Miből, hogyan – szakmai fórum

Weszely Balázs
2008. 02. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jegyeladások és kísérőrendezvények. A szervezőbizottság jelentése szerint csütörtök estig, pénztárzárásig 23 346 jegyet adtak el az előadásokra, ebből 20 018 fogyott a Mammutban és a Millenáris Teátrumban, 2631 az Urániában és 697 a Bem moziban tartott vetítésekre. Az érdeklődésre való tekintettel több kisjátékfilmes blokkból és Paczolay Béla Kalandorok című alkotásából pótvetítéseket is kitűztek a szervezők. Várkonyi Zoltán, a filmes címmel fotókiállítás nyílt a Millenáris Teátrumban B. Müller Magda alkotásaiból, amelyeken a fotóművész színes, fekete-fehér és barnított képeken örökítette meg a kétszeres Kossuth-díjas színész és filmrendező munkáit, továbbá ötödik alkalommal rendeznek filmplakátokból kiállítást szintén a Millenáris Teátrumban. Filmművészeti csemegével csalogatja a látogatókat a budapesti Kogart Ház is, amely A magyar film 100 éve címmel indított mozgókép-történeti tárlatot.


Szakmai programok sem hiányozhatnak a vetítések mellett a 39. Magyar Filmszemléről. A hét második felében tartották a produceri találkozót és az európai dokumentumfilmes irányzatokról szóló tanácskozást.
A Kálomista Gábor, a Magyar Producerek Szövetségének elnöke által moderált produceri beszélgetésen a filmfinanszírozás és a produceri kreditrendszer volt a központi téma (kreditrendszer alapján kellene mérlegelni azokat a producereket, akik bármilyen állami támogatásban részesülnek), illetve bemutatkozott a január 9-én megalakult Prodjus, a Producerek Jogkezelő Szervezete. Sándor György, a Prodjus elnöke a produceri részesedés rendkívül kicsi – 13 százalékos – arányával indokolta a Filmjusból való kiválást, illetve leszögezte, hogy a szervezet az üres kazettákkal és a kábeltévével kapcsolatos jogokat is képviseli. Fontos kérdés az egyre nagyobb méreteket öltő kalózkodás is. Sár Csaba, a Digitalfilm Egyesület főtitkára kifogásolta, hogy Magyarországon évek óta nem lehet hatékonyan fellépni az ilyen jellegű tevékenykedés ellen, mivel a szerzői jogi rendszer szerint a filmek magáncélú másolása, letöltése szabad felhasználási kategóriába tartozik.
A dokumentumfilmes tanácskozáson főleg a magyar és külföldi alkotások közötti, számos területre kiterjedő eltérésekről esett szó. Kocsis Tibor filmrendező az európai dokumentumfilmes irányzatokról szervezett filmvetítéssel egybekötött beszélgetésen felhívta a figyelmet arra, hogy a nemzetközi tendenciáknak is teret kell engedni. Az eseményen a Smiling Over The Warzone (Háború felülnézetből) című svéd– dán koprodukcióban készült, úgynevezett kreatív dokumentumfilmet vetítették le az érdeklődőknek, amely egy dán nőről szól, akinek beteljesületlen vágya, hogy vadászpilóta lehessen. A film érdekessége, hogy egyetlen zsebkamerával forgatták. Kocsis Tibor szerint Magyarországon hasonló alkotás nem számít divatosnak a szakma körében. Utalt azonban arra, hogy olyan elismert rendezők, mint Schiffer Pál vagy Tarr Béla, már készítettek ilyen stílusú, kreatív, egész estés alkotásokat.
Ez évben a Filmszemle Tanács a műfaji változásokra való tekintettel létrehozott egy új szekciót a dokumentum- és fikciós elemekből álló alkotások számára. A szemle idei versenyprogramjában három ilyen típusú film is szerepel: Sólyom András 56 villanás című filmje, Bereczki Csaba Életek éneke című alkotása, valamint a Moldoványi Ferenc rendezésében készült Another Planet (Másik bolygó).

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.