Per a repülőtér ellen

Borzalmas zaj, légörvények, szennyezett levegő – a Ferihegyi repülőtér kifutópályájának hatalmas forgalmát megelégelte Rákosmente önkormányzata, ezért az Alkotmánybírósághoz fordul. A Budapest Airport közölte: nélkülözhetetlen a kerülethez közel eső pályaszakasz.

Bodacz Péter
2008. 03. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Alkotmánybíróság (AB) dönthet a Ferihegyi repülőtér 2-es kifutópályájának használatáról, a XVII. kerület ugyanis megelégelte a városrész felett elhaladó repülőgépek hatalmas környezet- és zajszennyezését. Mint azt Riz Levente, a XVII. kerület polgármestere érdeklődésünkre közölte, egy több évtizedre visszatekintő jogsértés következményeit szenvedi az egykor csendes Rákoshegy mintegy tízezer lakója, az ország fő légikikötőjének 26 éve átadott 2-es kifutópályája ugyanis a korabeli törvényeket is áthágva épült meg: az akkor hatályos szabályozás szerint legalább öt kilométerre kellene lennie a legközelebbi lakott településnek, ám esetükben mindössze másfél kilométer a távolság. – A nyolcvanas években sikerült elérnie a kerületnek, hogy a kifutópályának csak a másik végét lehessen használni. A tiltást 1997-ben oldották fel, majd 2004-ben a Gyurcsány-kormány engedélyt adott a Rákoshegy felőli pályahasználatra. – A gépek 100–200 méterrel a házak felett repkednek – vázolta a városrész helyzetét a XVII. kerület fideszes polgármestere. Azt várják az AB-tól, hogy semmisítse meg az 1997-es, illetve a 2004-es döntést. Mivel azonban az eljárás 1-2 évet is igénybe vehet, felterjesztési joggal élnek a kormányzat felé is, hogy mihamarabb módosítsák a vonatkozó kormányrendeleteket. Kérdésünkre, hogy a kerület miért nem törekszik valamilyen peren kívüli megoldásra, Riz közölte: a repülőtér és a környező kerületek között folyamatos egyeztetés van, ám a „zajkonferenciák” mindeddig eredménytelennek bizonyultak, ezt unták most meg.
A kerület keresetével egy időben egy magánszemély, Deák István birtokvédelmi pert indít a Budapest Airport (BA) mint üzemeltető ellen a repülőgépek által okozott károk miatt. A rákoshegyi lakos – a távirati iroda tájékoztatása szerint – lényegében ugyanazt kifogásolja, mint a kerület. Mint közölte, létezik ugyan egy – a hatóságok által 2004 végén kijelölt – Rákoshegyet elkerülő légifolyosó, ám ezt a legtöbb gép nem használja. A pert az önkormányzat finanszírozza.
Szollár Domokost, a BA kommunikációs vezetőjét lapzártáig nem sikerült elérnünk, korábban azonban közleményben reagált a XVII. kerület lépésére. A ferihegyi álláspont szerint a 2-es kifutópálya használatának további korlátozása elképzelhetetlen, mivel annak mindkét végére szükség van ahhoz, hogy a légikikötő maximálisan eleget tegyen a repülésbiztonság követelményeinek. – 2006-ban zajvédelmi munkaprogramot hirdettünk, majd ajánlásokat fogalmaztunk meg a szaktárca felé. A javaslatok együttesen jelentősen javítanának a repülési zajártalmaknak kitett települések életén, új szabályok lépnének életbe az éjszakai repülésben és új, a zajterhelést csökkentő beruházások indulhatnának el – közölte Szollár, hozzátéve: a BA tavaly 100 millió forint értékben önkéntes zajszigetelési programot indított, amelynek keretében megkezdi a leginkább érintettnek minősülő ingatlanok zajszigetelését.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.