Minisztériumi beismerés

A gazdasági minisztérium korábbi államtitkára, Garamhegyi Ábel elismerte, hogy a MÁV Cargo-privatizáció kezdetén fogadta a Rail Cargo Austria képviselőit, és tárgyalt velük. Szakértők szerint a MÁV Cargo-üzlet még korántsem lefutott ügy, mind a két állam versenyhivatala vizsgálja a tranzakciót, amely akár az Európai Bizottság elé is kerülhet.

2008. 03. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elismerte lapunk kérdésére Garamhegyi Ábel, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) szakállamtitkára (az elmúlt évben a tárca államtitkára volt), hogy tavaly az év első felében hivatalában fogadta a Rail Cargo Austria (RCA) vezetőit, és tárgyalt velük a MÁV Cargo (MC) küszöbönálló privatizációjáról. Erről a szakállamtitkár munkatársa tájékoztatta lapunkat. A fenti információ annak fényében érdekes, hogy – miként lapunk korábban beszámolt róla – osztrák források szerint Garamhegyi Ábel fontos szerepet töltött be az MC privatizációjának lebonyolításában és az osztrák állami vasúttársaság, az ÖBB vasúti szállító leányvállalatának, az RCA-nak sikeres szereplésében.
A GKM munkatársának tájékoztatása szerint Garamhegyi az MC-privatizáció első, tapogatózó szakaszának kezdetén fogadta bemutatkozó, úgymond udvariassági látogatáson az RCA vezetőinek tárgyalócsoportját. Ezen a találkozón a kapcsolatfelvételen túl a magyar kormánytiszviselő tájékoztatta az érdeklődő cégvezetőket a magyar fél elképzeléseiről, várakozásairól a magánosítási folyamattal kapcsolatban. – Garamhegyi az oszták pályázó mellett még néhány induló cég képviselőivel is találkozott – mondta a minisztériumi munkatárs.
Az MC privatizációs folyamata még nem ért véget, és nem csak a kibontakozó nemzetközi botrány fenyegeti. Emlékezetes, hogy a Format osztrák hetilap szerint lobbizással bíztak meg egy kis, ismeretlen magyar céget, a Geuronet Bt.-t, amely 1,9 milliárd sikerdíj várományosa, de amelyről sem a MÁV-nál, sem a GKM-nél nem tudnak, és nem is rendelkezik regisztrációval a magyar lobbiszövetségnél. Osztrák gyanú szerint magyar pártoknak juttatta volna a sikerdíj egy részét. Emellett az is kiderült, hogy mind az osztrák, mind a magyar versenyhivatal vizsgálja a kontraktust. Lapunk kérdésére Heinczinger István, a MÁV vezérigazgatója azt mondta, az aláírt szerződést semmi nem veszélyezteti, a versenyhivatali eljárások pedig igen ritkán végződnek eltiltással. Valószínűbb, vélte a vezérigazgató, hogy ha talál is a versenyhatóság kifogásolnivalót a magánosításban, az részterületeket érint. A Gazdasági Versenyhivatal szóvivője a Népszavának megerősítette, hogy a hivatal foglalkozik az MC-privatizációval, de mint mondta, érdemben még nem tudták vizsgálni az adásvételt, mert a benyújtott kérelem részletes hiánypótlására van szükség. Az is lehet, értesült a napilap, hogy a végső szót nem is a versenyhatóságok mondják ki, mert az ügylet felkeltette az Európai Bizottság figyelmét is, és a testület akár magához is vonhatja a döntést.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.