki a forgalomból. Pozsony 34 év alatt összesen 761 Ikarus 280-ast vásárolt, a magyar statisztikák szerint az ötezredikként legyártott jármű is éppen oda került 1989-ben. Az Ikarushoz kötődik egy utazói csúcs is. Pozsonyi egyetemi hallgatók egy ilyen csuklós busz segítségével hívták fel a figyelmet a szlovák főváros tömegközlekedésének zsúfoltságára: 2003. október 2-án egyszerre 280 diák szállt fel az egyik járatra, ami – a pozsonyi szakértők szerint – világrekordnak számít.
Szívszorító részetek derültek ki az ukrán toborzók által halálra vert magyar férfi utolsó nyilatkozatából
