Ma hajnalban újra leállt a vasút

Ismét vasúti sztrájkra ébredt az ország, miután a hét végi tárgyalásokon semmiben nem tudtak megegyezni a MÁV és a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) vezetői. Mivel az elégséges szolgáltatásokról sem született egyezség, újra káosz várható a vasúti közlekedésben.

Bákonyi Ádám
2008. 02. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ma hajnali három órától határozatlan ideig újra megbénul a vasúti közlekedés. A VDSZSZ szombaton és vasárnap hiába tárgyalt a MÁV és a személyszállítást végző MÁV-Start vezetőivel, nem tudtak megállapodni az érdekképviselet követeléseiről. Ezek ugyanazok, amelyekért pénteken már kilencórás munkabeszüntetést tartott a VDSZSZ: tízszázalékos béremelés a vasúttól kiszervezett leányvállalatok dolgozóinak, s két és fél havi bér a MÁV Cargo eladásából származó bevételből. A szakszervezet egy Kóka Jánossal 2005-ben kötött szóbeli megállapodásra hivatkozik, a volt közlekedési miniszter ekkor azt ígérte, a MÁV-tól kiszervezett dolgozók 25-30 százalékos bérveszteségét kompenzálni fogják, illetve hogy a MÁV Cargo eladásából befolyó összegből valamilyen formában részesülnek a leányvállalatok dolgozói.
Akárcsak pénteken, ma hajnaltól is káosz várható a vasúton, mivel nem született megállapodás az elégséges szolgáltatásokról. A VDSZSZ az javasolta, hogy reggel 8–10, valamint 17–19 óra között 360–450 vonat közlekedjen naponta, a MÁV vezetése azonban ragaszkodott ahhoz, hogy a nemzetközi vonatok is járjanak, ami naponta kétezer vonat közlekedését jelentette volna.
*
Hogy a sztrájk – megállapodás híján – meddig tart, nem tudni: a VDSZSZ korábbi bejelentése szerint megtörténhet, hogy a munkabeszüntetést néhány órával elkezdése után hosszabb-rövidebb időre ismét felfüggesztik, majd akár még aznap újrakezdik. Heinczinger István szerint nincs jogalapjuk a VDSZSZ követeléseinek, a MÁV Zrt. vezérigazgatója így esélyt sem lát arra, hogy a szerinte túlzott és megalapozatlan bérkövetelésnek eleget tudjanak tenni.
A VDSZSZ-nek tavaly október óta ez a negyedik munkabeszüntetése. Novemberben kétszer tartottak figyelmeztető sztrájkot, majd december 17-én határozatlan idejű munkabeszüntetést hirdettek a 38 szárnyvonal bezárása, a nyugdíjreform és az egészségügy átalakítása ellen. Mivel az utóbbiról szóló törvényt az Országgyűlés aznap mégis elfogadta, a reggel hatkor kezdett sztrájkot este nyolc után befejezték. Múlt pénteken 1557 vonat közül csak 325 közlekedett, a káosz végül az utastájékoztatás összeomlásával vált teljessé.
A vasút közölte: ha valaki a várható vonatkésés miatt az utazás megkezdése előtt lemond az utazásról, a fizetett menetdíjat, IC/IP pótjegy árát kezelési költség levonása nélkül visszatérítik neki. A sztrájk miatt elmaradó IC-, IP-vonatokra megváltott helyjegyek, pótjegyek árát kezelési költség levonása nélkül térítik vissza. A megvásárolt menetjegyek, IC/IP pótjegyek visszatérítése a sztrájkot megelőző nap 0.00 órától, a sztrájk lemondását követő harmadik nap 24.00 óráig igényelhető kezelési költség nélkül. A MÁV-Start megállapodott a budapesti székhelyű Volánbusz-társasággal, illetve a BKV-val, hogy a sztrájk idején a budapesti régióban járataikon elfogadják az érvényes dolgozói és tanuló vasúti bérletet. Ha a munkabeszüntetés tartós marad, pótszolgáltatást rendelnek a cégektől.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.