Sajtóbeszélgetés-sorozatot indított a tizenegy éve fennálló Inforum az információs társadalmi befogadás témájában. A sajtóbeszélgetéseken az informatika világában jártas újságírók osztják meg minden hónapban nézeteiket a magyarországi információs társadalom fejlődéséről. Az első vitadélutánon a felvetett téma az internet és a nyomtatott sajtó versenye, valamint az informatikai újságírás jövője volt. A sajtóbeszélgetés moderátora, Kenczler Mihály informatikai újságíró már első felvetésével megadta a lehetőséget, hogy ne csak az informatikai szaklapok helyzetéről essék szó, s on-line jövőt sejtetett annak a jelenségnek a magyarázatára, hogy a nyomtatott lapok eladott példányszáma az elmúlt 5-8 évben, ha lassan is, de folyamatosan csökkent.
Meglepő módon több informatikai szaklap főszerkesztője nem osztotta az internetes lapok körében – nem véletlenül – népszerű nézetet, és egyhangúlag, eredményeikre is hivatkozva állították: tünetek ugyan vannak, de valójában nincs válságban a nyomtatott sajtó. A Computerworld főszerkesztője, Csontos Péter közölte, az off-line–on-line versenyben csak a politikai napilapok kerültek hátrányba, mégpedig azért, mert a hírek terén az internetes újságok gyorsabbak, s ráadásul az on-line lapok olvasói leginkább a híreket keresik az internetes oldalakon. Igaz, az internetes lapokon leginkább a bulváros hírek a legolvasottabbak. Az on-line média a főszerkesztő szerint ugyanakkor nem tudja felvenni a versenyt a nyomtatott sajtó hosszabb elemző és olvasmányos cikkeivel. Csontos Péter úgy vélte, a médiapiac ugyan lassan szűkül, a reklámbevételekért keményebb harc folyik, ám a lapkiadók lehetőségeit inkább szélesítette az információs társadalom: a Computerworld fél tucat olyan internetes portált működtet, amely a nyomtatott lap brandjét erősíti. Annak okát, hogy újságja az olvasók, a cégek és a hirdetők körében is népszerű maradt, annak tudja be, hogy meg tudta őrizni a hitelességét. Az IT-Business tulajdonos-főszerkesztője, Sziebig Andrea szerint az informatikai lap olvasói sem hajlandók reggeltől estig az interneten kóvályogni, respektálják a nyomtatott újságot. Mindössze a HVG-Online főszerkesztője, Hirschler Richárd gondolta úgy, hogy a fiatalabb olvasók az internetes lapoknak adnak esélyt, s a hirdetők az olcsóbb lehetőségek miatt az inernetes lapokhoz pártolnak át. Hirschler Richárd állítását azzal támasztotta
alá, hogy a HVG nyomtatott változatának eladott példányszáma valamelyest csökkent.
Igaz, nemrégiben éppen a HVG-ben jelent meg egy nagyobb összeállítás a német Der Spiegel történetéről, amely még most is több mint egymillió példányszámban kel el minden héten, s ez az eredmény a német sajtópiacon sem lebecsülendő. A Newsweek, a The Washington Post, számos hasonló politikai és közéleti hetilap, napilap is elmondhatja magáról, hogy nem veszített jelentős számban olvasókat. Ráadásul a nyomtatott lapokat nem fenyegeti az on-line média valósággá vált rémálma: a reklámszűrő segédprogram.
Kezd visszatérni a nyár, de nem lehet felhőtlen az örömünk
