A gépjármű üzemben tartójának objektív felelősségét kimondó, 2008 januárjától hatályos jogszabály megsemmisítését kérte az Alkotmánybíróságtól Vajda Attila győri ügyvéd. A jogász a taláros testülethez benyújtott beadványában emlékeztet rá: a törvénymódosítás értelmében akár 300 ezer forint bírsággal is sújtható automatikusan a jármű üzemben tartója, ha az általa üzemeltetett kocsi vezetője megszegi a közúti közlekedésre vonatkozó előírásokat. A tulajdonosnak nemcsak akkor kell fizetnie, ha nincs meg a sofőr, hanem akkor is, ha a vezetőtől nem sikerül behajtani a bírságot.
Az objektív felelősség törvényi szabályozása több ponton is sérti az alkotmányt – figyelmeztet Vajda Attila. A győri ügyvéd utólagos normakontroll iránti indítványában számos tényezőre hívja fel az AB figyelmét. Az objektív felelősségen alapuló rendszerben az üzembentartó például egyáltalán nem kap lehetőséget arra, hogy kimentse magát, ha a autójával balesetet okoznak; túllépik a megengedett sebességhatárt, szabálytalanul állnak meg az autópálya leállósávján, vagy tilosban parkolnak. A helyzetet tovább súlyosbítja, hogy a bírság kiszabásánál a hatóság arra sincs tekintettel, hogy a gépjármű vezetője vétkesen szegte-e meg az előírásokat.
Az ügyvéd szerint az új szabályozásban sérül az ártatlanság vélelmének alapelve is: ennek értelmében addig nem vonható felelősségre valaki, amíg nem lehet bizonyítani a felelősségét egy ügyben. Az üzembentartó a legnagyobb körültekintés mellett is csupán annyit tehet, hogy a gépjárművet megfelelő műszaki állapotban, kizárólag érvényes vezetői engedéllyel rendelkező sofőrnek adja át – írta az ügyvéd. Megjegyzi továbbá: az üzembentartó még akkor sem képes megakadályozni a szabályszegést, ha közvetlenül a vezető mellett ül a járműben.
Vajda Attila beadványában azt is leírta: a hátrányos megkülönböztetés tilalmába ütközik, hogy más büntetési tétel vonatkozik a tulajdonosra és más a járművezetőre. A hatályos törvény értelmében a szabályszegő sofőrrel szemben legfeljebb 150 ezer, míg ugyanazért az üzemben tartó vezető 300 ezer forintra bírságolható.
Az ügyvéd szerint a törvény méltánytalanul átruházza a bizonyítási kötelezettséget a jármű üzemben tartójára, holott a tényállás felderítése, a bizonyítékok öszszegyűjtése a hatóság feladata.
Kigyulladt egy komp Indonéziában, öt ember meghalt + videó
