Megtiltanák a kamionok előzését

Egy független közlekedési szakértő és egy győri civil szervezet megtiltaná, hogy kamionok egymást előzzék az autópályákon, mert a lassú manőverek balesetveszélyesek lehetnek. A közúti fuvarozók egyesülete és a Magyar Autóklub szakértője is indokolatlannak tartja a totális tilalmat.

Berta Hajnal
2008. 03. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Országos Balesetmegelőzési Bizottsághoz nyújtja be javaslatát Kulcsár Béla független közlekedési szakértő, aki úgy véli, a balesetveszély miatt meg kell tiltani, hogy a 7,5 tonnánál nehezebb kamionok egymást előzzék az autópályákon. Egyes sofőrök ugyanis egy-két kilométerrel feljebb állítják a járművekbe épített sebességkorlátozó szerkezetet, és ezzel a kis különbséggel vágnak bele az előzésbe. Egy ilyen manőver pedig akár három kilométeren át, 2-3 percig is eltarthat, hosszú autósor torlódhat fel mögöttük. Ugyanezt a tilalmat szeretné elérni egy győri civil szervezet is, tagjai a térség országgyűlési képviselőjéhez fordultak. Az ötlet azután fogalmazódott meg, hogy a múlt héten hárman haltak meg egy szabálytalanul előző román kamion miatt az M1-esen, Győrnél.
Míg a vezetési, pihenési időt, illetve a sebességet is rögzítő tachográf manipulálására nincs mód, a sebességhatároló szerkezetet át lehet állítani, ami nem szabályos, de olykor élnek vele a sofőrök – mondta Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkárhelyettese. Elfogadhatatlannak tartják, hogy általános előzési tilalommal sújtsák a kamionosokat. Karmos szerint ez biztosan nem segítene az alapvető gondon, vagyis a hazai sztrádák túlterheltségén. Tiltások, bírságok, dugódíjak, adóemelés helyett átgondolt logisztikai, fejlesztési elképzeléseket hiányol. Karmos azt azonban elismeri, hogy ha egy kamion nem tudja elérni a biztonságos előzéshez szükséges minimális, mondjuk 10-20 kilométeres sebességkülönbséget és úgy kezd a manőverbe, akkor már indokolt lehet a büntetés. Hangsúlyozta, hogy az autópályák szélső sávjában akár 60-70 kilométeres sebességgel is haladhatnak személykocsik és teherautók, ezeket egyszerűen muszáj megelőzni az akár ennél kétszer gyorsabb haladásra képes kamionokkal, mert a követés ugyanúgy torlódást okozhat, mint a lassú előzés.
Hasonló véleményen van Mészáros Ferenc, a Magyar Autóklub közlekedésbiztonsági üzletágának igazgatója is, mert az indokolatlan tétovázás miatt egy idő után akár az összes sáv forgalma lelassulhat. A szakértő kifejtette: a teljes törvényi tiltás helyett azokat kell kiszűrni, akik valóban szabálytalanul, minimális sebességelőnnyel előznek. Álljon ott egy rendőr, körözzön egy helikopter, szedje ki a sorból és büntesse meg az ilyen sofőrt, ahogy ezt több nyugat-európai országban is teszik – fűzte hozzá Mészáros.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.