Ma hajnali három órától határozatlan ideig újra megbénul a vasúti közlekedés. A VDSZSZ szombaton és vasárnap hiába tárgyalt a MÁV és a személyszállítást végző MÁV-Start vezetőivel, nem tudtak megállapodni az érdekképviselet követeléseiről. Ezek ugyanazok, amelyekért pénteken már kilencórás munkabeszüntetést tartott a VDSZSZ: tízszázalékos béremelés a vasúttól kiszervezett leányvállalatok dolgozóinak, s két és fél havi bér a MÁV Cargo eladásából származó bevételből. A szakszervezet egy Kóka Jánossal 2005-ben kötött szóbeli megállapodásra hivatkozik, a volt közlekedési miniszter ekkor azt ígérte, a MÁV-tól kiszervezett dolgozók 25-30 százalékos bérveszteségét kompenzálni fogják, illetve hogy a MÁV Cargo eladásából befolyó összegből valamilyen formában részesülnek a leányvállalatok dolgozói.
Akárcsak pénteken, ma hajnaltól is káosz várható a vasúton, mivel nem született megállapodás az elégséges szolgáltatásokról. A VDSZSZ az javasolta, hogy reggel 8–10, valamint 17–19 óra között 360–450 vonat közlekedjen naponta, a MÁV vezetése azonban ragaszkodott ahhoz, hogy a nemzetközi vonatok is járjanak, ami naponta kétezer vonat közlekedését jelentette volna.
*
Hogy a sztrájk – megállapodás híján – meddig tart, nem tudni: a VDSZSZ korábbi bejelentése szerint megtörténhet, hogy a munkabeszüntetést néhány órával elkezdése után hosszabb-rövidebb időre ismét felfüggesztik, majd akár még aznap újrakezdik. Heinczinger István szerint nincs jogalapjuk a VDSZSZ követeléseinek, a MÁV Zrt. vezérigazgatója így esélyt sem lát arra, hogy a szerinte túlzott és megalapozatlan bérkövetelésnek eleget tudjanak tenni.
A VDSZSZ-nek tavaly október óta ez a negyedik munkabeszüntetése. Novemberben kétszer tartottak figyelmeztető sztrájkot, majd december 17-én határozatlan idejű munkabeszüntetést hirdettek a 38 szárnyvonal bezárása, a nyugdíjreform és az egészségügy átalakítása ellen. Mivel az utóbbiról szóló törvényt az Országgyűlés aznap mégis elfogadta, a reggel hatkor kezdett sztrájkot este nyolc után befejezték. Múlt pénteken 1557 vonat közül csak 325 közlekedett, a káosz végül az utastájékoztatás összeomlásával vált teljessé.
A vasút közölte: ha valaki a várható vonatkésés miatt az utazás megkezdése előtt lemond az utazásról, a fizetett menetdíjat, IC/IP pótjegy árát kezelési költség levonása nélkül visszatérítik neki. A sztrájk miatt elmaradó IC-, IP-vonatokra megváltott helyjegyek, pótjegyek árát kezelési költség levonása nélkül térítik vissza. A megvásárolt menetjegyek, IC/IP pótjegyek visszatérítése a sztrájkot megelőző nap 0.00 órától, a sztrájk lemondását követő harmadik nap 24.00 óráig igényelhető kezelési költség nélkül. A MÁV-Start megállapodott a budapesti székhelyű Volánbusz-társasággal, illetve a BKV-val, hogy a sztrájk idején a budapesti régióban járataikon elfogadják az érvényes dolgozói és tanuló vasúti bérletet. Ha a munkabeszüntetés tartós marad, pótszolgáltatást rendelnek a cégektől.
Kapu Tibor: Mi, magyarok szerencsések vagyunk, hazánkat körülhatárolják a Kárpátok, így nagyon jól látható fentről
