Mégis a vasúti vezetés felelős?

Cáfolja egy belső MÁV-vizsgálat eredménye a lapunknak nyilatkozó Heinczinger István állításait. A vezérigazgató szerint a vezető forgalomirányítók voltak okolhatók a januári menetrendi káoszért, míg a vizsgálati anyag szerint a MÁV Zrt. menedzsmentjét is felelősség terheli. Az elbocsátott vasúti tisztek bírósághoz fordultak.

2008. 03. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nyomoznak a Geuronet ügyében. Vizsgálatot indított a MÁV Cargo Árufuvarozási Zrt. eladása körül „sikerdíjért” bábáskodó Geuronet Bt. ügyében az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium alá tartozó Központi Igazságügyi Hivatal (KIH) – ismerte el lapunk kérdésére tegnap Szabó Lajos, a hivatal főigazgató-helyettese. Szabó elmondta: a napokban kirobbant 1,9 milliárd forintos lobbiszerződés ügyében nyomozást rendeltek el, s iratokat kértek be a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumtól, a MÁV Zrt.-től és a Geuronet Bt.-től. A vizsgálatot azért indította a KIH, mert regisztrációs jegyzékükben nem szerepel lobbistaként a betéti társaság, sem annak beltagja, Gulya Viktória, sem a privatizációs ügylet bonyolítása körül „koordináló” Gulya András, holott a 2006. szeptember elsejétől érvényes lobbitörvény erre vonatkozóan kötelezettséget ír elő. Mint a főigazgató-helyettes fogalmazott: jelenleg egy olyan hatósági vizsgálatot folytatnak, amelynek keretében eldönthető, hogy illegális lobbitevékenyéget folytatott-e a Geuronet a vásárló Rail Cargo Austria számára. Ha a gyanú beigazolódik, a társaságot akár tízmillió forintos bírsággal is sújthatják. (Sz. A.)


Megtalálták és elbocsátották a januári menetrendi káoszért felelős vasutasokat – jelentette ki lapunk hasábjain Heinczinger István. A vezérigazgató szerint szakmai hiba történt, amikor a hóesés miatt szombati menetrendet vezettek be január 2-ra, ahelyett, hogy személyzetet rendeltek volna be a váltók takarítására. A felelősök személyét a belső előírások és utasítások alapján megállapították, a két magas rangú forgalomirányítási tisztet elbocsátották állásából. Heinczinger szerint a menedzsment sem a MÁV Zrt.-nél, sem a MÁV-Startnál nem volt felelőssé tehető.
– Ezzel szemben a vasúttársaság saját belső vizsgálata is megállapította a MÁV Zrt. menedzsmentjének felelősségét – mondta lapunk kérdésére Antal Dániel, a Magyar Vasúti Hivatal (MVH) elnöke. Az MVH, amely ugyancsak folytat vizsgálatot a felelősség megállapítására, úgy találta, hogy a január 2-i forgalmi káosznak – a MÁV belső vizsgálati anyaga szerint is – részben a MÁV-anyavállalat menedzsmentje, nem pedig a forgalomirányító tisztek voltak az okozói. A menedzsment felelőssége abban állapítható meg, hogy a vezetők elmulasztották szabályozni azokat a felelősségi viszonyokat, amelyek egy haváriahelyzetben pontosan körülírnák, kinek mi a feladata. Antal Dániel jelezte, hogy tudomása szerint az elbocsátott főtisztek bírósághoz fordultak a MÁV határozata ellen.
A MÁV-Start új vezérigazgatójának kinevezésével kapcsolatban az MVH vezetője szerint hatóságának az a feladata, hogy megbizonyosodjék arról: a vizsgált vasúti társaság irányító szerve folyamatosan képes a társaság veszélyes üzeme és gazdálkodása felett megbízható ellenőrzést és irányítást biztosítani. Ezért személyi vagy hatásköri változások hatálybalépése előtt a cégnek a változáshoz a hatóság engedélyét kell kérnie. A hatósági vizsgálat törvényi határideje 60 nap. A MÁV-Start vezérigazgatójának kinevezése előtt nem kapott hozzájárulást a működési engedély módosítására a tulajdonos MÁV, ezért a vasúthatóság akár vissza is vonhatja a személyszállító cég engedélyét. – Addig nem módosítjuk a MÁV-Start működési engedélyét, amíg meg nem győződünk arról, hogy a társaság alkalmas arra, hogy utasokat szállítson és közpénzeket kezeljen – jelentette ki Antal Dániel.
Emlékezetes, hogy a január eleji menetrendi káosz másnapján Kákosy Csaba közlekedési miniszter – szakmai szervezetek és az ellenzék felszólítását követően – kezdeményezte a MÁV-Start Zrt. igazgatóságának és felügyelőbizottságának felmentését. Ezzel párhuzamosan belső vizsgálat indult a MÁV-nál a felelősök megnevezése érdekében. A vizsgálat eredményeként tíz munkavállalóval szemben indult januárban a kollektív szerződés alapján hátrányos jogkövetkezmény kiszabására irányuló eljárás. Január végén a miniszter bemutatta a sajtónak az új vezérigazgatót, valamint a megújult felügyelőtestületek tagjait.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.