Alkotmánybírósághoz fordult a győri ügyvéd

Alkotmánybírósághoz fordult egy győri ügyvéd, mert szerinte alkotmányos alapelveket sért a közúti közlekedés szabályait módosító törvény. Vajda Attila azt kéri a testülettől, semmisítse meg a gépjármű üzemben tartójának objektív felelősségét kimondó, januártól hatályos jogszabályt. Az új előírások ellentétesek a jogállamiság, a jogbiztonság, valamint a hátrányos megkülönböztetés tilalma és az ártatlanság vélelmének alkotmányos alapelveivel.

MTI
2008. 02. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A gépjármű üzemben tartójának objektív felelősségét kimondó, 2008 januárjától hatályos jogszabály megsemmisítését kérte az Alkotmánybíróságtól Vajda Attila győri ügyvéd. A jogász a taláros testülethez benyújtott beadványában emlékeztet rá: a törvénymódosítás értelmében akár 300 ezer forint bírsággal is sújtható automatikusan a jármű üzemben tartója, ha az általa üzemeltetett kocsi vezetője megszegi a közúti közlekedésre vonatkozó előírásokat. A tulajdonosnak nemcsak akkor kell fizetnie, ha nincs meg a sofőr, hanem akkor is, ha a vezetőtől nem sikerül behajtani a bírságot.
Az objektív felelősség törvényi szabályozása több ponton is sérti az alkotmányt – figyelmeztet Vajda Attila. A győri ügyvéd utólagos normakontroll iránti indítványában számos tényezőre hívja fel az AB figyelmét. Az objektív felelősségen alapuló rendszerben az üzembentartó például egyáltalán nem kap lehetőséget arra, hogy kimentse magát, ha a autójával balesetet okoznak; túllépik a megengedett sebességhatárt, szabálytalanul állnak meg az autópálya leállósávján, vagy tilosban parkolnak. A helyzetet tovább súlyosbítja, hogy a bírság kiszabásánál a hatóság arra sincs tekintettel, hogy a gépjármű vezetője vétkesen szegte-e meg az előírásokat.
Az ügyvéd szerint az új szabályozásban sérül az ártatlanság vélelmének alapelve is: ennek értelmében addig nem vonható felelősségre valaki, amíg nem lehet bizonyítani a felelősségét egy ügyben. Az üzembentartó a legnagyobb körültekintés mellett is csupán annyit tehet, hogy a gépjárművet megfelelő műszaki állapotban, kizárólag érvényes vezetői engedéllyel rendelkező sofőrnek adja át – írta az ügyvéd. Megjegyzi továbbá: az üzembentartó még akkor sem képes megakadályozni a szabályszegést, ha közvetlenül a vezető mellett ül a járműben.
Vajda Attila beadványában azt is leírta: a hátrányos megkülönböztetés tilalmába ütközik, hogy más büntetési tétel vonatkozik a tulajdonosra és más a járművezetőre. A hatályos törvény értelmében a szabályszegő sofőrrel szemben legfeljebb 150 ezer, míg ugyanazért az üzemben tartó vezető 300 ezer forintra bírságolható.
Az ügyvéd szerint a törvény méltánytalanul átruházza a bizonyítási kötelezettséget a jármű üzemben tartójára, holott a tényállás felderítése, a bizonyítékok öszszegyűjtése a hatóság feladata.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.