A hárommillió koldus országa

Kocsis B. Mihály
2008. 02. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarország újkori történelmének egyik legsúlyosabb szociális válsága felé sodródik, amelyhez hasonlót csak a két világháború közötti néhány évben és az ötvenes években élt át. Növekvő és egyre mélyülő szegénység, nélkülözés, otthonukban és az utcán megfagyott emberek, éhínség, fokozódó gyermek- és fiatalkori bűnözés, eladósodott, a hitelrészletek nem fizetése miatt autójukat, otthonukat elvesztett családok, növekvő munkanélküliség jelzik a válság elmélyülését. A szociológiai kutatások, a háztartáspanel-vizsgálatok, a szegénység mélységére és növekedésére vonatkozó felmérések, a közüzemi díjhátralékok aggasztó méretű növekedése, a deprivációra, az újratermelő kirekesztésre vonatkozó adatok mind-mind a probléma súlyosságát jelzik.
Jelen válságot véleményem szerint három tényező együttes jelenléte, egymást felerősítő hatásai teszik nehezen kezelhetővé és olyan súlyossá, amely akár társadalmi konfliktusok kialakulásához is vezethet:
Azok a globalitásból levezethető hatások, amelyek a múlt század hetvenes éveitől kezdődően egyre gyorsuló ütemben jelennek meg, különösen az e hatások ellen védtelen (és nem is nagyon védekező) országokban. Az emberi létet, az ökoszisztémát, a közösségi tereket romboló mechanizmusok, a multinacionális gyarmatosítás, az egyre növekvő jövedelmi különbségek, a nincstelenek egyre szaporodó száma, a volt szocialista országokban megfigyelhető azonos társadalmi jelenségek, a tulajdonnal nem rendelkező szegény többséget sújtó intézkedések mára egyre inkább láthatóvá válnak. Ebben az értelemben tehát a válság kialakulása már a rendszerváltozással kódolva volt, és Magyarországnak a globalista, neoliberális, antiszociális irányba való elmozdulásával törvényszerűen be is következett. A lassan kiépülő és diszfunkcionálisan működő szociálpolitikai intézményrendszer, sőt maga a társadalom sem vett tudomást a végérvényesen leszakadt, szegregálódott és deprivált, mindenét elvesztett, a globalizáció és vadkapitalizmus következtében nyomorúságos helyzetbe sodródott többmilliónyi honfitársunkról.
Nagymértékben felgyorsította azonban a válság kiteljesedését az a politikai és társadalmi helyzet is, amely a jelenlegi kormány működésének eredményeképpen reformnak álcázott kifosztással, a falvak felszámolásával, a közszolgáltatások leépítésével vagy éppen a társadalombiztosítás privatizálásával teszi még kilátástalanabbá az amúgy is végérvényesen leszakadt többség helyzetét, és teremt egyes elemeiben már a harmadik világ szegénységéhez hasonlatos latin-amerikai típusú szegénységet (amelynek mintegy végső kiteljesedését fogja eredményezni a tervezett részleges társadalombiztosítási privatizáció). A globalitás eredményeként jelentkező válság még valahogyan kezelhető, de a szocialista–szabad demokrata ámokfutás hatásai szinte visszafordíthatatlanok.
Végezetül pedig a válság felerősödéséhez nagymértékben hozzájárul a szociálpolitikában és a szociális intézményekben uralkodó káosz, valamint a kaotikus állapotokat részben tudatosan előidéző, a szociálpolitikát és a szociális intézményeket irányító hivatalnoki elit cinikus szerepvállalása és hallgatása.
A szociális intézményekben uralkodó káoszról kaphatunk plasztikus képet, ha idézünk az Állami Számvevőszék 2007-ben készített jelentéséből, amely az önkormányzati szociális alapszolgáltatások működését vizsgálta:
„A szociális alapszolgáltatások számosságából adódóan az ellátórendszer szétaprózott, a szabályozás bonyolult”, „A szociális alapszolgáltatásokra vonatkozó ellátási kötelezettség vizsgált időszakban hatályos szabályai nem voltak figyelemmel a települések teherbíró képességére, az adott településen élők valós ellátási igényeire”, „nincsenek meghatározva a szolgáltatások minimális ellátottsági mutatói”, „A vizsgált időszakban nem érvényesült megfelelően az igazságosság és esélyegyenlőség”, „A kialakult ellátórendszer nem átlátható, gazdaságosságára, hatékonyságára a Minisztérium nem készített elemzéseket”, „Növekedett a települések közötti egyenlőtlenség, az ellátási hiányok éppen a legszegényebb településeken maradtak fenn, vagy alakultak ki”.
