Kegyelmet a megtévedteknek!

„Ne vonjuk vissza azonnal az 5000 forintos bónuszt, minden váltás legalább egyszer részesülhessen belőle, meg azért elegánsabb is így, legalább a júdáspénzjelleg halványulhat” – olvasható Jándi Péter, a MÁV kabinetfőnökének a sztrájk felfüggesztése utáni időszakra tett javaslatai között. A „Kegyelmet a megtévedteknek!” tárgyú e-mailből kiderül, a vasúttársaság is elismeri, hogy dolgozóikban „nagyon sok jogos egyéni sértettség munkál”. A VDSZSZ tegnap felfüggesztette a majdnem négy napig tartó sztrájkot.

Bákonyi Ádám
2008. 02. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hajnali információim szerint kezdenek összecsuklani a sztrájkolók, egyre többen jelentkeznek szolgálatra, vagy csak délig jelentik be a sztrájkot – írta tegnap Heinczinger István MÁV-vezérigazgatónak Jándi Péter.
A lapunk birtokába került, „Kegyelmet a megtévedteknek!” tárgyú e-mailben a társaság kabinetfőnöke a sztrájk felfüggesztésére készülve sürgős vezetői intézkedéseket javasol. Elsőként, hogy pozitív üzeneteket küldjenek a sztrájkoló kisvasutasoknak: „azonnali, tömeges vezetői jelenlét a területen, nagyon sok jogos egyéni sértettség munkál bennük, beszélgessünk velük, hallgassuk meg őket, kezeljük az ügyeiket.” „Villámgyors szolgálatihely-rendbetételi intézkedések, a kalauzok, kocsivizsgálók melegedői borzalmas állapotban vannak néhány helyen (Bp. Nyugati, Szolnok stb.), legyen ez most fókuszban.” „Emeljük meg a tisztképző közeljövőben induló tanfolyamainak keretszámait, hogy többen tanulhassanak tovább.”
Végül pedig: „ne vonjuk vissza azonnal az 5000 Ft-os bónuszt, minden váltás legalább egyszer részesülhessen belőle, meg azért elegánsabb is így, legalább a júdáspénzjelleg halványulhat. Tartsunk erről még ma délelőtt egy rövid, szűk körű értekezletet.”
*
Sigulinszki Tibor szóvivő tudomása szerint nem történt meg tegnap a javasolt értekezlet, azt ugyanakkor megerősítette: tegnap a MÁV és a MÁV-Start vezetői személyesen látogattak, látogatnak a vasúti telephelyekre, hogy a dolgozókkal beszélgessenek, illetve tájékoztatást adjanak. A társaság szóvivője ezt azzal indokolta, hogy a vasutassághoz a munkaadói álláspont kevésbé jutott el, vált ismertté, mint a szakszervezeté. – Nagy volt a feszültség, a munkájukat becsülettel felvevőket sokszor becsmérelték a sztrájkolók – mondta Sigulinszki a sztrájktörésért ajánlott ötezer forintról, kiegészítve azzal: nem hoszszabbították meg a kifizetését, az csak a munkabeszüntetés alatt dolgozók kapják meg.
A jelek szerint a MÁV vezetői tévedtek meg, nem a vasutasok, akik alkotmányos jogaikkal éltek – reagált Gaskó István. A VDSZSZ elnöke szerint az e-mailből érződik, mennyire lebecsülik az embereket, akiket ötezer forinttal akarnak tisztességtelen módon lekenyerezni.
Bár megegyezni nem sikerült, a VDSZSZ tegnap délben felfüggesztette a negyedik nap felé közelítő sztrájkját egyrészt a forgalom biztonságáért aggódva, másrészt az eredményesebb tárgyalások reményében. A szakszervezet az utóbbi napokban több olyan jelzést is kapott, hogy a vonatokat a szükséges fékpróba és vonatellenőrzés nélkül indította el a MÁV, példaként a Citadella nemzetközi gyorsvonat keddi indítását említették. A szakszervezet összegyűjti a közlekedésbiztonsági előírások megsértésére vonatkozó eseteket, és feljelentést tesz. A sztrájk legkésőbb február 15-ig tartó felfüggesztésétől pedig azt remélik, hogy a jövő héten folytatódó egyeztetéseken ennek hatására a munkáltató rugalmasabban áll majd követeléseikhez. Ezek, a 6,9 százalékon túl további 10 százalékos béremelés a kiszervezett dolgozóknak, illetve a MÁV Cargo privatizációs bevételéből minden vasutasnak egyszeri, 250 ezer forintos juttatás. A VDSZSZ elvárja a cégvezetéstől, hogy szakítson a „nincs alku” állásponttal, mert „ha a munkáltató becsapja az ajtót a tárgyalások előtt”, akkor akár előbb is folytatódhat a munkabeszüntetés.
Heinczinger István azonban tegnap is megerősítette a MÁV eddigi álláspontját, hogy jogilag, gazdaságilag megalapozatlannak, teljesíthetetlennek tartják a VDSZSZ követelését. A privatizációs bevétel felett nem a MÁV rendelkezik, a plusz 10 százalékos fizetésemelésre pedig nincs költségvetési keret – állította a vezérigazgató, vádaskodásnak nevezve, hogy a MÁV veszélyezteti a vasúti közlekedés biztonságát, és fenyegetné a sztrájkolókat. A tervek szerint a menetrend szerinti közlekedés ma hajnalra állhat vissza. Heinczinger szerint a sztrájk napi 3-500 millió forintos veszteséget okozott a vasútnak, pontos számot egyelőre nem tudott mondani. Azzal, hogy a vasúti infrastruktúra szabad volt, több tehervonatot tudtak közlekedtetni, mint egy átlagos napon, szerdán például mintegy 600-at. Ez a pályavasút számára pályahasználati díjban bevételtöbbletet hozhat. Tegnap délig egyébként kihaltak voltak a fővárosi pályaudvarok. A sztrájkban részt vevők, illetve a közlekedő vonatok számáról a MÁV és a VDSZSZ egymásnak homlokegyenest ellentmondó adatokat közölt. A MÁV szerint csökkent, a VDSZSZ szerint nőtt az elmúlt napokban a sztrájk támogatottsága.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.