Visszaesés a német autópiacon

Merőben ellentétes mérleggel zárta a múlt esztendőt a német gazdasági élet egyik legjelentősebb pillérének számító autóipar. Amíg a gépkocsigyártó cégek nemzetközi síkon továbbra is sikereket értek el, addig a német piacon nagyfokú veszteségeket könyveltek el. Az ország újraegyesítése óta még soha nem volt olyan alacsony az eladott kocsik száma, mint tavaly.

Stefan Lázár
2008. 01. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

(Köln)
A németországi gyárak futószalagjait összesen 5,7 millió személygépkocsi hagyta el 2007-ben. Ebből 4,3 millió külföldön talált tulajdonosra, és ezzel a német autóipar történetének eddigi legnagyobb exportrekordját állította fel.
Ugyanakkor a hazai piac megroppant, nyomasztó, 9,2 százalékos visszaeséssel zárta a múlt esztendőt. Mindössze 1,21 millió új gépkocsit vásároltak a németek, 27,2 százalékkal kevesebbet, mint 2006-ban. Különösen az esztendő utolsó hónapjai alakultak drámaian. Az Opel, a Volkswagen, a BMW és a Mercedes-Benz egyes típusainál 57,6 és 44,9 százalék között mozgott a forgalom visszaesése.
A német autóipar érdekképviseletei és a legnagyobb német autóklub (ADAC) arra a véleményre jutottak, hogy a polgárok körében tapasztalható fokozódó egzisztenciális bizonytalanság az oka az új kocsik iránt megnyilvánuló érdektelenségnek. A reálbérek évek óta csökkennek: az inflációs ráta 3,1 százalékkal, a többletértékadó (áfa) három százalékkal emelkedett. A nyersolaj, a benzin húsz százalékkal drágult.
A költségek nyomasztó alakulása mellett az autópiac specialistái politikai okokkal is magyarázták a belföldi forgalom visszaesését. – A klímavédelemről folyó állandó vita, az autópályákon bevezetendő sebességkorlátozás lehetősége, a gépkocsiadók tervezett reformja, a személygépkocsikra is kiterjesztett sztrádadíj esetleges kiszabása jelentős pszichológiai nyomást gyakorol az emberekre – szögezte le a német autógyártók szövetségének elnöke.
A német autópiac forgalmának visszafejlődése mögött természetesen ott állnak a gépkocsik vásárlásával kapcsolatos kiadások is. Az új gyártmányok átlagára 2007-ben 6,5 százalékkal, csaknem huszonötezer euróra emelkedett. A nettó ezerháromszáz eurós havi német átlagfizetést alapul véve egy új személygépkocsi több mint tizennyolc hónap jövedelmét emészti fel. Hét esztendővel ezelőtt ez a ráta még csak 14,8 hónapra rúgott. Az ADAC számítása szerint a javítással, üzemeltetéssel kapcsolatos kiadások, az adó és a biztosítás 21 százalékkal emelkedett. A magánemberek által vásárolt autók száma első alkalommal maradt el a taxistársaságoknak, nagyvállalatoknak és lízingcégeknek eladott kocsik darabszáma mögött.
Ha a brüsszeli uniós vezetés további szankciókkal lép elő a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése érdekében, úgy – előzetes számítások szerint – az egyes autótípusok ára ezer és ötezer euró között drágulhat. Ezzel egyes vélemények szerint az autó a német társadalom egy része számára megfizethetetlen luxusáruvá válna. A szövetségi statisztikai hivatal pedig arra figyelmeztet, hogy a német háztartások 23 százaléka máris kénytelen lemondani a személygépkocsi fenntartásáról.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.