Rosszul és nagyon rosszul működő területek váltják egymást, de talán a legsúlyosabb a helyzet a foglalkoztatáspolitika, a családsegítés-gyermekjóléti szolgáltatás és a hajléktalanellátás területén. A temérdek megvalósítatlan projektet működtető foglalkoztatáspolitika (az anyagi erőforrásokat pedig számolatlanul pumpálják a rendszerbe) hatékonysága kriminális. A családsegítő központok – korábbi szakmai potenciáljukat elveszítve – adminisztratív, foglalkoztatáspolitikai tömegfeladatok ellátásával súlytalanná váltak. A gyermekjóléti szolgálatok nem tudják ellátni a gyermekvédelmi törvényben megfogalmazott feladataikat, nem tudnak válaszokat adni az egyre inkább felszínre törő, gyermekeket sújtó erőszakra, sem pedig alternatívákat kidolgozni a gyermekkori bűnözés problémájára. A teljességgel diszfunkcionális hajléktalanellátó intézményrendszer közel két évtized alatt képtelen volt használható stratégiákat kidolgozni a probléma kezelésére, tömegmegoldások helyett az egyéni élethelyzetekhez és életutakhoz, a hangsúlyosan jelenlévő pszichoszociális tendenciákhoz igazított speciális kezelési módokat alkalmazni. Az antidemokratikusan működő rendszerekre jellemzően sem a szociális intézményekben dolgozókat, sem pedig a szociálpolitika alanyait nem védi valódi garanciális jogszabály. Érdekeiket, néhány kivételtől eltekintve, senki sem képviseli. Az érdekképviselet és érdekvédelem szinte nem létezik, noha névleg számtalan e célra létrejött szervezet működik. Ezeknek a gittegyleteknek (Szociális Szakmai Szövetség, Hajléktalan Szolgálatok Kamarája stb.) azonban kizárólagos funkciója a klientúraépítés, a megszerzett egyéni pozíciók megszilárdítása, a kapcsolati tőke mozgásban tartása. Nem csoda, hogy szinte egyetlen esetben sem léptek (lépnek) fel a szakmát érintő és ellehetetlenítő, a szakterületen dolgozók létét veszélyeztető, a hátrányos helyzetű csoportokat még hátrányosabb helyzetbe hozó kormányzati intézkedések: a szociális intézmények normatívájának csökkentése, egyházi intézmények diszkriminálása, önkormányzatok költségvetésének drasztikus csökkentése, fogyatékosokat súlyosan érintő elvonások, a Gyurcsány-csomag, az iskolák bezárása és elsorvasztása, legújabban pedig a társadalombiztosítás privatizálása ellen. Ezzel el is érkeztünk ahhoz a megállapításhoz, amely szerint a probléma megoldását, a szociális válság kezelését és a tisztánlátást éppen a probléma megoldására részben hivatott „szakemberek” gátolják.
A nyolcvanas évek közepétől kezdődően – mintegy a később színre lépő szereplők megjelenésének baljós előfutáraként – a többségükben a mai SZDSZ-t is alkotó értelmiségi csoportosulás tagjai, a magukat demokratikus ellenzéknek nevezők egy része döntő szerepet vállalt a lényegében a mai formájában megvalósuló szociális ellátórendszer és szociálpolitika kialakításában és létrehozásában. Az első családsegítő központok, a hajléktalanellátás intézményei, de lényegében véve a ma használatos narratíva kialakulása is innen datálható. Azért volt fontos (és végzetes) mozzanat ez, mert a rendszerváltozáskor megjelenő új szociálpolitika és a szociális segítő intézmények irányításának többsége is e csoportosulás tagjainak kezébe került, hiszen ki kérdőjelezhette volna meg akkor ezen jó szándékúnak látszó szereplők szakértelmét és hitelességét? Mint ahogyan a társadalom más szegmenseiben a tulajdonszerzés a hatalom (meglévő politikai és személyi kapcsolatok) révén realizálódott, így volt ez a szociálpolitikai intézményrendszer esetében is. Még ha a tulajdon ez esetben nem mindig jelentett konkrét tulajdont, inkább a szellemi tér eluralását, amely aztán a későbbiekben mellesleg jól is fizetett: a magukat elitként eladó értelmiségiek egy csoportja rátette kezét a szociálpolitika anyagi és intellektuális részeire, és a mai napig nem tágít onnan.
A megszerzett pozíciók legitimációját a SZETA álheroizmusának folytonos felmelegítésével, a pártállam ellenében végzett, már-már szociális partizántevékenységgé mitizált hősiességével teremtették meg, valamint a politikai térből beemelt, kiüresített liberális panelek (tolerancia, másság, esélyegyenlőség stb.) állandó hangoztatásával. A szociálpolitika és a szociális ellátórendszer mára a korábban helyüket e rendszerben bebiztosító lézengő szociálritterek, jól fizető álláshelyeket, egyetemi katedrákat uraló, jól jövedelmező pozíciókat birtokló lumpenértelmiségiek gyűjtőhelyévé vált. Ennek a csapatnak nagyon kevés hiteles, meggyőző, értékeket felmutatni képes tagja van, többségük korábban megszerzett pozíciója megóvásán, egzisztenciális helyzetének javításán munkálkodik, igyekezvén megfelelni a balliberális hatalom elvárásainak. A szakma etalonjának számító Ferge Zsuzsáról hajdani remek tanulmányai helyett mára leginkább a Medgyessyvel a Gerbeaudban kávézgató tanácsadó, esetleg a gyurcsányi választási hazugságkampány egyik katonájaként a szegénységellenes program megalkotója juthat eszünkbe, vagy az a szakmai abszurd, amely a Gyermekszegénység Elleni Nemzeti Program nevet viseli, és amely 25 (!) évre szól. (Valamiből persze meg kell élni hosszú távon is a szakmai elitnek.)
Elképesztő, a meghatározó szereplők ismeretében azonban nem meglepő az a cinizmus és hallgatás, amellyel a szociális szféra szereplői reagálnak az utóbbi évek szegényeket sújtó, milliók életét ellehetetlenítő kormányzati megszorításokra és intézkedésekre, holott éppen ők azok, akik közelről látják, mekkora is a baj.
A helyzet és következményei kiszámíthatatlanok. A kivezető út még nem látszik, csupán a négymilliomodik koldus sziluettje.

A szerző szociális munkás, adósságkezelési tanácsadó

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.