Egyre többen fenyegetik azzal a sztrájkolókat, hogy mellőzik a vasút szolgáltatását, ha kitartanak a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) mellett. Kákosy Csaba miniszter nyitotta a sort, amikor kijelentette: ha a vasutasok sztrájkja elhúzódik, akkor a közszolgáltatás fenntartása érdekében a Volán-társaságokra fogja bízni a közösségi közlekedési közszolgáltatás egy részét, méghozzá a szükséges finanszírozási források átcsoportosításával. Ez utóbbi nyilván felkeltette a piacszerzésben érdekelt magánvállalkozások figyelmét. A minap a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) javasolta a fuvarozóvállalkozásoknak: ha a sztrájk elhúzódik, kis és nagy buszok igénybevételével, szövetségbe tömörülve lépjenek be a személyszállítás piacára. A szövetség kérte a gazdasági tárcát a személyszállító fuvarosok tevékenységének állami eszközökkel történő támogatására. A Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestülete – NiT Hungary már azt panaszolta, hogy a Máv-Start Zrt. külföldi szolgáltatóktól igyekszik megrendelni a szükséges kapacitásokat.
A közlekedési miniszter fenyegetőzését megkísérelte szakmai érvekkel alátámasztani egy magát megnevezni nem kívánó közlekedési szakember, aki az MTI-nek azt nyilatkozta, a döntéssel mentesíthetné a MÁV-ot egy olyan feladat alól, amelyet a vasút egyre drágábban és egyre rosszabb színvonalon képes elvégezni. Ugyanakkor elismerte, ilyen döntés ott jöhet szóba, ahol az adott vasútvonal utasterhelése kisebb, mint egy szóló autóbusz befogadóképessége.
– Semmi új nincs abban, hogy egy SZDSZ-es gazdasági miniszter vasútellenes magatartást tanúsít – reagált Fónagy János (Fidesz). Úgy vélte, a liberálisok szerint a közösségi közlekedésről a pillanatnyi költségszintek alapján kell dönteni, és ha a közút épp olcsóbb, a vasutat be kell zárni. Európában viszont már mindenki tudja, hogy a vasutat kell fejleszteni, mert a fenntartható fejlődést jobban szolgálja. Félő – mondta –, hogy a liberális gazdasági miniszternek a szakszervezetekkel folytatott tárgyalásokon képviselt merev álláspontját a közelgő Volán-privatizáció magyarázza. Ha ugyanis a Volán-társaságok piacot nyernek a MÁV-val szemben, jobb áron értékesíthetők. Lehet – vélte a politikus –, hogy már meg is vannak az üzlet kedvezményezettjei.
16 méter magas kútba esett egy három éves gyerek Hatvanban