Hétköznapi jelenség idehaza a korrupció

Bodacz Péter
2008. 03. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarországon a harmadik leggyakoribb gazdasági bűnözési forma a korrupció és a megvesztegetés, ami a tavalyi évben összesen 1,4 milliárd forintos veszteséget okozott a hazai cégeknek – közölte saját felmérésére hivatkozva a Pricewaterhouse Coopers (PwC). A pénzügyi tanácsadó cég globális gazdasági bűnözést feltérképező tanulmánya szerint hazánkban a válaszadók 29 százaléka állította: az elmúlt két év során előfordult, hogy kenőpénzt kértek tőlük, s 44 százalékuk szerint elképzelhető, hogy azért estek el üzleti lehetőségektől, mert a konkurens cég megvesztegetéssel élt. Az eredmények azt mutatják, hogy bár a magyar cégek tisztában vannak a korrupció veszélyével, mégsem veszik azt elég komolyan és csupán látszatintézkedéseket hoznak.
A tavaly 70 országban 390 cégvezető megkérdezésével végzett kutatás alkalmával a válaszadók 63 százaléka tapasztalt korrupciós tevékenységet vállalatánál, 45 százaléka mondta, hogy a korrupció veszélye miatt nem lépett be egy piacra vagy nem élt az adott üzleti lehetőséggel, 34 százaléka szerint cége korrupt hivatalnokok miatt vesztett el üzleti lehetőségeket. A korrupció révén a cégek nem csupán anyagi kárt szenvednek el, hanem sok esetben a cég hírneve is sérül. A válaszadók több mint fele véli úgy, hogy számára sokkal nagyobb probléma, ha veszélybe kerül a cég reputációja. Ilyenkor csökkenhet a vezetők és a dolgozók lojalitása, a fogyasztók és az üzleti partnerek is eltávolodnak a cégtől.
– Egy korrupcióellenes cselekvési program megléte biztonságot jelenthet a vállalkozások életében – mutat rá a kutatás. A PwC szerint a vállalkozások többsége már rendelkezik valamilyen tervvel a korrupció elleni harccal kapcsolatban, ezt nyilatkozta a mostani felmérésben részt vevő cégek vezetőinek 80 százaléka, ám Magyarországon ez az arány mindössze 26 százalékos. A vezetés ettől függetlenül az esetek többségében sebezhetőnek érzi magát a korrupcióval szemben, főleg az olyan fejlődő piacokon, mint Kína, India, Oroszország és Dél-Amerika. A felmérés hangsúlyozza: égetően szükséges a korrupcióellenes program meglétének és részleteinek népszerűsítése a vállalatokon belül, hogy a munkatársak tisztában legyenek vele, és tudják azt is, hogy milyen szankciói lehetnek annak, ha áthágják a szabályokat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.