Tízszázalékos béremelést a vasúttól kiszervezett leányvállalatok dolgozóinak, valamint két és fél havi bért a MÁV Cargo eladásából származó bevételből – továbbra is ezt követeli a Kóka Jánossal 2005-ben kötött, szóbeli megállapodás alapján a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ). A VDSZSZ ugyanakkor tegnap délben – az első közlés szerint hétfőig – felfüggesztette a hajnali háromkor kezdett sztrájkot. A döntést azzal indokolták, hogy az emberek hazajuthassanak a hét végére. Napközben újabb fordulat következett, mivel a szakszervezet bejelentette, hogy sikertelen egyeztetés esetén „legkésőbb” hétfőn folytatják a munkabeszüntetést, azaz akár ma vagy holnap is leállhat a vasút, ha a tárgyalások nem vezetnek eredményre. Erre minden esély megvan, mivel a sztrájkot követő egyeztetésen jottányit sem közeledtek az álláspontok, maga a VDSZSZ is úgy értékelte a helyzetet, hogy a konfliktust nem lehet egy-két nap alatt rendezni. A tízszázalékos béremelésnek 4-5 milliárd forintos költsége lenne, a két és fél havi munkabér értékéről vita van: a MÁV szerint 50, a VDSZSZ szerint 20-22 milliárd forint lenne a költség.
– Hétfőn bármire lehet számítani – jelezte Gaskó István. A VDSZSZ elnöke szerint megtörténhet, hogy a sztrájkot néhány órával elkezdése után hosszabb-rövidebb időre ismét felfüggesztik, majd akár még aznap újrakezdik. – Ezt a nyugati demokráciákban évtizedek óta gyakorolt sztrájktechnikát alkalmazzuk, hogy a vasutasok ne nagyon fáradjanak ki – mondta az elnök.
*
A tegnapi kilencórás sztrájk támogatottságáról szokás szerint eltérő adatokat közölt a MÁV és az érdekképviselet. Az előbbi szerint a reggeli műszakváltás után 80 százaléknyian vették fel a munkát, míg a VDSZSZ úgy tájékoztatott: az egyes szakmákban 50–90 százalékos, átlagosan 75 százalékos volt a sztrájk támogatottsága. Tény: az akció alatt országszerte megbénult a vasúti közlekedés, 1557 vonatból csak 325 közlekedett. A vonatok vidéken is csak lokálisan jártak, Hajdú-Bihar és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében pedig egyáltalán nem. Nem volt vonatközlekedés Hatvan, Sátoraljaújhely, Miskolc, Szerencs térségében sem, de az ország keleti részén a nagyobb pályaudvarok mindegyikén sztrájkoltak, az észak-balatoni vonalon ugyancsak nem közlekedtek a vonatok.
Menczer to Magyar: You're Pushing Zelensky's Propaganda—Aren’t You Ashamed?
