Ha vonat nincs, az autóbusz is jó?

A Volán-társaságokra bízná a közlekedési miniszter a közösségi közlekedést, ha nem jut dűlőre a szakszervezetekkel. Fónagy János (Fidesz) szerint Kákosy Csaba a Volán-cégek küszöbönálló privatizációja miatt venne el feladatot és pénzt a vasúttól.

2008. 02. 16. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyre többen fenyegetik azzal a sztrájkolókat, hogy mellőzik a vasút szolgáltatását, ha kitartanak a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) mellett. Kákosy Csaba miniszter nyitotta a sort, amikor kijelentette: ha a vasutasok sztrájkja elhúzódik, akkor a közszolgáltatás fenntartása érdekében a Volán-társaságokra fogja bízni a közösségi közlekedési közszolgáltatás egy részét, méghozzá a szükséges finanszírozási források átcsoportosításával. Ez utóbbi nyilván felkeltette a piacszerzésben érdekelt magánvállalkozások figyelmét. A minap a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) javasolta a fuvarozóvállalkozásoknak: ha a sztrájk elhúzódik, kis és nagy buszok igénybevételével, szövetségbe tömörülve lépjenek be a személyszállítás piacára. A szövetség kérte a gazdasági tárcát a személyszállító fuvarosok tevékenységének állami eszközökkel történő támogatására. A Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestülete – NiT Hungary már azt panaszolta, hogy a Máv-Start Zrt. külföldi szolgáltatóktól igyekszik megrendelni a szükséges kapacitásokat.
A közlekedési miniszter fenyegetőzését megkísérelte szakmai érvekkel alátámasztani egy magát megnevezni nem kívánó közlekedési szakember, aki az MTI-nek azt nyilatkozta, a döntéssel mentesíthetné a MÁV-ot egy olyan feladat alól, amelyet a vasút egyre drágábban és egyre rosszabb színvonalon képes elvégezni. Ugyanakkor elismerte, ilyen döntés ott jöhet szóba, ahol az adott vasútvonal utasterhelése kisebb, mint egy szóló autóbusz befogadóképessége.
– Semmi új nincs abban, hogy egy SZDSZ-es gazdasági miniszter vasútellenes magatartást tanúsít – reagált Fónagy János (Fidesz). Úgy vélte, a liberálisok szerint a közösségi közlekedésről a pillanatnyi költségszintek alapján kell dönteni, és ha a közút épp olcsóbb, a vasutat be kell zárni. Európában viszont már mindenki tudja, hogy a vasutat kell fejleszteni, mert a fenntartható fejlődést jobban szolgálja. Félő – mondta –, hogy a liberális gazdasági miniszternek a szakszervezetekkel folytatott tárgyalásokon képviselt merev álláspontját a közelgő Volán-privatizáció magyarázza. Ha ugyanis a Volán-társaságok piacot nyernek a MÁV-val szemben, jobb áron értékesíthetők. Lehet – vélte a politikus –, hogy már meg is vannak az üzlet kedvezményezettjei.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.