Botrány az uniós programoknál

Egyetlenegy támogatási kérelmet sem küldtek ki Brüsszelbe azokból a nagy programokból, amelyeket jelentős médiafelhajtás közepette fogadott el tavaly nyáron, illetve októberben a kormány. Lapunk érdeklődésére a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnél elismerték a késés tényét.

2008. 02. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem küldtük ki a támogatási kérelmeket, mert a projektgazdáknak a nagy programok előkészítése hosszabb időt vesz igénybe, mint kivitelezésük – ismerte el lapunknak a Bajnai Gordon önkormányzati és területfejlesztési miniszter felügyelte Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ). A tavaly júliusban, illetve októberben kormányszinten elfogadott programok késése több szempontból is káros. Egyrészt ebbe a körbe tartoznak a legnagyobb, 13 milliárd forint feletti beruházások, illetve a környezetvédelmi programoknál a 6,5 milliárdos támogatást meghaladók, melyek jelentős infrastrukturális fejlesztéseket tennének lehetővé az országnak. Másrészt a nagy uniós programok esetében az Európai Bizottság hoz végleges döntést a magyar kormány javaslata alapján, brüsszeli felhatalmazás hiányában nem indítható el a hazai közbeszerzési eljárás, nem köthetők meg a szerződések a kivitelezőkkel.
*
Lantos Gabriella, az NFÜ munkatársa lapunknak nyilatkozva elmondta: a kérdésről a kormány e hónapban tart értékelést, ezután lehet a támogatási kérelmeket kiküldeni. A brüsszeli döntések menetrendjét ismerő szakértők szerint így a jóváhagyásra előreláthatólag csak a nyár elején lesz alkalom, és majd ezután lehet kiírni a tendereket. Pozitív forgatókönyv esetén tehát ősszel hirdethetnek eredményt, és – ha az eljárásokat nem támadják meg a vesztesek – akkor is csak az év utolsó negyedében kezdődhetnek el a beruházások. Útépítések esetén az érdemi munkavégzés tehát nagy valószínűséggel 2009-re tolódik át.
A nagy programok kiválasztását már eddig is sok kritika érte, elsősorban a nyílt pályáztatás mellőzése miatt. Az NFÜ indoklása szerint a több száz milliárd forintos uniós támogatásokról szóló egyedi döntésekre ebben a formában azért volt szükség, mert stratégiai fontosságú beruházási elképzelésekről van szó, és „a fejlesztési célokhoz való illeszkedést kell mérlegelni”. A komolyabb nagyságrendű programokra azonban csak a kormánypárti fölénnyel rendelkező regionális fejlesztési tanácsok, a kabinethez tartozó NFÜ, illetve a szaktárcák tehettek javaslatot. Az NFÜ honlapjának állítása szerint ennek ellenére is „átlátható, tiszta és szakmai elbírálás” született a hét plusz két évre szóló uniós források felhasználásáról.
– Az ügyben a legelső botrány az volt, hogy a kormány gyakorlatilag monopolizálta a kiemelt és nagy uniós programok kiválasztását – mondta lapunknak Nógrádi Zoltán. A Fidesz szakpolitikusa rámutatott: a 2004-es és 2005-ös költségvetésekben csaknem harmincmilliárd forintot különítettek el a jelentősebb beruházások előkészítésére, pontosan azért, hogy minél hamarabb beadhassuk őket Brüsszelnek. A nagyobb tervekből később úgynevezett zászlóshajó-programokat hozott létre a kormány, amelyek – egyetlen kivétellel – mind elbuktak.
A most elismert késések azért is károsak, mert – ahogy azt maga az NFÜ is alátámasztja – a Budapest-központú hazai közúthálózat hoszszadalmassá és nehézkessé teszi a vidéki térségek egy részének megközelítését. A hazánkban futó autópályák hossza mindössze 40 százaléka a régebbi uniós tagállamok átlagának, a gyorsforgalmiút-hálózat kiépítettsége pedig mindössze 47 százalékos. Emellett a településeket elkerülő utakra is égetően nagy szükség volna az ott lakók életminőségének javítása miatt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.