Magánvasút-társaságoknál és a MÁV-nál is vizsgálódik a hazai versenyhatóság, mert fennáll a gyanú, hogy a záhonyi vasúti átkelőnél kihasználták „kizárólagos jogosultsági pozícióikat”. Az érintett cégek elismerték a vizsgálat tényét, de visszautasították a vádat.
Eljárást indított Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Hungrail Magyar Vasúti Egyesülés (Mave), a Magyar Államvasutak Zrt., a MÁV Cargo Árufuvarozási Zrt., a Győr– Sopron–Ebenfurti Vasút Zrt. és a CER Zrt. ellen. A versenyhatóság közleménye szerint január 24-én előzetes értesítés nélküli helyszíni vizsgálatot, azaz rajtaütést tartott az érintett társaságoknál. Erre azért került sor, mert a hatóság szerint valószínűsíthető, hogy a vállalkozások a liberalizált vasúti árufuvarozási piacon tanúsított magatartásukkal megsérthették a versenytörvényt.
A GVH szerint az érintett vállalkozások – kihasználva a meglévő sajátos kizárólagos jogosultsági pozícióikat –piaci magatartásukkal befolyásolták a Magyarországot érintő, ezen belül különösen az ukrán–magyar határkeresztező vasúti áruforgalom piaci versenyét, s ezen keresztül a kapcsolódó piaci szegmensek piaci versenyhelyzetére is káros hatással lehettek.
A CER a Világgazdaság Online kérdésére elismerte, hogy a versenyhivatal munkatársai jártak a cég székhelyén, de kijelentették, hogy a bírósági végzés végrehajtása során maximális udvariassággal jártak el. A CER tiszteletben tartva a törvényi előírásokat, együttműködött az ellenőrzésben és az adatszolgáltatásban, de megjegyezte, hogy érthetetlenül áll a Mave érdekeit sértő eljárási mód előtt.
Értetlenül fogadta a GVH-eljárást a Magyar Vasúti Egyesülés is, amely teljességgel megalapozatlannak tartja a hazai vasúti szektor közös érdekvédelmének ellehetetlenítését célzó eljárás alapját képező vádakat – tette közzé a Mave. Emellett elutasítják a magyar vasutak érdekeinek képviseletét felvállaló, s minden vasútvállalati engedéllyel rendelkező gazdasági társaság felé nyitott, napi vasúti működéssel hangsúlyosan nem foglalkozó Magyar Vasúti Egyesülés ellen irányuló törekvéseket. A Mave hangsúlyozza, hogy az igazság kiderítése érdekében maradéktalanul együttműködnek a Gazdasági Versenyhivatallal és az érintett tagvállalatokkal. Ugyanakkor a Magyar Vasúti Egyesülés határozottan visszautasítja a vizsgálatot kezdeményező feljelentő azon vélelmezhető szándékát, hogy ellehetetlenítse a magyar vasutak kibontakozóban lévő közös szakmai érdekképviseletét – írja a közlemény. A Magyar Vasúti Egyesülés 2006 elején a magyar vasúti szakma érdekeinek képviseletére alakult. Jelenleg tíz tagja van: a CER Zrt., a GySEV Zrt., a MÁV Cargo Zrt., a MÁV Start Zrt., a MÁV Zrt., a Mátrai Erőmű Zrt., az MMV Zrt., a Szentesi Vasútépítő Kft., a Train Hungary Kft. és az Eurocom Zrt. Emellett jelenleg további négy tag vár felvételre.















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!