Válságtünetek a nyomtatott sajtóban?

Lassan egy évtizede jósolják, hogy az internetes lapok elterjedésével a nyomtatott sajtónak bealkonyul, s tény, hogy számos újság eladott példányszáma, még ha lassan is, de folyamatosan csökken. Ám az is igaz, hogy a nyomtatott sajtó reklámbevételei az elmúlt évtizedben jelentősen megnőttek. Ráadásul több európai és amerikai politikai hetilap, valamint napilap nem vesztett a népszerűségéből. Az Inforum informatikai cég sajtóbeszélgetésén informatikai szaklapok főszerkesztői is állították: válságtünetek ugyan vannak, de valójában nincs válságban a nyomtatott sajtó.

Tölgyesi Gábor
2008. 03. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sajtóbeszélgetés-sorozatot indított a tizenegy éve fennálló Inforum az információs társadalmi befogadás témájában. A sajtóbeszélgetéseken az informatika világában jártas újságírók osztják meg minden hónapban nézeteiket a magyarországi információs társadalom fejlődéséről. Az első vitadélutánon a felvetett téma az internet és a nyomtatott sajtó versenye, valamint az informatikai újságírás jövője volt. A sajtóbeszélgetés moderátora, Kenczler Mihály informatikai újságíró már első felvetésével megadta a lehetőséget, hogy ne csak az informatikai szaklapok helyzetéről essék szó, s on-line jövőt sejtetett annak a jelenségnek a magyarázatára, hogy a nyomtatott lapok eladott példányszáma az elmúlt 5-8 évben, ha lassan is, de folyamatosan csökkent.
Meglepő módon több informatikai szaklap főszerkesztője nem osztotta az internetes lapok körében – nem véletlenül – népszerű nézetet, és egyhangúlag, eredményeikre is hivatkozva állították: tünetek ugyan vannak, de valójában nincs válságban a nyomtatott sajtó. A Computerworld főszerkesztője, Csontos Péter közölte, az off-line–on-line versenyben csak a politikai napilapok kerültek hátrányba, mégpedig azért, mert a hírek terén az internetes újságok gyorsabbak, s ráadásul az on-line lapok olvasói leginkább a híreket keresik az internetes oldalakon. Igaz, az internetes lapokon leginkább a bulváros hírek a legolvasottabbak. Az on-line média a főszerkesztő szerint ugyanakkor nem tudja felvenni a versenyt a nyomtatott sajtó hosszabb elemző és olvasmányos cikkeivel. Csontos Péter úgy vélte, a médiapiac ugyan lassan szűkül, a reklámbevételekért keményebb harc folyik, ám a lapkiadók lehetőségeit inkább szélesítette az információs társadalom: a Computerworld fél tucat olyan internetes portált működtet, amely a nyomtatott lap brandjét erősíti. Annak okát, hogy újságja az olvasók, a cégek és a hirdetők körében is népszerű maradt, annak tudja be, hogy meg tudta őrizni a hitelességét. Az IT-Business tulajdonos-főszerkesztője, Sziebig Andrea szerint az informatikai lap olvasói sem hajlandók reggeltől estig az interneten kóvályogni, respektálják a nyomtatott újságot. Mindössze a HVG-Online főszerkesztője, Hirschler Richárd gondolta úgy, hogy a fiatalabb olvasók az internetes lapoknak adnak esélyt, s a hirdetők az olcsóbb lehetőségek miatt az inernetes lapokhoz pártolnak át. Hirschler Richárd állítását azzal támasztotta
alá, hogy a HVG nyomtatott változatának eladott példányszáma valamelyest csökkent.
Igaz, nemrégiben éppen a HVG-ben jelent meg egy nagyobb összeállítás a német Der Spiegel történetéről, amely még most is több mint egymillió példányszámban kel el minden héten, s ez az eredmény a német sajtópiacon sem lebecsülendő. A Newsweek, a The Washington Post, számos hasonló politikai és közéleti hetilap, napilap is elmondhatja magáról, hogy nem veszített jelentős számban olvasókat. Ráadásul a nyomtatott lapokat nem fenyegeti az on-line média valósággá vált rémálma: a reklámszűrő segédprogram.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.