Tavaly október 11-e óta folytatnak munkalassító sztrájkot a lengyel vámosok, magasabb munkabért, korkedvezményes nyugdíjat és munkakörülményeik javítását követelve. Átlagbérük 120–140 ezer forintnak felel meg, s az értesülések alapján több mint 100 ezer forintnak megfelelő béremelést, más köztisztviselőkhöz hasonló nyugdíjjárulékot és hatékonyabb jogi képviseletet szeretnének. Mivel a vámosok nem tudtak megállapodni követeléseikről, gyakorlatilag nem dolgoznak. Hivatalosan ugyan nem sztrájkolhatnak, ezért sokan kivették szabadságukat, s aki ezt nem tehette meg, beteget jelentett. A határokon napokat vesztegelnek a kamionok, a várakozás közben egy sofőr már szívinfarktust kapott, és meghalt. A bérfeszültség okozta káosz a fővárost is elérheti, hiszen a felbőszült kamionosok azzal fenyegetőznek, hogy blokád alá veszik Varsót. Valószínűleg a bevezető útvonalakon fogják elzárni a főváros központját, ahová egyébként ilyen méretű teherautókkal amúgy sem szabad behajtani. A városi hatóságok már figyelmeztettek, ha ezt a szabályt megszegnék, akkor bírságok várnak a kamionsofőrökre.
Lengyel ötlet. Új gázvezeték tervével kíván előállni közelgő moszkvai útján Donald Tusk lengyel kormányfő. Eszerint a vezeték Oroszországtól a balti államokon és Lengyelországon át szárazföldön érné el Németországot. Előnye Varsó szerint, hogy fele annyiba kerülne, mint az úgynevezett Északi Vezeték, s a Jamallal szemben csak uniós országokon át vezetne, ami növelné a fogyasztók biztonságát. (S. G.)
Miért rendelték vissza Tuskék a lengyel nagykövetet Budapestről?
