Útszéli viccelődéssel a bliccelők ellen?

Viccesnek szánt, de valódi érzékenységeket sértő feliratokat is bevet a MÁV-Start Zrt., hogy elriassza a jegyárbevételét harmadoló, évente hatmilliárd forintnyi kárt okozó bliccelőket. A cégnél tagadják, hogy kiszerveznék a jegyvizsgálást.

2008. 02. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Meghökkentő feliratokkal kívánja sokkolni a jegy nélkül utazókat a magyar személyszállító vasúttársaság. Az elővárosi forgalomban alkalmazott peronzár bejáratára azt írják ki, hogy „Bliccelők bejárata – zárva”, a vasúti kocsik ülőhelyei fölé pedig azt: „Fizető utasnak fenntartva.” Ha túltesszük magunkat a nyelvi bökkenőkön, tartalmi fenntartásaink is lehetnek a tacepaókkal szemben. Lapunk is beszámolt róla, hogy a peronzár bejáratánál időnként érthetetlen szigort, máskor lazaságot tapasztalnak az utasok. Valószínű, hogy a tömeggel sodródó bliccelő el sem olvassa a kocsmai szellemességű feliratot. Komolyabb gondot okozhatnak az ülőhelyek feliratai. Azok az időskorúak, akik a törvény értelmében nem fizetnek a menetjegyért, úgy érezhetik, hogy nem jogosultak az ülőhely használatára. Ez az útszéli szellemeskedés akár diszkriminatívnak is minősülhet.
A fenti eszközök valószínűleg nem sokkal járulnak majd hozzá a MÁV-Start évente hatmilliárd forintos, a bliccelők nem fizetéséből származó kárának mérsékléséhez. Jenei Dénes divízióvezető elmondta, hogy egy felmérés megállapítja: az elővárosi forgalomban akár az utasok harmada is elmulasztja a jegy megvételét. Lapunk értesülései szerint a bliccelők magas arányát csak növelte, hogy a közelmúltban a jegyvizsgálók számát csökkentette a MÁV-Start. Míg korábban egy szerelvényen két jegyvizsgáló dolgozott, addig ma az egyetlen jegyvizsgálónak esélye sincs, hogy minden utassal találkozzék. Kérdésünkre, hogy nem volt-e hiba a jegyvizsgálók számának csökkentése, a divízióvezető elismerte, erősítésre van szükség, de nem kalauzból lesz több, hanem a jegyvizsgálókat és az utasokat egyaránt vizsgáló ellenőröket küldenek a szerelvényekre. Kérdésünkre, hogy ők a MÁV-Start alkalmazottai lesznek-e, vagy külső cégeket alkalmaznak, Jenei azt mondta, hogy utóbbiról most hallott először. Lapunk úgy értesült, hogy ilyen előterjesztés korábban már készült a cégnél.
Az utasok fizetési hajlandóságát a vasúttársaság új konstrukciójú, 30 napos érvényességű bérlet bevezetésével is serkenteni kívánja. Az új bérlettípus nagyobb mozgásteret ad az utasoknak, hiszen maguk dönthetik el, mikortól kívánják igénybe venni 30 napra szóló bérletüket. Az új konstrukciót két ütemben vezetik be. Február 1. és 29. között csak dolgozói bérletet árulnak, a munkáltató költségtérítésre nem kötelezhető. Ebben az időszakban a bérlet 25 százalékos kedvezménnyel vásárolható meg a gépesített pénztárakban. Második ütemben – kedvező fogadtatás esetén – március 1-jétől a bérlet hatósági áras bevezetése is megtörténik, így a munkáltató költségtérítése lehetővé válik, s a tanulók harmincnapos bérlete is a gépesített pénztárakba kerül.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.