Az Országos Balesetmegelőzési Bizottsághoz nyújtja be javaslatát Kulcsár Béla független közlekedési szakértő, aki úgy véli, a balesetveszély miatt meg kell tiltani, hogy a 7,5 tonnánál nehezebb kamionok egymást előzzék az autópályákon. Egyes sofőrök ugyanis egy-két kilométerrel feljebb állítják a járművekbe épített sebességkorlátozó szerkezetet, és ezzel a kis különbséggel vágnak bele az előzésbe. Egy ilyen manőver pedig akár három kilométeren át, 2-3 percig is eltarthat, hosszú autósor torlódhat fel mögöttük. Ugyanezt a tilalmat szeretné elérni egy győri civil szervezet is, tagjai a térség országgyűlési képviselőjéhez fordultak. Az ötlet azután fogalmazódott meg, hogy a múlt héten hárman haltak meg egy szabálytalanul előző román kamion miatt az M1-esen, Győrnél.
Míg a vezetési, pihenési időt, illetve a sebességet is rögzítő tachográf manipulálására nincs mód, a sebességhatároló szerkezetet át lehet állítani, ami nem szabályos, de olykor élnek vele a sofőrök – mondta Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkárhelyettese. Elfogadhatatlannak tartják, hogy általános előzési tilalommal sújtsák a kamionosokat. Karmos szerint ez biztosan nem segítene az alapvető gondon, vagyis a hazai sztrádák túlterheltségén. Tiltások, bírságok, dugódíjak, adóemelés helyett átgondolt logisztikai, fejlesztési elképzeléseket hiányol. Karmos azt azonban elismeri, hogy ha egy kamion nem tudja elérni a biztonságos előzéshez szükséges minimális, mondjuk 10-20 kilométeres sebességkülönbséget és úgy kezd a manőverbe, akkor már indokolt lehet a büntetés. Hangsúlyozta, hogy az autópályák szélső sávjában akár 60-70 kilométeres sebességgel is haladhatnak személykocsik és teherautók, ezeket egyszerűen muszáj megelőzni az akár ennél kétszer gyorsabb haladásra képes kamionokkal, mert a követés ugyanúgy torlódást okozhat, mint a lassú előzés.
Hasonló véleményen van Mészáros Ferenc, a Magyar Autóklub közlekedésbiztonsági üzletágának igazgatója is, mert az indokolatlan tétovázás miatt egy idő után akár az összes sáv forgalma lelassulhat. A szakértő kifejtette: a teljes törvényi tiltás helyett azokat kell kiszűrni, akik valóban szabálytalanul, minimális sebességelőnnyel előznek. Álljon ott egy rendőr, körözzön egy helikopter, szedje ki a sorból és büntesse meg az ilyen sofőrt, ahogy ezt több nyugat-európai országban is teszik – fűzte hozzá Mészáros.
Felismertem a sztárokat, ettől Vitray iszonyat ideges lett
