Sztrájk: bizonytalan időre felfüggesztve

A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete tegnap délben felfüggesztette a hajnali három órakor kezdett sztrájkot, amit a tárgyalásoktól függően bármikor kész újrakezdeni. Sikertelen egyeztetés esetén hétfőn folytatódik a munkabeszüntetés, de meglehet, erre akár ma vagy holnap sor kerül. Bár a MÁV és a szakszervezet szokás szerint más-más adatokat közölt a sztrájk támogatottságáról, tény, hogy az akció ideje alatt megbénult a vasúti közlekedés.

Bákonyi Ádám
2008. 02. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tízszázalékos béremelést a vasúttól kiszervezett leányvállalatok dolgozóinak, valamint két és fél havi bért a MÁV Cargo eladásából származó bevételből – továbbra is ezt követeli a Kóka Jánossal 2005-ben kötött, szóbeli megállapodás alapján a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ). A VDSZSZ ugyanakkor tegnap délben – az első közlés szerint hétfőig – felfüggesztette a hajnali háromkor kezdett sztrájkot. A döntést azzal indokolták, hogy az emberek hazajuthassanak a hét végére. Napközben újabb fordulat következett, mivel a szakszervezet bejelentette, hogy sikertelen egyeztetés esetén „legkésőbb” hétfőn folytatják a munkabeszüntetést, azaz akár ma vagy holnap is leállhat a vasút, ha a tárgyalások nem vezetnek eredményre. Erre minden esély megvan, mivel a sztrájkot követő egyeztetésen jottányit sem közeledtek az álláspontok, maga a VDSZSZ is úgy értékelte a helyzetet, hogy a konfliktust nem lehet egy-két nap alatt rendezni. A tízszázalékos béremelésnek 4-5 milliárd forintos költsége lenne, a két és fél havi munkabér értékéről vita van: a MÁV szerint 50, a VDSZSZ szerint 20-22 milliárd forint lenne a költség.
– Hétfőn bármire lehet számítani – jelezte Gaskó István. A VDSZSZ elnöke szerint megtörténhet, hogy a sztrájkot néhány órával elkezdése után hosszabb-rövidebb időre ismét felfüggesztik, majd akár még aznap újrakezdik. – Ezt a nyugati demokráciákban évtizedek óta gyakorolt sztrájktechnikát alkalmazzuk, hogy a vasutasok ne nagyon fáradjanak ki – mondta az elnök.
*
A tegnapi kilencórás sztrájk támogatottságáról szokás szerint eltérő adatokat közölt a MÁV és az érdekképviselet. Az előbbi szerint a reggeli műszakváltás után 80 százaléknyian vették fel a munkát, míg a VDSZSZ úgy tájékoztatott: az egyes szakmákban 50–90 százalékos, átlagosan 75 százalékos volt a sztrájk támogatottsága. Tény: az akció alatt országszerte megbénult a vasúti közlekedés, 1557 vonatból csak 325 közlekedett. A vonatok vidéken is csak lokálisan jártak, Hajdú-Bihar és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében pedig egyáltalán nem. Nem volt vonatközlekedés Hatvan, Sátoraljaújhely, Miskolc, Szerencs térségében sem, de az ország keleti részén a nagyobb pályaudvarok mindegyikén sztrájkoltak, az észak-balatoni vonalon ugyancsak nem közlekedtek a vonatok.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.