Hepening

Csontos János
2008. 02. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Van ez az internetes hülyéskedés, hogy vadidegen embereknek meghirdetnek a hálón valami akciót, mondjuk, hogy gyűljünk össze a Vörösmarty téren, és pontban háromkor rajtaütésszerűen öltsük ki a nyelvünket – s lesz majd nagy csudálkozás azok részéről, akik nincsenek az öncélú marháskodásba beavatva. Egyszerűbb agyú turisták még azt is hihetik, hogy ez egy böszmécske budapesti népszokás. Ennek a hálózatvezérelt hepeningnek szép globálangol neve is van, ám ehelyütt ezt inkább nem népszerűsíteném. Legutóbb szombaton tombolt ez a fékezett habzású kreativitás székesfővárosunkban, a metrót szemelve ki az álspontán akció színhelyéül. De nem ám csupa Bátori úr szállt fel a szerelvényre, hogy a tányértévét jóárasító relámstábok jó nagyot koppanjanak – annál azért szerényebb volt a buliötlet. Szerény, de kétségkívül tanulságos.
Az ötletgazda konkrétan azt indítványozta a világhálós pszeudotársadalomnak, hogy csatlakozzanak az első budapesti metrópartihoz, amelynek a Kőbánya-Kispest felé tartó utolsó előtti szerelvény utolsó kocsija ad helyet. A fülke zsúfolásig meg is telt emberekkel, a bulizók az ablakokhoz préselődtek, a metróőrök tehetetlenek voltak. A hangosbemondók hasztalan szólítgatták fel a renitenseket a kiszállásra, azok kicsavarták a körtéket, s a bulikocsi vaksötétben száguldott tova velük a mit sem sejtő város alatt. Volt viszont zene, dobolás, emelkedett hangulat – még egy diszkógömb is előkerült. A BKV az Ecseri útnál vette ki a forgalomból a szerelvényt, sőt az egész vonalon leállította a közlekedést, noha a hepening egyetlen ponton sem ütközött az utazási szabályokba. Az intézkedő rendőrök is csak azt tudták konstatálni, hogy egyetlen kocsi közönsége miatt összeomlott az egész metróközlekedés. A tanulság sokrétű, de elsősorban az a fölöttébb figyelemreméltó, hogy egy túlszabályozott szisztéma is tanácstalanul áll bármiféle polgári engedetlenség előtt; főleg, ha az formálisan nem sért semmiféle szabályt. Márpedig itt – a villanykörték kicsavarásától eltekintve – ez történt. Tehetetlennek bizonyult a BKV csakúgy, mint a BRFK. A közlekedésiek megszokták, hogy élet-halál urai odalenn, a rendőrök meg a felszínen azonosító nélkül szoktak példát statuálni az antipatikus tömegen. Ezek azonban itt csak ártatlan balhét kereső fiatalok voltak, s nemigen lehetett volna szétválogatni a bulizókat és a normális utasokat.
Gyönyörködjünk kicsit a látványos metaforában: a sok szokványos metrókocsi között ott robog egy elsötétített fülke is, ahol tombol a jókedv. A frenetikus hangulat legfőbb oka feltehetően az, hogy minimális szellemi erőfeszítéssel is ki tudták játszani a rendszert. Márpedig ez a rendszer megérett a kijátszásra: a veszteséget veszteségre halmozó BKV vezérének jövedelmét a minap emelte az egekbe az a főpolgármester, aki a kutyaütő előkészítés miatt épp most tervez kihagyni egy állomást minden idők leggagyibb metróvonalából. Ez a BKV-vezér már nem az, aki beszemtelenkedett szónokolni a Kontroll című film elejére, így biztosítva magának a halhatatlanságot. De ő is éppúgy túl volt fizetve a végtelenül korrupt fővárosi szisztémában, mint telhetetlen utódja, akinek extrajuttatását a jegyárak infláció fölötti megemelésével és drasztikus járatritkítással gazdálkodja ki a vállalat.
Nem szabadulok a gondolattól: Demszky, Gyurcsány meg a többi hétpróbás is egy ilyen kósza internetes hepening révén ült a nyakunkba. Valahol valaki kitalálta őket, s nincs többé metróőr, aki képes volna megállítani a szerelvényt, amit a hatalmukba kerítettek. Robognak a sötétben, de már nincs messze a végállomás. Úgy hívják: Ecseri.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.