Átfogó vizsgálatot kezdett a mobilszolgáltatók szerződéseivel kapcsolatban a hónap elején a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH). A felügyelet tapasztalatai szerint a korábbi ellenőrzések eredményre vezettek, ám a mintegy 11 milliós ügyfélszámmal rendelkező piac megkülönböztetett figyelmet érdemel, aminek fókuszában ezennel az egyedi előfizetői szerződések, valamint az általános szerződési feltételek állnak. Mint azt Márton György NHH-szóvivő érdeklődésünkre közölte, az utóbbi időben sokkal kevesebb panasz érkezik a három mobiltelefon-szolgáltatóra, mint a hírközlési ágazat többi szereplőjére, hibátlan működésről ugyanakkor nem lehet beszélni: egy tavalyi vizsgálat kisebb-nagyobb hiányosságokra világított rá az előfizetések körül, és kiderült az is, hogy az általános szerződési feltételek módosításáról sem mindig tájékoztatták megfelelő módon ügyfeleiket a szolgáltatók.
– Az egyedi előfizetői szerződések utóellenőrzése mellett a hűségszerződéseket is megvizsgáljuk. Fő szempontok között szerepel a feltételek megfogalmazásának közérthetősége és az is, hogy mi történik a szerződés időtartamának lejárta után. Áttekintjük továbbá mindhárom mobiltelefon-társaság komplett általános szerződéseit, és megnézzük, hogy azok mennyiben felelnek meg az elektronikus hírközlésről szóló törvénynek, valamint a fogyasztóvédelmi, adatvédelmi előírásoknak. Ilyen komplett, az egész ágazatra vonatkozó vizsgálatra nem került még sor a magyar hírközlési piacon – hangsúlyozta Márton György, hozzátéve, hogy a problémák feltárásakor az NHH felszólítja a céget a jogszerű magatartásra, ha ez nem bizonyul elégnek, akkor a szabálytalankodót pénzbírsággal sújtják. A szóvivő kitért az adatroaming-tarifák szabályozására is. Mint fogalmazott, az Európai Unió elszánt a ma sok esetben horribilis díjak csökkentésére, ami azt jelenti, hogy amennyiben a szolgáltatók maguktól nem csökkentik ezeket, előfordulhat, hogy a külföldi telefonálás szabályozásához hasonlóan ezen a területen is Brüszszel lesz majd a kezdeményező fél. Márton György emlékeztetett rá, tavaly sikerült annyit elérni, hogy a cégek jelentősen csökkentsék beszédroaming-tarifáikat – ennek az uniós elvárásnak a három magyarországi cég is időben eleget tett, most pedig az internetezés roamingdíjainak hasonló mérséklése kerülhet terítékre.
Lecsapott a NAV, csempészeket fogtak a reptéren
