Pláza fojtogatná Herminamezőt

Továbbra sem csillapodnak a kedélyek Zuglóban, Pest zöldövezeti kerületében, ahol a Raiffeisen Ingatlan Zrt. annak ellenére akar plázát építeni a kisföldalatti végállomása és remízének parkosított kertje helyére, hogy a XIV. kerületben már több hasonló funkciójú épület is áll, illetve épülőfélben van. A környék lakói féltik a zöld felületet, a kivágásra ítélt fákat, és nem értik, miért kell a forgalmas területen autók további ezreit vonzó beruházást megvalósítani.

Velkei Tamás
2008. 02. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Három éve tart a harc a millenniumi földalatti vasút remízének és végállomásának telkére tervezett bevásárlóközpont, hotel, iroda- és parkolóház tervezete miatt. A beruházó Raiffeisen Ingatlan cáfolja azt a lakossági észrevételt, miszerint zöldövezet volna a plázaépítésre kiszemelt terület, mivel azt két oldalról is forgalmas utak, az M3-as kivezető szakasza és a Hungária körút határolják. (Valójában a társasházas zöldövezet szélén álló, már ma is zsúfolt tömegközlekedési csomópontról van szó. A kisföldalatti remízéhez egy nagy méretű, parkosított, vágányokkal átszőtt kert is tartozik, ezt is beépítenék.) A befektető tagadja azt is, hogy a földalatti végállomásának környékén 150 fát vágnának ki, mint mondják, nincs is annyi fa a környező utcákban.
– Csak 56 fát vágunk ki, de az is jót fog tenni szegényeknek – utalt Havas József, a Raiffeisen Ingatlan mérnöke arra, hogy több fa már állítólag beteg vagy sérült.
Az internetes fórumokon terjedő hírekre Havas úgy reagált: nem 43 ezer, csak valamivel több mint 14 ezer négyzetméter területet kívánnak beépíteni, és 55 helyett 26,5 méter magas lesz az új épületegyüttes. A Raiffeisen Ingatlan a projekt közérdeket szolgáló elemeivel érvelt a beruházás mellett. Ezek közé tartozik a Budapesti Közlekedési Zrt. új végállomásközpontja, az M3-as kivezető szakaszának kiszélesítése, kerékpárút építése és a közvetlen kapcsolat létesítése a földalatti vasút, valamint az új, földfelszín alatt kialakítandó 400 férőhelyes P+R parkoló között. (Érdekesség, hogy meghosszabbítják a földalatti alagútját is, egy esetleges későbbi továbbépítésre gondolva.) Mindezekre 2,7 milliárd forintot szán a Raiffeisen Ingatlan.
A civilek féltik a megszűnő zöld területeket, szerintük a jelenlegi hetvenről húsz százalékra csökkenne annak nagysága. Véleményük szerint a zuglói Herminamező százéves villákkal tagolt területét nem lehet nem zöldövezetként jellemezni, ekképp a helyszín teljesen alkalmatlan ekkora méretű komplexum építésére.
Felháborítónak tartják, hogy a beruházó figyelmen kívül hagyta azt az egyáltalán nem elhanyagolható körülményt, miszerint a Lágymányosi híd felől érkező járművek – lehajtó híján – nem tudják a Hungária körútról megközelíteni a leendő üzletközpontot, ezért a forgalom a környező kis utcákba zúdul majd. A közelmúltban rendezett fórumon a megjelent civil szervezetek hangsúlyozták: egy uniós jogszabály szerint csak olyan terveket lehet megvalósítani, amelyek nem rontanak a jelenlegi állapotokon, márpedig szerintük ez a projekt kedvezőtlenül befolyásolja majd a jelenlegi viszonyokat. Szegő János, a Közlekedés Fővárosi Tervező Iroda Kft. mérnöke viszont úgy véli, a lehajtóra nincs is szüksége a projektnek. Kérdés, mit szólnak ehhez a Columbus, a Mexikói és az Amerikai út lakói, ahol a több ezer autó közlekedik majd.
A korábban épült plázák körül tapasztalható ismert jelenségek is a beruházás ellen szólnak, hiszen általános tény: a parkolóhiány miatt állandók a dugók, így viszont nehezen megközelíthetők a bevásárlóhelyek. Az egy helyben toporgó autók növelik a levegőbe jutó kipufogógáz mennyiségét. Ferdinándy István kerületi KDNP-s képviselő szerint az árufeltöltést végző teherautó-forgalom is tovább súlyosbíthatja a könyék egyébként is elviselhetetlen forgalmát.
Vancskó László, a Raiffeisen Ingatlan vezérigazgatója úgy nyilatkozott: a projekt előtt ezer embert kérdeztek meg a környéken, mit látnának a legszívesebben a végállomás mellett. A kapott adatokat felhasználva kezdtek hozzá a tervek megrajzolásához, ezért nem érti a civilek aggodalmát. Akik viszont állítják: nem találkoztak a cég kérdezőbiztosaival.
A terv legsarkalatosabb pontja a parkolás, hiszen az máshol is bebizonyosodott: a helyet kereső autók óriási dugókat képesek generálni. És mivel az épület méreteihez mérten kevésnek tűnik a parkolóhely, az autósok jobb híján valószínűleg a környező csöndes utcákban keresnek majd parkolási lehetőséget. Mindezt a Herminamező Polgári Köre által készített, a projekt viszszásságait számba vevő tízoldalas hibalista is hangsúlyozza. A civil szervezet szerint is sokkal több parkolóhelyet kellene kialakítania a Raiffeisennek. A jelenlegi tervek csak 650 fizetős hellyel számolnak. Óvári Judit, a kerület főépítésze ezzel kapcsolatban úgy nyilatkozott: más kerületek is megadták a felezés lehetőségét a beruházóknak, ám Weinek Leonárd szabad demokrata polgármester szerint a zuglói testület ezt valószínűleg nem fogja megszavazni.
Hőnigh Antal, a zuglói vagyongazdálkodási, településfejlesztési és környezetvédelmi bizottság elnöke ehhez hozzátette: öt éve ingyen odaadták a fővárosnak a néhány száz méterrel arrébb található felüljáró alatti területet, hogy ott ingyenes parkolóhelyeket alakítsanak ki, ám a Demszky Gábor vezette önkormányzat azóta sem tett egy kapavágást sem. Gyarmati Zoltántól, a Parking Kft. ügyvezető igazgatójától megtudtuk: a P+R parkolóhelyeket csak a tömegközlekedéssel utazók használhatják majd, térítés ellenében. Kérdés, a fizetős parkoló ösztönzi-e majd az autósokat arra, hogy tömegközlekedésre váltsanak. Az igazgató erre azt felelte: a társaság előbb-utóbb az egész városban fizetőssé teszi a P+R helyeket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.