(Köln)
A németországi gyárak futószalagjait összesen 5,7 millió személygépkocsi hagyta el 2007-ben. Ebből 4,3 millió külföldön talált tulajdonosra, és ezzel a német autóipar történetének eddigi legnagyobb exportrekordját állította fel.
Ugyanakkor a hazai piac megroppant, nyomasztó, 9,2 százalékos visszaeséssel zárta a múlt esztendőt. Mindössze 1,21 millió új gépkocsit vásároltak a németek, 27,2 százalékkal kevesebbet, mint 2006-ban. Különösen az esztendő utolsó hónapjai alakultak drámaian. Az Opel, a Volkswagen, a BMW és a Mercedes-Benz egyes típusainál 57,6 és 44,9 százalék között mozgott a forgalom visszaesése.
A német autóipar érdekképviseletei és a legnagyobb német autóklub (ADAC) arra a véleményre jutottak, hogy a polgárok körében tapasztalható fokozódó egzisztenciális bizonytalanság az oka az új kocsik iránt megnyilvánuló érdektelenségnek. A reálbérek évek óta csökkennek: az inflációs ráta 3,1 százalékkal, a többletértékadó (áfa) három százalékkal emelkedett. A nyersolaj, a benzin húsz százalékkal drágult.
A költségek nyomasztó alakulása mellett az autópiac specialistái politikai okokkal is magyarázták a belföldi forgalom visszaesését. – A klímavédelemről folyó állandó vita, az autópályákon bevezetendő sebességkorlátozás lehetősége, a gépkocsiadók tervezett reformja, a személygépkocsikra is kiterjesztett sztrádadíj esetleges kiszabása jelentős pszichológiai nyomást gyakorol az emberekre – szögezte le a német autógyártók szövetségének elnöke.
A német autópiac forgalmának visszafejlődése mögött természetesen ott állnak a gépkocsik vásárlásával kapcsolatos kiadások is. Az új gyártmányok átlagára 2007-ben 6,5 százalékkal, csaknem huszonötezer euróra emelkedett. A nettó ezerháromszáz eurós havi német átlagfizetést alapul véve egy új személygépkocsi több mint tizennyolc hónap jövedelmét emészti fel. Hét esztendővel ezelőtt ez a ráta még csak 14,8 hónapra rúgott. Az ADAC számítása szerint a javítással, üzemeltetéssel kapcsolatos kiadások, az adó és a biztosítás 21 százalékkal emelkedett. A magánemberek által vásárolt autók száma első alkalommal maradt el a taxistársaságoknak, nagyvállalatoknak és lízingcégeknek eladott kocsik darabszáma mögött.
Ha a brüsszeli uniós vezetés további szankciókkal lép elő a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése érdekében, úgy – előzetes számítások szerint – az egyes autótípusok ára ezer és ötezer euró között drágulhat. Ezzel egyes vélemények szerint az autó a német társadalom egy része számára megfizethetetlen luxusáruvá válna. A szövetségi statisztikai hivatal pedig arra figyelmeztet, hogy a német háztartások 23 százaléka máris kénytelen lemondani a személygépkocsi fenntartásáról.
Kipróbáltuk Kína legnépszerűbb autóját, amely nálunk is sláger lenne
