Továbbra sem tudható, kit tekint a január 2-i vasútimenetrend-káosz felelősének a közlekedési miniszter. Kákosy Csaba úgy mozdította el a MÁV-Start elnök-vezérigazgatói pozíciójából Mosóczi Lászlót, hogy nem mondta meg, felelősnek tartja-e az év eleji eseményekért. Ugyanakkor azt a Kozák Tamást ültette a helyére, aki tagja volt a MÁV-Start igazgatóságának, vagyis annak a testületnek, amit a miniszter január 3-án állított fel. Ezzel kapcsolatban Kákosy tegnap azt állította: szemléletbeli okok miatt kellett meneszteni a cég vezető testületeit. Arra nem tért ki, hogy ha Kozák Tamás az igazgatóságban nem végezte jól a munkáját, akkor miként várható tőle ez a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatójaként. A bejelentéskor nem lehetett kérdést feltenni a liberális miniszternek, a későbbi tájékoztatón pedig megtiltották az újságíróknak, hogy a január 2-i eseményekről, illetve azok következményeiről kérdéseket tegyenek fel a régi és az új vezérigazgatónak.
*
Kákosy Csaba gazdasági és közlekedési miniszter tegnap bemutatta a MÁV-Start új vezetőjét és a vezető testületek tagjait. A cég új vezérigazgatója Kozák Tamás, a MÁV Cargo volt vezérigazgatója, igazgatóságának új elnöke Csepi Lajos, a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ főigazgatója, a felügyelőbizottság (fb) elnöke pedig Aba Botond, a Közlekedéstudományi Intézet személyközlekedési igazgatója lehet, ha az fb megszavazza. A megújult igazgatóság tagja Gecser Ottó (Brokernet Holding Zrt.), Kovács László (GKM), Kovácsné Egedi Éva (Pénzügyminisztérium,), Kozák Tamás (MÁV-Start Zrt.), Müller János (Bankszövetség) és Jándi Péter (MÁV Zrt.). A felügyelőbizottság tagjai: Dabóczi Kálmán (GKM), Tímár János (Nemzeti Közlekedési Hatóság), Fridrich Imre (Vasutasok Szakszervezete) és Halasi Zoltán (VDSZSZ Szolidaritás). A megbízások február elsejétől hatályosak.
Kákosy Csaba kiemelte, hogy Kozák kiváló munkát végzett a MÁV Cargo privatizációjának előkészítésében. Emellett kifejtette, a MÁV-Start Zrt. vezetésétől utasbarát szemléletet vár el. Szerinte alapvetően nem pénz kérdése, hogy a szerelvények tisztábbak, a vonatok pontosabbak legyenek. Kákosy Csaba úgy véli, január 2-án nem az okozott problémát, hogy egy téves időjárási helyzetértékelésnek köszönhetően kevesebb vonat járt, hanem az, hogy a vasúttársaság nem kezelte megfelelően a kialakult helyzetet, nem tájékoztatta megfelelően a pályaudvarokon várakozó utasokat. A miniszter ezért kezdeményezte január 3-án a MÁV-Start Zrt. igazgatósági tagjainak felmentését, a felügyelőbizottság megújítását.
A MÁV-Start Zrt. új vezetése három hónapon belül leteszi a cég stratégiáját, amelynek központi kérdése az ügyfélközpontúság lesz – mondta bemutatkozásakor Kozák Tamás, a cég új vezérigazgatója. Ugyanott Mosóczi László, a MÁV-Start eddigi elnök-vezérigazgatója, aki a továbbiakban a MÁV Zrt. vezérigazgató-helyettese lesz, beszámolt a vállalat eredményeiről. Kozák Tamás az elképzelések közül kiemelte a gördülőállomány és az állomások fejlesztésének fontosságát.
A kormányzat kapkodó, teljesen koncepciótlan és átgondolatlan döntéseket hoz a magyar vasúttal kapcsolatban – reagált a személyi döntésekre a Fidesz. Cser-Palkovics András helyettes szóvivő szerint több mint különös, hogy az elmozdított igazgatóság egyik tagja Kozák Tamás – bukás helyett – kitüntető előléptetésben részesült.
A választ elfújta a szél. A tegnapi vezérigazgatói tájékoztató elején Sigulinszky Tibor MÁV-szóvivő közölte, a leváltott és a leendő vezérigazgató nem válaszol a január 2-i „sajnálatos eseményekkel” kapcsolatos kérdésekre. Lapunk ennek ellenére firtatta a helyszínen lévő két vezető felelősségét a januári menetrendi káosszal kapcsolatban, de nem kaptunk választ. Mivel adóforintokból gazdálkodó cég működéséről van szó, amelynek kötelessége válaszolni a sajtó kérdéseire, itt megismételjük azokat. Mosóczi László felelős-e a január 2-i menetrendi káoszért? Ha nem, miért mozdították el? Ha igen, miért nevezték ki a MÁV Zrt. vezérigazgatójának? Kozák Tamás a MÁV-Start igazgatósági tagjaként felelős volt-e a káoszért? Ha nem, miért mentette fel a miniszter? Ha igen, miért nevezték ki vezérigazgatónak? A MÁV Zrt. vezérigazgatóságában nincs felelőse a menetrendi káosznak?
Ausztriai buszbaleset: magához tért a kómából a két túlélő