Ezerrel nőtt tavaly Kaposvárott a munkanélküliek száma; elsősorban a bezárt üzemekből elbocsátottak növelték az állást keresők egyre reménytelenebb táborát. Mint már megírtuk, bezárt az autóbuszgyártó nagyhatalomnak számító NABI kaposvári gyára, a megyeszékhelyen átfutó 61-es főközlekedési út mellett évek óta üresen állnak az autóbusz-összeszerelő üzemcsarnokok.
A kihalt járműgyártó mellett lévő fagylaltkészítő üzemben már több hónapja lemondtak a nyári édesség készítéséről. A Finomságok Kft. megközelítően egymilliárd forintos adósságot halmozott fel hitelezőivel szemben, így várhatóan megszűnik a termelés az eladásra kínált üzemben.
December végén az utolsó fonónő is búcsút mondott a Coast kaposvári gyárának, az egykori Kaposvári Textilműveknek. Az üzemből egyedül a könyvtárat sikerült kimentenie, és a könyveket Szabadkára szállíttatnia a Kaposvári Városi Könyvtár szemfüles igazgatójának.
– Nemcsak a könnyű- és az élelmiszeripar került bajba Somogyban, hanem a gazdaság többi ágazata is. Az építőipart komoly veszély fenyegeti, a somogyi cégek 2007-ben a 2006. évi teljesítményüknek csupán a hatvan százalékát teljesítették. A közbeszerzési eljárást igénylő állami beruházások a megyében a múlt évinek a felére estek vissza – mondta lapunknak a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének (VOSZ) megyei elnöke. Daxner Gábor a kis- és közepes vállalkozások helyzetét is súlyosnak tartja, ám mint elmondta, azokról csak márciusban ismertethet pontos adatokat. Azt azonban határozottan állítja: 2008-tól semmi jó nem várható.
A Somogyi Kereskedelmi és Iparkamara elnöke szerint a megye mezőgazdaságát legjobban a tavalyi rossz termésátlagok rázták meg. Varga József – aki egyúttal a Kaposvári Villamossági Gyár igazgatója – az ipar területén jelentkező legsúlyosabb gondnak a vállalkozások terheit tartja. – A mai körülmények között hiú ábránd a versenyképesség növelése, az energiaárak vágtató emelkedése padlóra küldi a vállalkozásokat – figyelmeztetett. Az igazgató szerint a múlt év legfájdalmasabb kormányzati döntése a Kaposvárt az M7-essel összekötő 67-es út építésének elodázása volt. Varga úgy látja: ez lelkileg rázta meg a megyét és annak székhelyét. Kaposváron ezek után csak egy, a várost elkerülő, húsz kilométeres M9-es útszakasz maradt. A kamara elnöke úgy látja: nem csak a megyeszékhelyen, Dél-Somogyon is fájó nyomot hagy a leépülés. – Nincs elmozdulás Barcs és Csurgó körzetében sem, mindkét egykori járás területén nyomasztó a munkanélküliség és a kilátástalanság – mondta az iparkamarai elnök.
Nagy Márton alaposan helyretette a rémhíreket és hazugságokat terjesztő Magyar Pétert