Nincs alku a vasútnál, folytatódik a sztrájk

Elhúzódni látszik a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) határozatlan időre meghirdetett sztrájkja, mivel a MÁV Zrt. és a MÁV-Start vezetőivel folytatott tárgyalások semmilyen eredményt nem hoztak.

Bákonyi Ádám
2008. 02. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az esetleges megállapodásnak a körvonala sem látszik, a vasúttársaság továbbra is kitart amellett, hogy a VDSZSZ követeléseinek sem jogi, sem szakmai, sem gazdasági alapja nincsen, és a munkahelyek jövőbeni biztonságát veszélyezteti. Sőt, a munkaügyi vita tegnapra erős politikai színezetet kapott, miután Kákosy Csaba kijelentette: a szakszervezeteknek joguk van sztrájkolni, de a mostani sztrájk célja politikai. A gazdasági és közlekedési miniszter szerint fel kell készülni arra, hogy a „politikai zavarkeltést célzó” sztrájkok a márciusi népszavazásig tartanak. A tárcavezető jelezte, ebben az esetben a Volán-társaságokra kell bízni a közösségi közlekedési közszolgáltatás egy részét a szükséges finanszírozási források átcsoportosításával. – Gaskó úr szándékosan téved. Kóka János akkori gazdasági és közlekedési miniszter nem tett olyan ígéretet, hogy minden vasutas pénzhez juthat a MÁV Cargo privatizációjából – jelentette ki Kákosy, aki Kóka János akkori kabinetfőnöke volt. Ismert, a VDSZSZ tízszázalékos béremelést követel a vasúttól kiszervezett leányvállalatok dolgozóinak, s két és fél havi bért a MÁV Cargo eladásából származó bevételből, amire – a szakszervezet szerint – Kóka János 2005-ben szóban tett ígéretet.
A VDSZSZ tárgyalni kíván, viszont azzal, hogy a munkáltató a „nincs alku” szlogent hangoztatja, behatárolódnak a lehetőségek – mondta az egyeztetések után Gaskó István. A szakszervezet elnöke kijelentette, sokáig tudják folytatni a munkabeszüntetést, és a sztrájksegélyt is ki tudják fizetni. – Kákosy Csaba nem mond igazat, holott ő is jelen volt a nevezett megbeszélésen. A Cargo privatizációjánál a VDSZSZ azokat a lépéseket követte, amelyekről Kóka Jánossal minden vasutas számára megállapodtunk – reagált az érdekvédő a miniszter kijelentésére.
*
Visszautasította Gaskó István a közlekedési miniszter azon vádját is, hogy a sztrájknak politikai színezete lenne, hiszen azt azonnal lefújják, ha követeléseik teljesülnek. A vasúti közlekedésben kialakult káoszért az érdekvédő a MÁV-ot tette felelőssé, mivel a VDSZSZ az elégséges szolgáltatások részeként hajlandó lett volna minden vonalon naponta két-két pár vonatot közlekedtetni, Budapest térségében pedig további negyven szerelvényt.
A Fidesz szolidáris a vasutasokkal – jelentette be Kontur Pál. Az ellenzéki párt munkástagozatának elnöke szerint a hatalom semmibe veszi az embereket, ezért szolidaritásunkról biztosítják mindazokat, akik demokrácia adta alkotmányos jogaikkal élve próbálják elérni a munkások, az alkalmazottak és családjaik sorsának jobbra fordulását. Kákosy Csaba kijelentései a Gyurcsány-kormány arroganciáját bizonyítják. Megint fenyegetőznek, és elvitatják a munkavállalók alkotmányos jogait – fogalmazott Kontur Pál.
A MÁV adatai szerint a hétfői nappali műszakban a 2698 forgalmi területre vezényelt munkavállalóból 2592 megjelent a munkahelyén, ebből 271 sztrájkol, azaz a forgalmi területre vezényelt összes megjelent munkavállalónak 10,46 százaléka sztrájkol, 89,54 százaléka dolgozik a nappali műszakban.

Szegeden a kis állomásokról indultak a vonatok. Egyáltalán nem indult vonat Szegeden a főpályaudvarról, a MÁV a vonatokat a városon belül lévő kisebb állomásokról közlekedtette – mondta el lapunknak Szentes Bíró Ferenc, a vasúttársaság regionális kommunikációs vezetője. Közölte: menetrend szerint hétfőn összesen 536 vonatnak kellett volna közlekednie a dél-alföldi régióban, ebből kora délutánig 67 maradt ki teljesen, s 28 csak útvonalának egy részét tette meg. Ez utóbbi kategóriába tartoznak például a Szegedről Budapestre, illetve Békéscsabára közlekedő vonatok. (G. K.)

Megbénult a miskolci vasút, folytatják a sztrájkot. Teljesen leállt a MÁV Miskolci Igazgatósága, mindössze négy motorvonat indult el s érkezett meg a mellékvonalakon – közölte lapunkkal Kovács Ferenc, a VDSZSZ területi vezető ügyvivője. Felhívta a figyelmet: a borsodi megyeszékhely és Budapest között egyáltalán nincs vasúti közlekedés, s ez addig így is marad, amíg a szakszervezet jónak látja. A munkabeszüntetésről szólva Kovács Ferenc kijelentette: a Hort– Csánytól Miskolcon át Mezőzomborig tartó igazgatóság mintegy négyezer dolgozója ért egyet a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének felhívásával, s aki esetleg másképp gondolja, az sem veheti fel a munkát, mert a 125 kocsivizsgáló közül mindenki csatlakozott a felhíváshoz. Szerinte az igaztalan vádakkal Kákosy Csaba szakminiszter illette őket, amit rendkívüli módon nehezményeztek az érintettek a MÁV Miskolci Igazgatóságának területén. (T. L. L.)

Egységes sztrájk Debrecenben. Debrecen, Kisújszállás és Püspökladány pályavasutasai és jegykezelői egységesen sztrájkolnak, és nagyon felháborodtak azon, hogy Kákosy Csaba miniszter úgy nyilatkozott, át kívánja csoportosítani a Volánnak a MÁV állami támogatásait – nyilatkozta Lévai Zsolt, a VDSZSZ képviselője. Elmondta, több helyről terjesztették azt a hírt, hogy a VDSZSZ elállt a követeléseitől, és értelmetlen a sztrájk, ám ezt a munkavállalók nem hitték el, továbbra is kitartanak a sztrájk mellett. A nap folyamán mindössze egy vonat érkezett Budapest felől, illetve Tuzsértól Ceglédig vittek el vonatot a sztrájktörők. (D. M.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.