A vonatok közlekedése kiszámíthatatlan lesz, kényszerű késésekre, járatkimaradásokra, útvonal-rövidülésekre kell számítani – tájékoztatott a MÁV, miután a VDSZSZ tegnap késő délután bejelentette: nulla órától határozatlan ideig újrakezdik a február 1-jén megkezdett, azóta többször is felfüggesztett munkabeszüntetést. Az érdekképviselet változatlanul azt követeli, hogy minden vasutas kapjon nettó 250 ezer forintot a MÁV Cargo privatizációs bevételéből (a privatizációs sikerdíjbotrányról cikk a 11. oldalon), illetve 10 százalék többletbérfejlesztést kér a megajánlott 6,9 százalék mellett a kiszervezett MÁV-társaságok dolgozói számára. A szakszervezet sztrájkbizottsága azért döntött a sztrájk folytatásról, mert semmilyen eredményt nem hoztak a MÁV-val folytatott tárgyalások, noha több kompromisszumos javaslatot is tettek a megállapodás érdekében. Elfogadták volna, hogy a követelést akár több év alatt teljesítsék, vagy hogy a többletbérfejlesztést munkaidő-csökkentéssel oldják meg.
*
A vasúttársaság azonban továbbra is a „nincs alku” álláspontot képviseli, a szakszervezet szerint politikai nyomásra.
Nem született megállapodás az elégséges szolgáltatásokról sem, noha a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) a kiszámítható közlekedés érdekében egy 1995-ös egyezség alapján napi 450 járat indítását javasolta. A korábbi sztrájkok tapasztalatai alapján újra káosz várható a vasúti közlekedésben, amiért a vasúttársaságot teszi felelőssé a szakszervezet.
Ha valaki a sztrájk miatt az utazás megkezdése előtt lemond az utazásról, a menetdíjat, pótjegyet kezelési költség levonása nélkül visszatérítik – közölte a MÁV-Start. A megvásárolt menetjegyek, pótjegyek visszatérítése a munkabeszüntetés meghirdetésének időpontjától, a sztrájk lemondását vagy felfüggesztését követő harmadik nap 24.00 órájáig igényelhető költségmentesen. A GYSEV vonalain módosított menetrenddel (esetenként eltérő végállomással), kisebb késésekkel, de közlekednek a vonatok.
A VDSZSZ ismét olyan indokkal próbálja sztrájkba szólítani a vasutasokat, amely nem felel meg a valóságnak – reagált a MÁV. A társaság továbbra is fenntartja, hogy a MÁV Cargo eladásából befolyó összeget csak a magyar vasút fejlesztésére és a hitelek törlesztésére fordítja, így nem enged a szakszervezet „alaptalan” követelésének. Hogy mindezek tükrében van-e értelme, nem tudni, mindenesetre ma délután újra tárgyalóasztalhoz ülnek a VDSZSZ és a MÁV képviselői.
Balatoni körkép 3.
