Nem tartotta a játékfilmes kategóriába valónak az Életek éneke, a Másik bolygó és az 56 villanás című filmeket az előzsűri. Ezért a szemletanács új kategóriát hozott létre számukra kreatív dokumentumfilm néven. A műveket végül a dokumentumfilmes zsűri értékelte.
„A szemletanács felruházta a dokumentumfilmes zsűrit azzal a joggal, amennyiben talál a versenyben induló dokumentumfilmek között olyan alkotást, amelyikről úgy érzi, hogy inkább ebbe az új kategóriába sorolná, megteheti. Így fordult elő, hogy a dokumentumfilm zsűrije Forgács Péter filmjét átemelte a szemletanács által alapított kreatív dokumentumfilm kategóriába” – áll Herendi Gábor reagálásában.
– A dokumentumfilmes zsűri tanácskozásán elhangzottak és a döntés is egészen a díjátadóig titkos volt, ezért nem tudhatta senki, hogy Forgács Péter filmjét átsorolták a kreatív dokumentumfilm kategóriába – állította továbbá a szemle fő szervezője.
Mint mondta, az idén az idő rövidsége miatt nem hoztak létre külön zsűrit az új kategória filmjeinek elbírálására, terveik szerint azonban jövőre már külön testület értékelné az új kategória filmjeit.
Bereczki Csaba rendező lapunk megkeresésére közölte, hogy felháborító, gyáva hazugságnak tartja Herendi Gábor átlátszó magyarázkodását. – Ez az eset egészen a decemberi előzsűrizéstől Herendi reagálásáig végképp lerántja a leplet mindazokról, akik a filmes alkotókat semmibe veszik, mutyiznak, felelőtlen döntéseket hoznak – tette hozzá.
Megjegyezte továbbá, hogy a filmje által képviselt műfajnak szerte a világon évtizedek óta van saját neve és létjogosultsága. Úgy nevezik: dokumentum-játékfilm. Bereczkit nem az bántja alkotótársaival együtt, hogy Forgács Péter kapta a díjat, hanem az, hogy a filmszemletanács a játékszabályokat, amelyekben megegyeztek, menet közben módosította. A tiltakozók azt is elvárhatónak tartották volna, hogy Forgács Péter ne hagyja szó nélkül a történteket.
Fix 3 százalékos hitel: az Otthon Start a hitel- és az ingatlanpiacot is élénkíti
