Pedig A nyomozó nem habkönnyű, még csak nem is szabályos vígjáték; egy gyilkosságba keveredett kórboncnok kálváriáját meséli el mérnöki precizitással, tökéletes meseszövéssel és olyan kimunkált stíllel, amely idehaza kifejezetten szokatlan. Szóval nevet az egész terem, pedig van itt bőven komor film, noir utánérzet, rendszeretet, vizuális tökély, művészi komolyság is. Gigor Attila magabiztosan hintázik a zsáner és a szerzőiség között, A nyomozó amellett, hogy várhatóan díjak tucatját söpri be majd itt-ott, nézettséget is könnyen szerez, ugyanis eladható, mégpedig univerzális értelemben – bármely országban. Tökélyét nemcsak a rendezői profizmusnak köszönheti, hanem az elképesztő Anger Zsoltnak is, aki másfél órán át rezzenéstelen s mégis ideg rángatta arccal egykedvű boncmestert alakít, szépen lassan fenekestül felborítva a cselekmény alapszituációját, s magára csavarva a filmet, ami nélküle bajosan létezne.
Első film a Bahrtalo! is, egy gáborcigány és egy magyar ügyeskedésének álriportja, nevetünk megint, de már messze nem a cselekményen, hanem a két autentikus figurán, akik önmagukban ennek a groteszk kelet-európai megélhetési ügyeskedésnek a jelképei, kudarcra ítélt, kisstílű emberek, akik mégis többet tudnak az életről, mint bárki: legyintéssel, vidáman veszik tudomásul a bukást. Pontosabban, észre sem veszik.
A legtöbbet talán Mundruczó Kornéltól várták a szemlevendégek: egyrészt, mert Mundruczó már bizonyított, másrészt, mert – mint az a film előzeteseiből kiderült – a Delta éles kanyar a fiatal rendező életművében. Új filmje egy, a romániai Duna-delta Tüskevár-környezetébe helyezett dráma, amelyben – akár Szaladják István spirituális munkájában, a Madárszabadító, felhő, szélben – főszereplővé lép elő a természeti környezet, tükreként a belső tájaknak. A Delta a kirívó egyén eltaposásának közhelyét boncolgatja. A film eredetileg Bertók Lajossal készült volna, halála után a rendező Lajkó Félix hegedűvirtuóz mellett döntött – helyesen. Lajkó játssza a nagyvilágból a zárt közösségbe hazacsöppenő, magába zárkózó különcöt, aki nem kér az otthoniak vigyázó-kegyetlen tekintetéből, mostohaapjából és édesanyjából, és húgával együtt kiszáll a mókuskerékből, Matula-kunyhójában kezd új – testvérszerelemtől terhes – életet a nádi vadonban. Mundruczó mély, borongós filmje letisztult dráma, a tőle megszokott szexuális súlypontok nélkül, erőteljes vizualitással, Tarr Béla-i tempóban dolgozza fel a nem tűrt másság alapsémáját.
(A nyomozó – színes, magyar film, 110 perc. Rendezte: Gigor Attila. Bahrtalo! – színes, magyar film, 80 perc. Rendezte: Lakatos Róbert. Delta – színes magyar film, 110 perc. Rendezte: Mundruczó Kornél.)
Erdogan megerősítette álláspontját Ciprus kapcsán
