Reggel újra felfüggesztették a sztrájkot

Bákonyi Ádám
2008. 03. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A délutáni tárgyalások eredményességének reményében tegnap reggel kilenc órakor felfüggesztette éjfélkor kezdett sztrájkját a VDSZSZ. Abban bíztak, hogy az akció elegendő nyomást gyakorolt a MÁV-ra, amely így feladja a „nincs alku” álláspontot. A várakozás hiábavalónak bizonyult, az egyeztetésen sem a VDSZSZ bérkövetelése, sem az elégséges szolgáltatások ügyében nem történt előrelépés. A következő tárgyalásra holnap kerül sor, a szakszervezet sztrájkbizottsága viszont még ma értékeli a kialakult helyzetet, és dönt a nyomásgyakorlás lehetséges folytatásáról.
A MÁV tegnap kifogásolta: azzal, hogy a tegnapi sztrájkot csak vasárnap délután jelentették be, eleve lehetetlenné tették a közlekedés megszervezését. A MÁV cinikusnak, zavarkeltőnek nevezte az akciót, aminek teljes erkölcsi, jogi és anyagi felelősségét a VDSZSZ-re hárította.
A sztrájk felfüggesztése után elsőként a távolsági intercityvonatokat és a budapesti elővárosi vonatokat helyezték rendes üzembe, majd a távolsági gyors- és személyvonatokat indították el. Napközben már azt közölték, hogy a korábban jelzett este nyolc óra előtt, már a délutáni órákra normalizálódhat a belföldi vasúti közlekedés.
A MÁV adatai szerint a sztrájk alatt a vonatok fele, 160 személyszállító és 151 tehervonat közlekedett, a Keleti pályaudvar kivételével valamennyi budapesti pályaudvar fogadott és indított vonatokat. Akár az utóbbi munkabeszüntetések alatt, most is főleg a keleti országrész vasúti forgalma bénult meg, Észak-Magyarországon például százszázalékos volt a sztrájkban részt vevők létszáma. Ismeretes, a munkabeszüntetést még február 1-jén kezdték a vasutasok, azóta többször felfüggesztették, majd újrakezdték. A VDSZSZ továbbra is két követelésért sztrájkol: a MÁV-tól kiszervezett dolgozóknak a már elfogadott 6,9 százalékos idei béremelésen túl plusz tíz százalékot követelnek, valamint minden nem cargós dolgozónak nettó 250 ezer forintot kérnek a MÁV Cargo árából.

Tájékozatlanok a dolgozók. Az általunk kérdezett vasutas dolgozók nem tudták pontosan, mi történik körülöttük. A fővárosi Déli pályaudvaron sétálgató, beszélgető alkalmazottak szerint „lassan már nincs is MÁV”, annyi a kiszervezés. Kérdésünkre a dolgozók nem tudtak pontos választ adni, szerintük a VDSZSZ miért követel a privatizációs bevételekből a dolgozóknak juttatást, és a kiszervezett kollégák tízszázalékos béremelésével kapcsolatban sem voltak pontos ismereteik. – Nem jönnek ide ki a munkásokhoz, félnek, még a végén kapnának olyan kérdéseket, amikre nem tudnának válaszolni – mondta lapunknak az egyik pályamunkás. (V. T.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.