Hajnaltól sztrájk a vasútnál

Ma hajnali három órától határozatlan idejű sztrájkba kezd a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete. Tízszázalékos béremelést kérnek a vasúttól kiszervezett leányvállalatok dolgozóinak, valamint két és fél havi bért a MÁV Cargo eladásából származó bevételből. Az elégséges szolgáltatásokról nem született megállapodás, ezért a szakszervezet nem indít egyetlen járatot sem.

Bákonyi Ádám
2008. 02. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Felrúgták a Kóka Jánossal 2005-ben kötött szóbeli megállapodást, véli a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ). Eszerint a MÁV-tól kiszervezett dolgozók 25-30 százalékos bérveszteségét kompenzálni fogják, illetve, hogy a MÁV Cargo eladásából befolyó összegből valamilyen formában részesülnek a leányvállalatok dolgozói. Az érdekképviselet ezért ma hajnali három órától határozatlan idejű, országos sztrájkba kezd a MÁV Zrt-nél, a MÁV-Start Zrt.-nél és a MÁV Gépészeti Zrt.-nél, a munkabeszüntetéshez csatlakoznak a Cargo munkavállalói is. A két legfőbb követelés: tízszázalékos alapbéremelés a MÁV-ból kiszervezett cégek dolgozóinak, illetve a privatizált MÁV Cargóból származó bevételből 2,5 havi bér – mintegy nettó 250 ezer forint – kifizetése valamennyi MÁV-os dolgozónak – a cargósokat kivéve.
Nem sikerült megállapodni az elégséges szolgáltatások mértékéről. A vasút azt szerette volna, ha üzemkezdettől reggel nyolcig, valamint 13 és 19 óra között minden vonat közlekedne, valamint indulna még minden vonalon egy-egy vonatpár este nyolc után is. Ez napi 1500 vonatpárt jelent a megszokott 3000-3300-hoz képest. A VDSZSZ azonban vonalanként napi 2-2, összesen kettőszáz vonatpár közlekedését tartotta elfogadhatónak.
*
Azzal a kikötéssel, ha a MÁV az alkotmányt és a vonatkozó munkaügyi jogszabályokat betartva semmilyen retorziót nem alkalmaz a sztrájkolókkal szemben. A szakszervezet tudomása szerint a vasúttársaságnál ugyanis nyilatkoztatták a dolgozókat, hogy részt vesznek-e munkabeszüntetésben. A sztrájk megkezdésekor mintegy 2600 dolgozó – negyven százalékuk tagja a VDSZSZ-nek – teljesít szolgálatot a vasúttársaságoknál. Az érdekképviselet azt reméli, hogy a munkabeszüntetéshez más vasutas-szakszervezetek dolgozói is csatlakoznak, hiszen a követelések teljesülése minden vasutasra vonatkozik.
A mozdonyvezetők tavaly az október 25-i, előre bejelentett munkabeszüntetés idején a bobai állomáson két szolgálatban levő rendőr kérte el egy sztrájkoló mozdonyvezető adatait – nevét, szolgálati helyét, vonatszámot –, illetve nyilatkozatot kértek tőle arról, részt vesz-e a munkabeszüntetésben. A rendőrök azt állították, utasítást kaptak a sztrájkoló mozdonyvezetők adatainak begyűjtésére. Hasonló eset történt ugyanebben az időben az ostffyasszonyfai vasútállomáson is, ahol a rendőrök közlése szerint az adatgyűjtést a Vas megyei rendőrfőkapitány rendelte el. A Vas Megyei Főügyészség nyomozást indított az ügyben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.