Alkotmánybíróság (AB) dönthet a Ferihegyi repülőtér 2-es kifutópályájának használatáról, a XVII. kerület ugyanis megelégelte a városrész felett elhaladó repülőgépek hatalmas környezet- és zajszennyezését. Mint azt Riz Levente, a XVII. kerület polgármestere érdeklődésünkre közölte, egy több évtizedre visszatekintő jogsértés következményeit szenvedi az egykor csendes Rákoshegy mintegy tízezer lakója, az ország fő légikikötőjének 26 éve átadott 2-es kifutópályája ugyanis a korabeli törvényeket is áthágva épült meg: az akkor hatályos szabályozás szerint legalább öt kilométerre kellene lennie a legközelebbi lakott településnek, ám esetükben mindössze másfél kilométer a távolság. – A nyolcvanas években sikerült elérnie a kerületnek, hogy a kifutópályának csak a másik végét lehessen használni. A tiltást 1997-ben oldották fel, majd 2004-ben a Gyurcsány-kormány engedélyt adott a Rákoshegy felőli pályahasználatra. – A gépek 100–200 méterrel a házak felett repkednek – vázolta a városrész helyzetét a XVII. kerület fideszes polgármestere. Azt várják az AB-tól, hogy semmisítse meg az 1997-es, illetve a 2004-es döntést. Mivel azonban az eljárás 1-2 évet is igénybe vehet, felterjesztési joggal élnek a kormányzat felé is, hogy mihamarabb módosítsák a vonatkozó kormányrendeleteket. Kérdésünkre, hogy a kerület miért nem törekszik valamilyen peren kívüli megoldásra, Riz közölte: a repülőtér és a környező kerületek között folyamatos egyeztetés van, ám a „zajkonferenciák” mindeddig eredménytelennek bizonyultak, ezt unták most meg.
A kerület keresetével egy időben egy magánszemély, Deák István birtokvédelmi pert indít a Budapest Airport (BA) mint üzemeltető ellen a repülőgépek által okozott károk miatt. A rákoshegyi lakos – a távirati iroda tájékoztatása szerint – lényegében ugyanazt kifogásolja, mint a kerület. Mint közölte, létezik ugyan egy – a hatóságok által 2004 végén kijelölt – Rákoshegyet elkerülő légifolyosó, ám ezt a legtöbb gép nem használja. A pert az önkormányzat finanszírozza.
Szollár Domokost, a BA kommunikációs vezetőjét lapzártáig nem sikerült elérnünk, korábban azonban közleményben reagált a XVII. kerület lépésére. A ferihegyi álláspont szerint a 2-es kifutópálya használatának további korlátozása elképzelhetetlen, mivel annak mindkét végére szükség van ahhoz, hogy a légikikötő maximálisan eleget tegyen a repülésbiztonság követelményeinek. – 2006-ban zajvédelmi munkaprogramot hirdettünk, majd ajánlásokat fogalmaztunk meg a szaktárca felé. A javaslatok együttesen jelentősen javítanának a repülési zajártalmaknak kitett települések életén, új szabályok lépnének életbe az éjszakai repülésben és új, a zajterhelést csökkentő beruházások indulhatnának el – közölte Szollár, hozzátéve: a BA tavaly 100 millió forint értékben önkéntes zajszigetelési programot indított, amelynek keretében megkezdi a leginkább érintettnek minősülő ingatlanok zajszigetelését.
Különös vitapartnerrel nézett farkasszemet Takács Péter Magyar Péter embere helyett
