Bár tegnap délután még felmerült annak a lehetősége, hogy éjféltől újra felfüggeszti a munkabeszüntetést, a VDSZSZ sztrájkbizottsága végül úgy döntött: nem fogadják el, hogy sem az elégséges szolgáltatásról, sem a bérkövetelésről nincs előrehaladás a tárgyalásokon. A VDSZSZ továbbra is tízszázalékos béremelést követel a vasúttól a kiszervezett leányvállalatok dolgozóinak, s két és fél havi bért a MÁV Cargo eladásából származó bevételből. Ezt a társaság jogilag és gazdaságilag is megalapozatlannak tartja, állítása szerint a követelés kifizetésnek nincs meg a forrása, amit vagy az utazóközönségtől, vagy az állami költségvetésből kellene megkérni.
A vasúti közlekedésben kialakult káoszért (hétfő óta gyakorlatilag megbénult a MÁV) a vasúttársaságot okolja a szakszervezet. Az utazóközönség érdekében javasolták, hogy nyissanak kétórás „időablakokat”, amikor korlátlan számú vonat közlekedhetett volna, illetve hogy vonalanként reggel és este két-két vonatot indítsanak. A MÁV azonban nem engedett saját javaslatából, miszerint a vonatok 50 százaléka közlekedjen – ez viszont a VDSZSZ számára volt elfogadhatatlan.
*
Mindeközben a MÁV a Fővárosi Munkaügyi Bírósághoz fordult, a munka törvénykönyvében meghatározott együttműködési kötelezettség, továbbá rendeltetésszerű joggyakorlás követelményének megsértése, valamint a sztrájkjoggal való visszaélés miatt vár jogorvoslatot. A társaság azt kéri a bíróságtól, hogy a gördülősztrájk alkalmazását a joggal való visszaélésnek mondja ki. A bíróságnak az elsőfokú döntést öt napon belül kell meghoznia, ha viszont valamelyik fél fellebbez, a másodfokú eljárásra már nincs törvényi határidő.
A MÁV-nál működő legnagyobb érdekképviselet a Vasutasok Szakszervezete úgy nyilatkozott, hogy a munkavállalókkal szolidárisak, de a VDSZSZ vezetőivel nem. Szerintük a kiszervezett volt MÁV-cégeknél a munkahelyek és a szerzett jogok megőrzése fontosabb, mint a plusz tíz százalékos bérfejlesztés és a MÁV Cargo privatizációjából származó részesedés, ezért nem vesznek részt a sztrájkban, és ezt javasolják tagjaiknak is. A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) álláspontja szerint a jelenlegi vasutassztrájk nem fér össze a hazai jogszabályok szellemével, s jogalapja sincs. A VOSZ arra kérte a sztrájkoló vasutasokat, hogy vegyék fel a munkát, és „folytassák hasznos tevékenységüket”. A munkaadói szövetség emellett arra kérte a munkaügyi kormányzatot, hogy a szociális partnerek bevonásával haladéktalanul kezdődjék meg a sztrájktörvény felülvizsgálata, különös tekintettel a sztrájkkezdeményezés körülményeire és a még elégséges szolgáltatások témakörére.
Lelki terror? Kovács Ferenc, a VDSZSZ miskolci területi ügyvivője tegnap este bejelentette: a MÁV vezérkara a lelki terrortól sem riad vissza. A délután folyamán a szolgálatos, de sztrájkoló kocsivizsgálók mindegyikét megszondáztatták a helyi egészségbiztonsági osztály illetékesei. Arra hivatkoztak, hogy állampolgári bejelentés történt, de Kovács Ferenc úgy véli, egészen másról szól a történet. Mindazonáltal megerősítette, mindegyik alkoholszondás vizsgálat negatív eredményt hozott, majd a VDSZSZ ügyvivője kérte a saját alkoholszondás vizsgálatát is. Emlékeztetett, a sztrájkoló kocsivizsgálók nem kapnak bért, bár munkahelyükön tartózkodnak a sztrájk ideje alatt. A szakszervezeti vezető megítélése szerint újabb folyamat kezdődött, amely a megfélemlítés eszközeit hordozza magában.
Dikházi Tibor, a MÁV területi kommunikációs munkatársa szerint a munkáltatónak joga van a belső vizsgálathoz. (T. L. L.)
Előre megvan az ítélet a Trump-kormányzat elleni perben?
